به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، توانسته است چالش کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) را خنثی کند و سومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود را از زمان رسیدن به این مقام در سال 2014 به دست آورد. اردوغان روز یکشنبه در یک سخنرانی در جمع حامیان خود اعلام پیروزی کرد و گفت: «از تک تک اعضای ملتمان تشکر می‌کنم که بار دیگر مسئولیت اداره این کشور را برای پنج سال آینده به من سپرده‌اند.»

بر اساس داده‌های خبرگزاری دولتی آناتولی، او در نهایت با برتری حدود 4 درصدی پیروز شد. انتخابات ترکیه به دلیل مشارکت بالای رای دهندگان برجسته شد، اما همچنین به مطرح شدن سوالاتی در مورد عادلانه بودن سیستم انتخاباتی ترکیه منجر شده است.

به گفته نیوزویک، پیروزی اردوغان به عنوان یک خبر خوب برای پوتین تلقی می‌شود که روابطش با بسیاری از رهبران جهان پس از آغاز حمله او به اوکراین در فوریه گذشته، تیره شده است. بسیاری از دولت‌ها این «عملیات ویژه نظامی» را فاقد توجیه و نقض آشکار هنجارهای بین‌المللی می‌دانند که منجر به واکنش تند و تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو شد.

ترکیه نقش مهمی در درگیری ایفا کرده است و اغلب به عنوان میانجی بین کیف و مسکو عمل کرده است. خود اردوغان روی خط باریکی بین ابراز حمایت از اوکراین و در عین حال ادامه روابط دیپلماتیک نزدیک با روسیه حرکت کرده است. هر دو کشور در امتداد دریای سیاه قرار دارند، بنابراین حفظ روابط اقتصادی قوی برای هر دو دولت در اولویت بالایی قرار دارد.

پیروزی اردوغان احتمالاً تداوم این وضعیت را تضمین می‌کند.

با این حال، اردوغان حمله روسیه به اوکراین را «غیرقابل قبول» خوانده و در عین حال از واکنش غرب به جنگ انتقاد کرده است. او در برابر اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به شدت سایر کشورهای عضو ناتو مقاومت کرده است، اما از طرف دیگر تعدادی هواپیمای بدون سرنشین در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است.

قابل ذکر است که اقدامات ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در راستای منافع روسیه بوده است. ترکیه پیش‌تر تلاش‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو را مسدود کرده بود، که در صورت عضویتشان در این ائتلاف، عرصه بر کرملین از این هم تنگ‌تر می‌شود. رهبر روسیه نیز با گسترش ناتو مخالفت کرده است، موضوعی که یکی از عوامل تنش با غرب است.

هنوز مشخص نیست که اگر قلیچداراوغلو پیروز می‌شد، رویکرد ترکیه به دیپلماسی چگونه تغییر می‌کرد. کارشناسان معتقدند که قلیچداراوغلو ممکن بود جایگاه ترکیه را به عنوان میانجی در رابطه با جنگ حفظ کند، امّا در عین حال گفته بود که قصد دارد روابط قوی‌تری با غرب برقرار کند و از عضویت سوئد در ناتو حمایت کرده بود.

پوتین پیروزی اردوغان را تبریک گفت و در بیانیه‌ای نوشت که از تلاش‌های شخصی رئیس‌جمهور ترکیه در تقویت روابط دوستانه بین روسیه و ترکیه و همکاری دو جانبه سودمند در زمینه‌های مختلف قدردانی می‌کند.

رهبر روسیه نوشت: «پیروزی در انتخابات نتیجه طبیعی کار فداکارانه شما به عنوان رئیس جمهوری ترکیه بود، که گواه حمایت مردم ترکیه از تلاش‌های شما برای تقویت حاکمیت دولت و پیگیری یک سیاست خارجی بسیار مستقل بود.»

اردوغان پیش از این در طول مبارزات برای انتخاب مجدد، از روابط خود با پوتین سخن گفته بود.

او در اوایل این ماه به سی‌ان‌ان گفت: «ما در نقطه‌ای نیستیم که مانند غرب علیه روسیه تحریم اعمال کنیم. ما به موظف به اعمال تحریم‌های غرب نیستیم. ما یک کشور قوی هستیم و رابطه مثبتی با روسیه داریم.»

قلیچداراوغلو در هفته‌های منتهی به انتخابات لحن خود را علیه روسیه تندتر کرده بود و مسکو را برای مداخله ادعایی در انتخابات با هدف کمک به کمپین اردوغان، محکوم کرده بود.

قلیچداراوغلو اوایل ماه جاری در توییتر نوشت: «دوستان عزیز روسی. شما پشت مونتاژها، توطئه‌ها، تصاویر فیک و ویدئوهایی هستید که دیروز در این کشور پخش شد. اگر دوستی ما را بعد از 15 ماه مه می خواهید، دست خود را از دولت ترکیه بردارید. ما همچنان طرفدار همکاری و دوستی هستیم.»