به گزارش اکوایران، سئول و واشنگتن در تلاش برای بهبود روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود با تهران، در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار متعلق به ایران هستند که در این کشور آسیایی نگهداری می‌شود. روز دوشنبه، منابع دیپلماتیک و دولتی سئول گفتند که مقامات دولت کره و آمریکا مشغول گفتگو برای آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران هستند.

رایزنی برای آزادسازی دارایی‌ها

به نوشته نشریه اکانامیک دِیلی کره، به گفته افراد مطلع، در صورت آزادسازی پول‌ها، این منابع تحت شرایط سختگیرانه‌ای قرار خواهد گرفت و ایران می‌تواند از آن فقط برای مقاصد عمومی، مانند پرداخت عوارض سازمان ملل و خرید واکسن کرونا استفاده کند.

یک مقام دولتی سئول گفت: «اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار داریم که روابط تیره ما با ایران به میزان قابل توجهی بهبود یابد». به گفته منابع، در صورت موفقیت‌آمیزبودن مذاکرات، پول مسدود‌شده آزاد خواهد شد و برای نظارت بر جریان و استفاده از وجوه، به شعب بانک‌های ایران در کشورهای خاورمیانه منتقل می‌شود.

برخی رسانه‌های محلی در خاورمیانه گزارش داده‌اند که انتقال سرمایه‌های ایرانی از کره شروطی خواهد داشت که شامل آزادی زندانی آمریکایی متهم به جاسوسی و محدودسازی سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد می‌شود.

روابط سئول و تهران

روابط دوجانبه کره جنوبی و ایران در سال‌های اخیر به دلیل مسدودشدن پول‌های ایران در دو بانک تجاری کره از سال ۲۰۱۸ و با خروج دولت ترامپ از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، به هم ریخت.

ked202305300017.700x.0

۷ میلیارد دلار بدهی کره جنوبی برای واردات نفت ایران بزرگ‌ترین منابع مسدود‌شده تهران در یک کشور خارجی است.

کره جنوبی قبلاً یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت خام ایران در آسیا بود.

قبل از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های نفتی کره هزینه واردات نفت خود را به وون کره از طریق حساب بانک مرکزی ایران در سئول پرداخت می‌کردند؛ سپس بانک مرکزی مبالغ پرداختی را با صادرکنندگان نفت ایران به ریال تسویه می‌کرد.

تهران بارها خواستار آزادی وجوه مسدود‌شده خود در بانک‌های کره‌ای تحت تحریم‌های آمریکا شده و گفته است که سئول این پول‌ها را گروگان گرفته است.

با تیره‌شدن روابط کره و ایران، تهران محصولات کره‌ای در ایران را تحریم کرد و شرکت سامسونگ را هدف قرار داد و برای مدت کوتاهی نیز یک نفتکش کره‌ای را توقیف کرد.

اظهارات رئیس‌جمهور کره جنوبی

در اوایل سال جاری و زمانی که یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره در سفرش به امارات متحده عربی، ایران را دشمن امارات خواند، روابط بین تهران و سئول وخیم‌تر شد. 

download (7)

یون تهدید از سوی ایران را با تهدید از سوی کره شمالی مقایسه کرد.

اظهارات یون باعث واکنش ایران شد.

تحلیل‌گران می‌گویند که اگر ۷ میلیارد دلار ایران آزاد شود، به طور قابل توجهی روابط سئول با تهران را بهبود می‌بخشد.

سونگ ایل کوانگ، استاد دانشگاه کره گفت: «از دشمنی با ایران چیزی عاید کره جنوبی نخواهد شد. کره از بازار بزرگ ایران سود خواهد برد».

این اقدام جهت بهبود روابط با ایران در حالی صورت می‌گیرد که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال آینده، جو بایدن در تلاش برای تقویت موقعیت واشنگتن در خاورمیانه است.

تحلیل‌گران گفتند که بایدن امیدوار است که جلوی رشد نفوذ چین در خاورمیانه را بگیرد.

تلاش‌های چین برای میانجی‌گری عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و تقویت همکاری‌های اقتصادی پکن با عربستان سعودی چالشی برای آمریکا است.