به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی و دولت‌های خلیج‌فارس گفتند که پس از توقیف دو نفتکش توسط ارتش جمهوری اسلامی در خلیج عمان، امارات متحده عربی ایالات متحده را تحت فشار قرار داده تا اقدامات بیش‌تری برای بازدارندگی ایران انجام دهد.

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، شکایات اماراتی که در هفته‌های اخیر به گوش مقامات آمریکایی در ابوظبی و واشنگتن رسید، نمونه دیگری از ناامیدی شرکای خاورمیانه‌ای آمریکا از امنیت در خلیج‌فارس است، جایی که بیش از یک‌سوم نفت خام جهان از طریق دریا ترانزیت می‌شود. مقامات عربی خلیج‌فارس می‌گویند که در سال‌های اخیر، ایالات متحده در جلوگیری از حملات [ادعایی] منتسب به متحدان تهران شکست خورده و این مسئله ایمان آنها را به تعهد واشنگتن به منطقه را تضعیف کرده است.

مقامات آمریکایی نیز گفتند که اماراتی‌ها از عدم واکنش آمریکا به توقیف اخیر نفتکش‌ها توسط ایران در ۲۷ آوریل و ۳ می گله‌مندند. یکی از نفت‌کش‌ها نفت خام کویت را برای کمپانی شورون می‌برد و نفت‌کش دوم نیز مشغول ترانزیت از شهرهای بندری دوبی به فجیره بود.

مقامات مذکور به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که امارات خصوصاً از توقیف دومین کشتی که از مبدأ دبی حرکت کرده بود خشمگین شدند؛ زیرا این تصور را ایجاد می‌کند که آب‌های امارات برای دریانوردی ناامن است.

یک مقام آمریکایی واکنش امارات در موضوع توقیف نفتکش‌ها را با واکنش خشمگینانه آن در ژانویه ۲۰۲۲، پس از حمله مرگبار پهپادهای منتسب به شبه‌نظامیان حوثی به این کشور که سه نفر را کشت، مقایسه کرد. آمریکا در آن حادثه نیز با کندی به کمک متحدین خود در دوبی رفت.

مقامات اماراتی که حمله ۲۰۲۲ را با حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ القاعده به ایالات متحده مقایسه کردند، از اینکه واشنگتن دو هفته طول کشید تا یک کشتی جنگی آمریکایی و جت‌های جنگی بیشتری را به منطقه بفرستد، خشمگین بودند. مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که تهدیدی که اماراتی‌ها با آن مواجه بودند را دست‌کم گرفته‌اند، اما استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی آمریکایی برای سرنگونی موشک‌های حوثی‌ها که به ابوظبی شلیک شدند را سندی بر تعهدات امنیتی خود نسبت به امارات دانستند.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان که اکنون حاکم این کشور است، به قدری ناراحت بود که علی‌رغم تلاش‌های واشنگتن برای رفع نگرانی اماراتی‌ها، بعداً درخواست ایالات متحده برای صحبت او با بایدن را رد کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که نگرانی‌های اماراتی را درک کرده و با شرکای خود در خلیج‌فارس برای بازداشتن ایران از هدف قراردادن کشتی‌های تجاری در منطقه همکاری می‌کنند. نیروی دریایی ایالات متحده نیروی ویژه‌ای ایجاد کرده که از شناورهای گشت‌زنی بدون‌سرنشین برای افزایش توان خود در پاسخ به تهدیدات استفاده می‌کند.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین ادعا کرده: «ایالات متحده روابط دریایی خوبی در سراسر خاورمیانه داشته که ما را قادر می‌سازد تا به اقدامات اخیر ایران به شکلی مشترک پاسخ دهیم».

پس از آن‌که آمریکا اعلام کرد گشت‌زنی‌های خود را افزایش می‌دهد، دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت که آمریکا نباید در منطقه خلیج‌فارس حضور نظامی داشته و وظیفه تأمین امنیت آن به ایران تعلق دارد.

توقیف نفت‌کش‌ها نزدیک به دو ماه پس از آن اتفاق افتاد که ایران و عربستان سعودی بر عادی‌سازی روابط توافق کردند. اقدامی که در راستای کاهش تنش ایران و همسایگان عرب‌ش، از جمله امارات متحده عربی که در سال‌های اخیر روابط خود با تهران را بهبود بخشیده است، صورت گرفت؛ اما مقامات عرب و ایالات متحده گفته‌اند که در برابر ایران محتاط هستند.

در حالی تنش‌ها بر سر پاسخ ایالات متحده به ایران افزایش یافته که آمریکا بر متحدان کلیدی خود در تبعیت از تحریم‌ها علیه روسیه فشار آورده است.

مقامات آمریکایی گفتند که در اواخر ماه می، مقامات وزارت امور خارجه به امارات سفر کرده تا به بانک‌ها و مقامات مالی در مورد خطر معامله با روسیه که تحریم‌های اعمال‌شده را نقض می‌کند، هشدار دهند. بانک‌ها پاسخ دادند که ردیابی بیشتر تراکنش‌های مربوط به روسیه دشوار است؛ زیرا آنها از پول نقد یا ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

مقامات ایالات متحده همچنین به امارات متحده عربی در مورد کمک به مسکو در دورزدن تحریم‌ها برای فروش نفت و خرید پهپادهای غیرنظامی برای استفاده در جنگ اوکراین هشدار داده‌اند. ایالات متحده و اتحادیه اروپا شرکت‌های اماراتی را که تجارت نفت روسیه را تسهیل کرده و تجهیزات نظامی دو‌منظوره را به مسکو عرضه می‌کنند، تحریم کرده‌اند.

در همین حال، ایالات متحده نیز به طور فزاینده‌ای از گسترش روابط امارات متحده عربی با چین نگران شده است.

بر اساس اطلاعات فاش‌شده آمریکا، کار ساخت پایگاه دریایی چین در ابوظبی که در سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود، اخیراً به‌رغم مخالفت‌های واشنگتن از سر گرفته شده است. روابط روبه‌رشد با چین قرارداد فروش جت‌های جنگنده پیشرفته اف۳۵ به امارات را با مشکل مواجه کرده است. همچنین آمریکا نسبت به استخدام شرکت هوآوی چین برای ساخت شبکه جی۵ اعتراض کرده است.