به گزارش اکوایران، قبل از سال ۲۰۱۹، برای یک شرکت چینی که از چین در آمریکا تجارت می‌کرد، چند مانع بزرگ وجود داشت. اما پی تشدید تنش‌های تجاری آمریکا و چین، به‌ویژه پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه غول مخابراتی هوآوی، برخی شرکت‌های چینی شروع به ایجاد دفاتر مرکزی خود در خارج از کشور کردند. اقدامی که کمک می‌کند کمتر توجه دولت آمریکا را جلب کنند.

اکنون، برخی از صاحبان مشاغل فناوری در چین می‌گویند که برای جلوگیری از محدودیت‌ها علیه شرکت‌های چینی در ایالات متحده، باید اقدامات بیشتری انجام داد و حتی اقامت دائم یا شهروندی خارج از کشور را به دست آورد.

رویترز با هفت کارآفرین حوزه فناوری از چین صحبت کرد که بیشتر آنها تحصیل‌کرده خارج از کشور بوده و مایلند تجارت خود در ایالات متحده را گسترش دهند. همه در تلاش برای به‌دست‌آوردن اقامت دائم یا شهروندی در کشورهای دیگر بوده و اکثر آنها مشغول بررسی گزینه‌هایی از جمله هنگ‌کنگ، کانادا، ژاپن، ایالات متحده و سنگاپور هستند.

از این هفت کارآفرین، سه نفر پذیرفتند که فقط با نام انگلیسی‌شان شناسایی شوند؛ در حالی که بقیه درخواست داشتند نامشان فاش نشده و همه آن‌ها ترس از عواقب در چین را علت آن ذکر کردند. آنها همچنین خواستند که کسب‌وکارشان به طور مفصل توضیح داده نشود.

در حالی که ممکن است تنش‌های ایالات متحده و چین در دولت ترامپ که تعرفه‌ها و تحریم‌های زیادی علیه چین و شرکت هوآوی اعمال کرد، انگیزه جدیدی در آن‌ها ایجاد کرده باشد، این تنش‌ها در زمان جو بایدن به خاطر رقابت دو کشور در زمینه فناوری ادامه یافته است.

مسائل اختلافی عمده شامل محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده بر روی تراشه‌ها و نگرانی‌های امنیتی داده‌ها است که باعث شد تا سرویس تیک‌تاک که متعلق به بایت‌دنس است در دستگاه‌های دولتی ایالات متحده ممنوع شود. چین نیز اخیراً صنایع کلیدی را از استفاده از محصولات میکرون تکنولوژی منع کرده و به دنبال اعمال محدودیت بر مشاوران خارجی و شرکت‌های حسابرسی بوده است. به گفته کارآفرینان و مشاوران، تنش‌های ژئوپلیتیکی فضای کسب‌وکار برای فعالیت و افزایش سرمایه شرکت‌های چینی را دچار تنش می‌کند.

جیمز مک گرگور، رئیس یک شرکت مشاوره‌ای می‌گوید: «روایت سیاسی در واشنگتن‌دی‌سی و بسیاری از پایتخت ایالات آمریکا مبتنی بر این تصور غلط است که همه شرکت‌های چینی با دولت و حزب کمونیست چین درهم‌تنیده بوده و از آن جهت می‌گیرند.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی از کشورهای غربی می‌خواهند مسئله فناوری را سیاسی کرده و موانعی را برای همکاری‌های تجاری و فناوری منظم ایجاد کنند که به نفع هیچ‌یک از طرفین نبوده و بر پیشرفت فناوری و رشد اقتصادی جهانی تأثیر منفی می‌گذارد.

فرار از هویت چینی

اما حتی اگر گسترش کسب‌وکار به ایالات متحده بسیار دشوارتر شده باشد، هنوز هم این هدف نهایی اکثر کارآفرینانی است که رویترز با آنها مصاحبه کرده است. آنها افزودند که تمرکز بر بازار داخلی با وجود اندازه آن، اصلاً گزینه جذابی نیست.

سرکوب نظارتی دوساله بر چرخه آزاد بخش فناوری چین از اواخر سال ۲۰۲۰ که با محدودیت‌های شدید کرونایی هم‌زمان بود، منجر به سرخوردگی کارآفرین‌های این بخش از چین شی جین‌پینگ شده است.

کریس پریرا، مدیر مؤسسه اکوسیستم آمریکای شمالی گفت: «شرکت‌هایی که به دنبال انتقال دفتر خود به خارج از چین بوده حتی دنبال چینی‌زدایی هویت شرکت خود هستند، به یک ترند تبدیل شده‌اند».

در سال جاری، شرکت پریرا حدود ۱۰۰ درخواست از شرکت‌های چینی داشته که به دنبال کمک برای توسعه در خارج از کشور هستند. پریرا گفت که او به افراد زیادی جهت انتقال مکان شرکتشان به خارج و بومی‌کردن کسب‌وکار خود در کشور جدید مشاوره می‌دهد.

این کارآفرینان گفتند که با ابراز حمایت پکن از صاحبان مشاغل خصوصی متقاعد نشده و نگران از دست‌دادن آزادی‌های مدنی خود هستند. جاه‌طلبی و پیشرفت در چین اغلب مستلزم ایجاد رابطه با حزب کمونیست چین است. گامی که آنها تمایلی به انجام آن ندارند.