به گزارش اکو‌ایران، منابع دیپلماتیک سودان به الجزیره گفتند که ارتش این کشور مشارکتش در مذاکرات برای تحقق آتش بس و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را به حالت تعلیق درآورده است؛ رخدادی که نگرانی‌ها از آغاز دوباره جنگی که صدها هزار نفر را آواره کرده را افزایش داده است.

رایزنی‌ها با نیروهای پشتیبانی سریع در شهر بندری جده اوایل ماه می آغاز شد و در راستای آن بیانیه‌ای مبنی بر تعهدات جهت حراست از غیرنظامیان و دو قرارداد کوتاه مدت آتش بس منعقد شد که دائما مفادش نقض شدند. ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع توافق کرده بودند تا آتش بس یک هفته‌ای را تا پنج روز دیگر تمدید کنند، درست قبل از این که این توافق اواخر روز دوشنبه منقضی شود.

منابع دیپلماتیک روز چهارشنبه به الجزیره گفتند که ارتش فعلا مذاکرات را به حالت تعلیق درآورده است.

ژنرال نبیل عبدالله، سخنگوی ارتش سودان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که این تصمیم در پاسخ به نقض مداوم آتش بس بشردوستانه توسط نیروهای پشتیبانی سریع، اشغال بیمارستان‌ها و حمله به زیرساخت‌های غیر نظامی در خارطوم اخذ شده است. نیروهای پشتیبانی سریع با انتشار بیانیه‌ای ارتش را به توقف رایزنی‌ها در جده متهم کردند و گفتند، ساختار نظامی سودان می‌خواهد تا این گروه را در موضع ضعف قرار دهد و با استفاده از نیروی هوایی و توپخانه سنگین آتش بس را نقض کند.

براساس گزارش‌های میدانی، تا اواخر روز سه شنبه درگیری‌های شدیدی در خارطوم گزارش شد. خبرنگار الجزیره درباره توقف رایزنی‌ها گفت، گفتگوها در جده، راهی بود برای کمک به غیر نظامیان جهت سازماندهی وضعیت زندگی شان. اما این هدف همچنان محقق نشده و در ابهام قرار دارد.

به گفته او، هنوز گروهی از غیرنظامیان خارطوم را ترک نکردند، مردمی که در خانه‌های خود گیر افتاده‌اند چرا که براساس گزارش‌ها، نیروهای پشتیبانی سریع از مردمان غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

آتش‌بس با میانجیگری و نظارت عربستان و ایالات متحده محقق شد؛ آتش بسی که گفته می شود که از جانب دو طرف درگیر در سودان نقض شده و امکان ارسال کمک‌ها را متوقف کرده است. آلن بوسول، مدیر پروژه شاخ افریقا فعال در گروه بحران در این باره به الجزیره گفت که مذاکرات هیچگونه جذابتی به دست نیاورده است.

به گفته اوارتش ظاهرا متقاعد شده که به گفتگوها بپیوندد تا ابزاری برای اجبار یا متقاعد کردن نیروهای پشتیبانی سریع برای خروج از مناطق غیر نظامی در اختیار داشته باشد، اما این خواسته محقق نشده است. به گفته این تحلیلگر، نگرانی‌ها امروز این است که اگر مذاکرات جده به بن بست برسد، سودان در آستانه جنگ داخلی تمام عیار قرار خواهد گرفت.

ظاهرا سودان یک قدم تا فروپاشی قرار دارد و هیچکس نمی‌تواند این نبرد خونین را متوقف کند.گفته می‌شود بیش از 1.4 میلیون نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند که از میان آنها 350 هزاز نفر راهی کشورهای همسایه شدند. براساس ارزیابی سازمان ملل، بعد از شش هفته درگیری، بیش از نیمی از جمعیت یعنی 25 میلیون نفر، به کمک نیاز دارند.بخش هایی از کشور غارت شده و آب و برق در دسترس نیست و بیمارستان ها هم قادر به ادامه فعالیت نیستند.