به گزارش اکوایران، به گزارش خبرگزاری شینهوا، روز سه‌شنبه، شی جین‌پینگ در نشست کمیسیون امنیت ملی حزب کمونیست گفت: «پیچیدگی و دشواری مسائل امنیت ملی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است». او افزود: «ما باید به فکر بدترین سناریو بوده و خود را برای بادهای مخالف و دریاهای طوفانی و خطرناک آماده کنیم».

به نوشته پایگاه سی‌ان‌ان، آخرین دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه شی، قدرتمندترین رهبر چین در دهه‌های اخیر در حالی صادر می‌شود که پکن با انبوهی از چالش‌ها، از اقتصاد گرفته تا تنش‌های ژئوپلیتیک مواجه است.

شی جین‌پینگ در مواجهه با آنچه که او وضعیتی «پیچیده و وخیم» نامید، گفت که چین باید نوسازی سیستم و قابلیت‌های امنیت ملی خود را با تمرکز بر مؤثرسازی آنها سرعت بخشد. او همچنین از مقامات خواست تا ساخت سیستم نظارت بر خطرات امنیت ملی و سیستم هشدار اولیه، ارتقای آموزش امنیت ملی و بهبود مدیریت داده‌ها و امنیت هوش مصنوعی را پیش ببرد.

کارشناسان می‌گویند که از زمان به قدرت رسیدنش، شی امنیت ملی را به یک پارادایم کلیدی تبدیل کرده است که در تمام جنبه‌های حکومت چین نفوذ می‌کند. او مفهوم امنیت ملی را در همه چیز از سیاست، اقتصاد، دفاع، فرهنگ و محیط‌زیست گرفته تا فضای مجازی گسترش داده است. این تفکر از اعماق دریاها و مناطق قطبی تا فضا و ابرداده‌ها و هوش مصنوعی گسترش یافته است.

بر اساس مفهوم شی از «امنیت ملی جامع»، چین مجموعه‌ای از قوانین را برای مقابله با تهدیدات محسوس از جمله قوانین ضدتروریسم، ضدجاسوسی، امنیت سایبری، سازمان‌های غیردولتی خارجی، اطلاعات ملی و امنیت داده‌ها معرفی کرده است. اخیراً، پکن دامنه قانون ضدجاسوسی خود را از پوشش اسرار و اطلاعات دولتی به «اسناد، داده‌ها، محتوا یا موارد مرتبط با امنیت و منافع ملی» گسترش داده است.

بیل بیشاپ، کارشناس چین نوشت: «همه چیز در جمهوری خلق چین حول امنیت ملی است و تمرکز فزاینده‌ای بر هماهنگی هرچه بیش‌تر امنیت و توسعه وجود دارد و به نظر می‌رسد که طرف امنیتی بر جنبه اقتصادی غلبه دارد.

پس از تظاهرات گسترده دموکراسی‌خواهانه در هنگ‌کنگ، پکن قانون امنیت ملی گسترده‌ای را برای سرکوب مخالفان وضع کرد. تصور اینکه رشد اقتصادی در لیست اولویت‌های پکن جای خود را به امنیت داده است، با سرکوب‌های متعدد به شرکت‌های خارجی تشدید شده است.

این حملات در زمانی که دولت چین در تلاش است تا سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده و اقتصادی که به دلیل محدودیت‌های کرونایی با مشکل مواجه شده است را احیا کند، کسب‌وکارهای بین‌المللی را به وحشت انداخته است.

در ماه مارس، مقامات چینی یک کارمند شرکتی ژاپنی در پکن را به اتهام جاسوسی بازداشت کردند که هفدهمین تبعه ژاپنی است که از زمان معرفی قانون ضدجاسوسی سال ۲۰۱۴ در چین بازداشت شده است.

در نشست روز سه‌شنبه، شی گفت که چین باید فعالانه یک محیط خارجی امن را برای حفظ امنیت بهتر در گشایش کشور ایجاد کرده و یکپارچگی عمیق توسعه و امنیت را تقویت کند.