به گزارش اکوایران، در ابتدای این مراسم سیدحسن خمینی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بی تردید بزرگترین میراث امام است، گفت: امروز در هر جا هر کسی که با امام و نظام و جمهوری اسلامی زاویه دارد، تیغ دشمنی خود را نسبت به این ویژگی بزرگ و این نظام الهی معطوف می‌کند. جمهوری اسلامی کالبد بسیار مقدسی است که در قالب قانون اساسی ما از دو قید مهم شکل گرفته است؛ جمهوریت و اتکا به مردم.

یادگار امام اظهار کرد: امام راحل فقط و فقط به بیداری دل‌های مردم توجه داشت و انقلابی پدید آورد که بی‌تردید مردمی‌ترین انقلاب جهان است. جمهوری اسلامی نظامی برآمده از خواسته‌های مردم است و حفظ جمهوریت مجموعه را باید نصب‌العین خود قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه فقه امام، فقه متحجر نیست، رکن دوم این نظام، اسلام است و امام یک فقیه هم بود. فقه ما بن‌مایه این نظام است اما امام هم به نقش زمان و مکان در اجتهاد بود، نه یک فقه خشک و درجازننده. فقه پویا مورد تاکید امام بود؛ فقهی که توان حل مشکلات جامعه را دارد. رهبر انقلاب اشاره کردند که انتخابات همواره یکی اصول سیاسی جمهوری اسلامی است و نسبت به آن، مقدماتش و ارکان و حفظ و سلامتش باید توجه داشته باشیم.

در دو قرن اخیر هیچ دوره‌ای مثل جمهوری اسلامی دارای استقلال سیاسی نبودیم

سیدحسن خمینی با بیان اینکه یکی از اصول اساسی جمهوری اسلامی، عزتی است که در قالب استقلال سیاسی وجود دارد، افزود: در ۲۰۰ سال اخیر هیچ دوره‌ای مانند دوره جمهوری اسلامی دارای استقلال سیاسی نبودیم. عزل و نصب حاکمان ما به دست بیگانگان بود و آخرین حاکم جائر سلطنت با تصمیم سلاطین و سفرای غیرایرانی ایران را ترک کرد.

وی به اهمیت مسأله رفاه در قالب زندگی در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی نظامی است که مردم حتماً باید در زندگی در آن احساس رفاه کنند. همت همه این باید باشد که رفاه را پدید بیاورند. البته نقاط ضعفی وجود دارد، اما نقاط امیدی هم هست و مهمترینِ این نقاط، توان و قدرت مردم است. امروز در جمهوری اسلامی آینده‌ای پیش رو داریم. باید تلاش کنیم با درس از گذشته، آینده‌ای شیرین بسازیم.

ابعاد شخصیت امام از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر و متنوع‌تر است

در ادامه این مراسم، رهبر انقلاب سخنرانی خود را آغاز کردند. ایشان در بخشی از صحبت‌ها بر لزوم آشنایی همگان با «ابعاد شخصیت چندبعدی و باعظمت امام» تاکید کردند و افزودند: نسل‌های جدید کشور به آشنایی بیشتر با امام بزرگوار نیازمندند و البته ما قدیمی‌ها هم همینطور. همه ما نیاز داریم با ابعاد این شخصیت چندبعدی و باعظمت بیشتر آشنا شویم، چون در پیشرفت و ادامه راه کمک خواهد کرد.

ایشان با بیان اینکه امام نه فقط از سرآمدان روزگار ما، بلکه از سرآمدان تاریخ ماست، تاکید کردند: سرآمدان را نمی‌شود از حافظه تاریخ حذف کرد و این نکته مهم مورد توجه ماست. آنان را نه می‌شود حذف کرد، نه تحریف. رسانه‌های تبلیغاتی که روزبه‌روز مجهزتر می‌شوند، می‌توانند شب را روز و روز را شب معرفی کنند و چهره‌های منور را بد جلوه دهند، اما این‌ها کفِ روی آب است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه اظهار کردند: امام بزرگوار ابعاد شخصیتش از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر و متنوع‌تر است. خصوصیاتی که در شکل‌گیری این شخصیت دخالت دارد، به مراتب بیشتر از خصوصیات آن شخصیت‌های برجسته و سرآمدی است که یاد کردیم.

انقلاب، استبداد را به آزادی تبدیل کرد

ایشان همچنین با بیان اینکه «انقلاب اسلامی، استبداد را به آزادی تبدیل و هویت ملی و اعتماد به نفس را احیا کرد»، این مساله را از «معجزه‌های انقلاب اسلامی» توصیف و در ادامه تصریح کردند: ما مشکلاتی داشتیم، داریم و خواهیم داشت، اما آنچه می‌تواند مشکلات فعلی را برطرف کند، در گذشته هم حلّال مشکلات بوده و در آینده هم می‌تواند علاج مشکلات باشد، همین روحیه «ما می‌توانیم» است و انقلاب این روحیه را در کشور بوجود آورد.

رهبر انقلاب در ادامه اظهار کردند: همان رئیس جمهوری اولی که امام به او رأی نداده بود وقتی مردم به او رأی دادند امام او را تنفیذ کرد؛ چرا که مردم به او رأی داده بودند و امام به رأی مردم معتقد بود.

در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با ابزار 40 سال قبل کار کرد

ایشان با بیان اینکه «در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای 40 سال قبل کار کرد»، ادامه دادند: باید ابزارها متناسب با زمان باشند اما آنچه تغییر نمی‌کند، جبهه‌بندی‌هاست. آنچه می‌تواند مثل دره خطرناکی در برابر حرکت ما ورود کند، این است که ما این جبهه‌بندی را فراموش کنیم. هر زمان فراموش کردیم، ضربه خوردیم.

رهبر انقلاب تاکید کردند: اصلاح کار ملت ایران وابسته به همان تحولاتی این که امام پایه‌گذاری کرد که دشمنان سرسخت و پربغض و کینه‌ای دارد. ملت ایران به همان نرم‌افزاری نیاز دارد که امام در وجود خود داشت و به مردم توصیه می‌کرد؛ یعنی ایمان و امید.

ایشان بیان کردند: دشمنی استکبار با ایران با عقب‌نشینی‌های موضعی کنار نمی‌رود. در موارد متعدد عقب‌نشینی‌های ما موجب شد آنان جلو بیایند. در برخی دولت‌های این چند دهه بودند کسانی که عقیده داشتند در مواردی باید به جبهه مقابل امتیاز داد و عقب‌نشینی کرد. در یکی از همین کشورها برای رئیس‌جمهوری ما کیفرخواست و دادگاه غیابی برگزار کردند. ایران را در یکی از همین دوره‌ها محور شرارت خواندند.

رهبر انقلاب در ادامه اظهار کردند: دشمنان می‌خواهند ایران را به دوران پیش از انقلاب بازگرداند که پیش آنان دست دراز کنیم و وابسته باشیم. آنان به این عقب‌نشینی‌ها راضی نمی‌شوند.

ایشان توصیه کردند: هرکس می‌خواهد مشکلات کشور و مسائل معیشتی را برطرف کند و به دنبال تقویت جایگاه ایران در نظم جدید جهانی است باید برای ترویج امید و ایمان تلاش کند. این همه حرف من با نخبگان، با همه آحاد مردم و مجموعه‌های سیاسی است.

پاییز پارسال دستگاه‌های امنیتی غربی پشتیبانی تسلیحاتی کردند

رهبر انقلاب در ادامه گفتند: آخرین تلاش دشمن - البته تا حالا، در آینده تلاش‌هایی خواهند داشت - همین اغتشاشات پاییز سال گذشته بود. طراحی این اغتشاشات در اتاق‌های فکر کشورهای غربی انجام شد. پشتیبانی مالی و رسانه‌ای و تسلیحاتی به وسیله دستگاه‌های امنیتی غربی انجام شد و پادویی آن را برخی عناصر خائنی که پشت به وطن کرده بودند انجام دادند. شدند مزدور و عامل دشمنان ایران نه فقط دشمنان جمهوری اسلامی. یک عده هم پیاده‌نظام این‌ها شدند، تعدادی مغرض، برخی غافل و جمعی اراذل و اوباش.

ایشان بیان کردند: رسانه‌های خارجی بی‌رودربایستی حرکت مسلحانه داخل ایران، شعار تجزیه‌طلبی، شیوه ساخت مواد آتش‌زا را ترویج و تبلیغ می‌کردند. در داخل اراذل و اوباش اینجور حرکت کردند و افراد مغرض آنجور شعار دادند و برخی از سیاستمداران غربی با این عناصر عکس یادگاری گرفتند. فکر می‌کردند کار تمام شده است، احمق‌ها باز هم مردم ایران را نشناختند. ملت ایران به آن‌ها و فراخوانشان اعتنایی نکرد اما به همه این هشدار داده شد از کید دشمن غفلت نکنیم.

رهبر انقلاب تاکید کردند: سعی دشمن این است که جوان ایرانی را ناامید کند. در کشور مشکلاتی هست؛ مشکل تورم، مشکل گرانی و مشکلات معیشتی وجود دارد که همه قابل رفع است اما دشمن می‌خواهد این‌ها را به ابزاری برای خاموشی نور امید در دل جوانان بدل کند.

ایشان اظهار کردند: ما مشکلاتی داریم اما در مقابل آن حوادثی داریم که همه امیدآفرین است. دشمن نمی‌خواهد بگذارد که ما این پدیده‌های امیدآفرین را ببینیم. برخی برای اینکه امید را در دل‌ها بکشند اشاره می‌کنند به اینکه در لایه‌های اجتماعی کسانی هستند که دغدغه دین و ایمان انقلاب ندارند، بله مخصوص به امروز هم نیست.

رهبر انقلاب گفتند: در دهه ۶۰ هم که جبهه‌ها آنجور مملو از جوانان مومن بود عده‌ای در شهرهای بزرگ و تهران بیخیال و بی‌اعتنا بودند و نه تنها احساس مسئولیت نمی‌کردند که مسئولان را مسخره هم می‌کردند. امروز هم هستند کسانی که نه به اسلام و انقلاب و نه به تعهد ایرانی حتی پایبند نیستند ولی ملت ایران این‌ها نیستند.

ایشان در ادامه بیان کردند: امروز در سرتاسر کشور هزاران هسته مقاومت در مساجد و هیأت‌ها داریم. از این هسته‌های مقاومت جوانانی برمی‌خیزند که مدافع حرم، مدافع امنیت و بسیجی دانشجو می‌شوند.

انتخابات آتی بسیار مهم است

رهبر انقلاب تاکید کردند: ما همه وظیفه داریم، نخبگان و هسته‌های انقلابی و فعالان دانشگاهی و حوزوی و صاحبان جایگاه‌های اجتماعی به ویژه کسانی که حرفشان به گوش مردم می‌رسد وظیفه دارند که ایمان و امید را تقویت و شبهه‌ها را برطرف و شیوه‌های دشمن را در شبهه‌افکنی خنثی کنند که یکی از آن‌ها بدبین کردن جوانان به مسئولان کشور، به یکدیگر، به حرکت سیاسی و اقتصادی کشور است.

ایشان اظهار کردند: یکی از شیوه‌های دشمن بدبین کردن به انتخابات است که من در آینده ان‌شاءالله درباره آن صحبت خواهم کرد. این انتخابات بسیار مهم است و دشمن از همین حالا توپخانه‌های خود را به طرف این انتخابات روشن کرده و مشغول بمباران انتخاباتی است که ۹ ماه با آن فاصله داریم. باید ملت ایران و جوانان عزیز این هوشیاری، بیداری و انگیزه و ایمان و امید را روزبه‌روز افزایش دهند و دشمن را ناکام کنند.