به گزارش اکوایران، وزیر دفاع چین، لی شانگفو، روز یکشنبه در عالی‌ترین نشست امنیتی آسیا گفت که درگیری با ایالات متحده یک «فاجعه غیرقابل تحمل» خواهد بود، و کشورش به دنبال گفتگو به جای رویارویی است.

لی در سخنرانی خود در گفتگوی شانگری-لا در سنگاپور گفت که جهان به اندازه کافی بزرگ است که چین و ایالات متحده با هم رشد کنند. این اظهارات چند روز پس از آن بیان شد که لی درخواست ملاقات همتای آمریکایی خود برای گفتگوهای مستقیم را رد کرد.

به گفته رویترز، لی در این سخنان که اولین سخنرانی مهم بین‌المللی او از زمان انتخاب شدنش به عنوان وزیر دفاع ملی چین در ماه مارس است، گفت: «چین و ایالات متحده سیستم‌های متفاوتی دارند و از بسیاری جهات دیگر متفاوت هستند.»

وی گفت: «با این حال، این نباید دو طرف را از جستجوی زمینه‌های مشترک و منافع مشترک برای توسعه روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌ها باز دارد. این قابل انکار نیست که یک درگیری یا رویارویی شدید بین چین و ایالات متحده یک فاجعه غیرقابل تحمل برای جهان خواهد بود.»

لی که لباس ژنرال ارتش آزادیبخش خلق را به تن داشت، سخنرانی خود را در سی و چهارمین سالگرد سرکوب میدان تیان آن من در سال 1989 انجام داد.

روابط بین واشنگتن و پکن بر سر طیف وسیعی از مسائل، از جمله حاکمیت تایوان، اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی و محدودیت‌های اعمالی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر صادرات تراشه‌های نیمه هادی، به شدت تیره شده است.

همزمان که نمایندگان حاضر در اجلاس درباره خطرات تصادفات و اشتباهات محاسباتی در بحبوحه این تنش‌ها بحث می‌کردند، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که یک ناوشکن چینی روز شنبه مانورهای «ناامنی» را در نزدیکی یک کشتی جنگی ایالات متحده در تنگه تایوان انجام داده است.

ارتش چین از ایالات متحده و کانادا به دلیل «ایجاد ریسک تعمدی» انتقاد کرد، درحالی که کشتی‌های جنگی دو کشور گشت مشترک نادری را در این تنگه انجام دادند.

فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده اعلام کرد که کشتی‌های آمریکایی و کانادایی به طور معمول و تحت قوانین دریاهای آزاد فعالیت می‌کنند.

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا، گفت که کانادا در جایی که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد، از جمله تنگه تایوان، به کشتیرانی خود ادامه خواهد داد و «بازیگران در این منطقه باید مسئولانه رفتار کنند.»

لی در سخنرانی خود گفت چین اجازه نخواهد داد این گونه «گشت‌زنی‌های آزادی ناوبری» توسط ایالات متحده و متحدانش «بهانه‌ای برای اعمال هژمونی دریانوردی» باشد.

N4D2R2LSHNIDXCDUPDMYGNSD3M

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در سخنرانی خود در این گفتگوها در روز شنبه، چین را به دلیل امتناع از انجام مذاکرات نظامی مورد سرزنش قرار داد و گفت که این موضوع دو ابرقدرت را بر سر اختلافاتشان به بن‌بست رسانده است.

آستین گفت گفتگو «یک پاداش نیست، بلکه یک ضرورت است.»

لی در خطابه خود محتاط‌تر بود، اگرچه به طور غیرمستقیم به ایالات متحده تاخت و «برخی کشورها» را به تشدید مسابقه تسلیحاتی و مداخله عمدی در امور داخلی دیگران متهم کرد.

او گفت: «ذهنیت جنگ سرد اکنون احیا شده است و خطرات امنیتی را به شدت افزایش داده است. احترام متقابل باید بر قلدری و هژمونی غالب شود.»

چونگ جا یان، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه ملی سنگاپور، گفت که رویکرد و لحن لی ملایم‌تر از مواضع چین در نشست‌های قبلی به نظر می‌رسید، اما «محتوا یکسان بود.»

او گفت: «این بازتابی از فاصله بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین است، که همچنین نشان می‌دهد که هر گونه امیدی مبنی بر رسیدن به یک راه حل برای اختلافات دو کشور ساده لوحانه است. رقابت بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین باقی خواهد ماند.»