به گزارش اکوایران، روز یکشنبه، یک مقام آموزش‌وپرورش محلی افغانستان گفت که نزدیک به ۸۰ دختر در دو حمله جداگانه در مدارس ابتدایی شمال افغانستان مسموم و در بیمارستان بستری شدند. او گفت که این حملات از روی کینه شخصی متهم بود؛ اما توضیح بیشتری نداد. این حملات در روزهای شنبه و یکشنبه در ولایت سرپل اتفاق افتاد.

به نوشته نشریه گاردین، گمان می‌رود که این اولین نوع از این حملات از زمان به قدرت‌رسیدن طالبان در آگوست ۲۰۲۱ و آغاز سرکوب حقوق و آزادی‌های زنان و دختران افغان باشد. دختران از تحصیل بعد از کلاس ششم، از جمله دانشگاه منع شده‌اند. زنان نیز از بیشتر مشاغل و مکان‌های عمومی محروم هستند.

محمد رحمانی، سرپرست ریاست معارف این ولایت گفت که این مسمومیت‌ها در منطقه سنگچارک رخ داده است. وی گفت: ۶۰ دانش‌آموز در مدرسه دخترانه کبودآب و ۱۷ دانش‌آموز در مدرسه دخترانه فیض‌آباد مسموم شدند.

او به آسوشیتدپرس گفت: «هر دو مدرسه ابتدایی نزدیک به هم بوده و یکی پس از دیگری هدف قرار گرفتند. ما دانش‌آموزان را به بیمارستان منتقل کردیم و اکنون حال همه آنها خوب است».

رحمانی گفت که تحقیقات ادامه داشته و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که فردی از روی کینه شخصی برای انجام این حملات به فردی دیگر پول پرداخت کرده است. او هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی مسمومیت دختران نداد. رحمانی سن آنها را ذکر نکرد اما گفت که آنها در پایه اول تا ششم هستند.

ایران، همسایه افغانستان نیز در نوامبر سال گذشته با موجی از مسمومیت‌ها که عمدتاً در مدارس دخترانه اتفاق افتاد، روبرو شد. هزاران دانش‌آموز گفتند که در این حوادث تحت تأثیر گازهای سمی قرار گرفتند. اما در مورد اینکه چه کسی ممکن است پشت این حوادث باشد یا از چه مواد شیمیایی استفاده شده است، اطلاعاتی وجود ندارد.