به گزارش اکوایران، یکی از اعضای ائتلافی که به عنوان معادل روسی ناتو تلقی می‌شود، گفت که در مورد جنگ اوکراین «متحد روسیه نیست»، نشانه‌ای از یک شکاف دیگر در این گروه.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، به خبرگزاری چک زبان پریما نیوز گفت: «در جنگ با اوکراین ما متحد روسیه نیستیم. و احساس ما نسبت به آن جنگ، آن درگیری، اضطراب است زیرا مستقیماً بر همه روابط ما تأثیر می گذارد.»

به گفته اینسایدر، پاشینیان همچنین گفت که ارمنستان احساس می‌کند وسط روسیه و غرب- که به شدت از اوکراین حمایت می‌کند- گرفتار شده است.

پاشینیان افزود: «در غرب تصور می‌کنند که ما متحد روسیه هستیم... در روسیه می‌گویند که ما در جنگ اوکراین از آن‌ها حمایت نمی‌کنیم، و واقعیت این است که ما در این وضعیت متحد هیچ‌کس نیستیم و این یعنی آسیب‌پذیر هستیم.»

ارمنستان در کنار قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و تاجیکستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری روسیه است. همه آنها زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند و از نزدیکترین متحدان روسیه به شمار می‌روند، به خصوص که این کشورها روابط فرهنگی و اقتصادی نزدیکی با روسیه دارند.

اما ارمنستان و دیگر کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، بارها به روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور بی‌اعتنایی کرده‌اند، چیزی که به گفته کارشناسان می‌تواند نشان دهنده این باشد که این اتحاد در حال فروپاشی است.

برخی از این بی‌اعتنایی‌ها مستقیماً به جنگ اوکراین مربوط می‌شوند، از جمله قزاقستان که درخواست روسیه برای اعزام نیرو در زمان آغاز تهاجم را رد کرد.

پاشینیان پیش از این نیز در حضور پوتین از اثربخشی سازمان پیمان امنیت جمعی انتقاد کرده بود و در ماه نوامبر در یک عکس دسته جمعی از پوتین فاصله گرفت.

بخشی از دلخوری او ناشی از درگیری ارمنستان با همسایه‌اش آذربایجان است که عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نیست. ارمنستان در جریان درگیری‌های مرزی در ماه سپتامبر از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرد، اما این ائتلاف به جای کمک نظامی، تنها دبیرکل خود را به ارمنستان فرستاد و پیشنهاد تشکیل یک کارگروه را داد.

20201010_EUP001_0

پاشینیان پاسخ ائتلاف را «ناامید کننده» خواند و گفت که این واکنش «به شدت به وجهه سازمان پیمان امنیت جمعی در کشور ما و خارج از کشور آسیب رسانده است.»

کارشناسان به اینسایدر گفتند که حمله روسیه به اوکراین تنش‌هایی را که قبل از شروع جنگ وجود داشت تشدید کرده است و ارمنستان اکنون احتمالاً عضویت خود در این ائتلاف را زیر سوال برده است.

در حالی که سیاست سازمان پیمان امنیت جمعی معادل سیاست دفاع جمعی ناتو است -به این معنی که اگر به یک عضو حمله شود انگار همه اعضا مورد تهاجم قرار گرفته‌اند- کارشناسان می‌گویند که اقدامات روسیه در رابطه با ارمنستان این تردید را ایجاد می‌کند که آیا این سیاست در عمل هم وجود دارد یا خیر.

به گزارش رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به آخرین اظهارات پاشینیان گفت که مسکو به این «اظهارات مهم» توجه دارد.

پسکوف گفت: «ما می‌دانیم که تفاوت‌های ظریف به خصوصی در رویکرد ارمنستان به مناقشه بر سر اوکراین وجود دارد. ما آن‌ها را در نظر می‌گیریم، از آن‌ها اطلاع داریم، اما در عین حال به توسعه روابط متحدانه خود با ارمنستان ادامه می دهیم.»