به گزارش اکوایران، «اطلاع آمریکا از طرح اوکراین برای منفجر کردن خط لوله نورد استریم»، «تلاطم در بازار رمزارزها پس از ثبت اتهام علیه صرافی بایننس»‌، «طرح اتهام علیه وزیر سابق به دلیل تمجید از حمله روسیه»، «افتتاح بزرگترین گورستان هسته‌ای جهان در فنلاند»، «عضویت پنج کشور جدید در شورای امنیت سازمان ملل»، «درخواست کی‌یف برای نشست اضطراری شورای امنیت»، «تجدیدنظر کوزوو درباره برقراری انتخابات مجدد» و «ادعای بریتانیا درباره طرح شکست‌خورده روسیه» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

اطلاع آمریکا از طرح اوکراین برای منفجر کردن خط لوله نورد استریم

واشنگتن پست روز سه شنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی‌آی‌اِی» پیش از انفجار خط لوله نورد استریم از طرح اوکراین برای آسیب رساندن به آن مطلع بوده است.

بنا به این گزارش، یک آژانس جاسوسی اروپایی سه ماه قبل از وقوع انفجارهایی در خط لوله گاز نورد استریم که سال گذشته میلادی صورت گرفت اطلاعاتی را در باره عملیات در دست طراحی یک تیم ویژه اوکراینی برای تخریب این سامانه گازرسانیِ زیردریایی در اختیار «سی‌آی‌اِی» قرار داده بود.

واشنگن‌پست در این گزارش به اطلاعاتی استناد کرده که اوایل سال جاری توسط یک تکنسین رده پایین رایانه در گارد ملی هوایی ایالات متحده فاش شده بود.

افشای این اطلاعات در واقع بواسطه دسترسی تکنسین گارد ملی هوایی ایالات متحده به مقادیر زیادی اسناد بسیار طبقه‌بندی شده امکان پذیر شده بود.

چرخش بزرگ بلگراد در قبال اوکراین

الکساندر ووچیج، رئیس‌جمهوری صربستان گفته است که مخالف فروش مهمات تولیدی این کشور به واسطه‌هایی نیست که آنها را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند. صربستان به طور سنتی متحد سرسخت روسیه در منطقه بالکان به شمار می‌رود و از معدود کشورهای اروپایی بوده است که از محکومیت حمله روسیه به اوکراین و همسویی با تحریم‌های غرب علیه روسیه خودداری کرد. 

اظهارات اخیر آقای ووچیچ به منزله چرخش این کشور به سوی غرب است. او در واکنش به گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا که مهمات تولیدی صربستان از طریق واسطه‌ها به اوکراین رسیده است، گفت که از این موضوع آگاه است و برنامه‌ای برای جلوگیری از آن ندارد. او در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گفت: «قرار است به چه اقداماتی دست بزنیم؟ تولید مهمات را متوقف کنیم یا از فروش آن خودداری ورزیم؟ ما مهمات را به واسطه‌های رسمی می‌فروشیم و اینکه به کجا می‌رسد، در اختیار ما نیست.» رئیس جمهوری صربستان افزود: «شاید مقداری از آن بالاخره به اوکراین برسد.»

به گفته ناظران، موضع گیری جدید آقای ووچیچ احتمالا نتیجه اقدامات اخیر ناتو در جریان اعتراضات صرب‌تباران کوزوو بوده است.

تلاطم در بازار رمزارزها پس از ثبت اتهام علیه صرافی بایننس

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از صرافی بایننس و چانگ‌پنگ ژائو مدیرعامل این مجموعه در ۱۳ عنوان اتهامی شکایت کرده است. این شکایت هم بخش بین‌المللی و هم بخش ایالات متحده این صرافی را مورد هدف قرار داده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بایننس کوین (BNB) و استیبل کوین این شرکت با حروف اختصاری BUSD را به‌عنوان اوراق بهادار توصیف کرده است و ارائه خدماتی مانند استیکینگ یا سهام‌گذاری را نقض قوانین اوراق بهادار می‌داند. این نهاد همچنین به خدمات دیگری مانند سیمپل ارن نیز اشاره کرده است. آن‌ها همچنین کوین‌های دیگر مانند کاردانو، پالیگان و سولانا را از جمله اوراق بهادار توصیف کردند.

این نهاد رسمی آمریکا در متن شکایت خود گفته است که متهمان با در معرض خطر قراردادن دارایی‌های سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار به ثروت خود افزوده‌اند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌گوید که می‌خواهد فعالیت صرافی بایننس در آمریکا به‌طور دائمی متوقف شود و مدیرعامل این شرکت جریمه شود.

طرح اتهام علیه وزیر سابق به دلیل تمجید از حمله روسیه

دفتر دادستانی اسلواکی روز دوشنبه از طرح اتهام علیه وزیر سابق دادگستری این کشور به دلیل حمایت از روسیه در جنگ جاری در اوکراین خبر داد.

استفان هارابین که پیش از این علاوه بر سمت وزیر دادگستری، ریاست دیوان عالی اسلواکی را نیز برعهده داشت به موجب بیانیه دفتر دادستانی این کشور به دلیل تمجید از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حمله به خاک اوکراین تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

آقای هارابین یک روز پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی با انتشار پستی در فیس‌بوک اعلام کرده بود که وی اگر به جای ولادیمیر پوتین بود «دقیقا همین کار را انجام می‌داد.»

به گفته سخنگوی دفتر دادستانی اسلواکی، وزیر سابق دادگستری این کشور به «افترا به یک کشور و یک ملت» و همچنین به «تایید و تمجید از یک جنایت» متهم شده است.

افتتاح بزرگترین گورستان هسته‌ای جهان در فنلاند

رسانه های فنلاندی می گویند دولت این کشور از اولین و بزرگترین گورستان اتمی جهان واقع در این کشور حوزه اسکاندیناوی پرده برداری خواهد کرد.

یوهاناهانسن، زمین شناس و محقق و مدیر در شرکت پیمانکار ساخت این گورستان به خبرگزاری فرانسه می گوید که «انکالو»Onkalo (در زبان فنلاندی به مفهوم غار) اولین و بزرگ‌ترین زباله‌دانی هسته ای جهان خواهد بود.

این گورستان هسته‌ای در جزیره سرسبز «اولکیلوتو» در «خلیج بوتنی» قرار دارد.

گورستان هسته‌ای در کنار نیروگاه هسته‌ای اولکیلوتو قرار گرفته است.  در عمق ۴۰۰ متری حدود ۶۵۰۰ تن اورانیوم نگهداری خواهد شد که برای دفع و انبار بازمانده سوخت و زباله پنج رآکتور هسته ای فعال فنلاند در طول مدت عمر آنها کفایت می کند.

عضویت پنج کشور جدید در شورای امنیت سازمان ملل

با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کشورهای الجزایر، گویان، اسلوونی، کره جنوبی و سیرالئون برای یک دوره ۲ ساله، به عضویت غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در آمدند.

در این رای‌گیری بلاروس، هم شرکت کرده بود اما در رقابت با اسلوونی شکست خورد و کشورهای مجمع عمومی به این متحد روسیه رای ندادند. این ۵ کشور جایگزین آلبانی، برزیل، گابن، غنا و امارات عربی متحده خواهند شد. 

شورای امنیت تنها نهاد سازمان ملل است که می‌تواند تصمیمات الزام آور قانونی مانند اعمال تحریم‌ها و اجازه استفاده از زور را اتخاذ کند. در این شورا ۵ عضو دائمی وجود دارد که شامل بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا است. 

برای عضویت اعضای موقت رای‌گیری به نحوی انجام می‌شود که اطمینان حاصل شود کشورهایی از مناطق مختلف جهان در این شورا نماینده داشته باشند. 

درخواست کی‌یف برای نشست اضطراری شورای امنیت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین عصر روز سه‌شنبه در واکنش به تخریب سد کاخوفکا در منطقه خرسون روسیه را به دست داشتن در آن متهم کرد و خواستار واکنش جهانی به این واقعه شد.

تخریب بخش‌هایی از سد «کاخوفکا» در بخش اشغالی جنوب اوکراین که دو طرف مناقشه نظامی در این کشور یکدیگر را به دست داشتن در آن متهم می‌کنند جان ده‌ها هزار تن از ساکنان منطقه را با خطر مواجه کرده است.

این سد که منشا اصلی تخریب جزئی آن هنوز مشخص نشده، امکان تامین آب کشت‌زارها و مزارع کشاوری وسیع جنوب اوکراین و همچنین شمال کریمه را فراهم می‌کند.

روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال ۲۰۱۴ میلادی ضمیمه خاک خود کرد.

اقدام تلافی جویانه، انفجار تصادفی یا حمله موشکی احتمالاتی است که به عنوان عامل تخریب این سد به جا مانده از دوران شوروی سابق بر روی رودخانه دنیپرو مطرح شده است.

فرماندهی کل نیروهای ارتش اوکراین در جبهه جنوب روز سه‌شنبه مدعی شد که سد کاخوفکا «توسط نیروهای اشغالگر روسیه منهدم شد.»

تجدیدنظر کوزوو درباره برقراری انتخابات مجدد

دونیکا گروالا شوارتز، وزیر امور خارجه کوزوو می‌گوید این کشور آمادگی دارد تحت شرایطی در چهار شهر شمالی بار دیگر انتخابات شهرداری‌ها را برگزار کند.

با انتصاب شهرداران آلبانیایی تبار در این چهار شهر که اکثریت ساکنان آن صرب هستند تنش‌ها و اعتراضات گسترده‌ای در این مناطق شکل گرفته است. این اکثریت صرب شرکت در انتخابات را تحریم کرده بودند و تنها ۳.۵ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و در نتیجه آلبانیایی‌تبارها توانستند در انتخابات شهرداری‌ها پیروز شوند. 

این مسئله و اعتراضات گسترده در مقابل ساختمان شهرداری‌ها سبب شد تا حتی هم‌پیمانان کوزوو مانند ایالات متحده هم به این روند اعتراض و از دولت این کشور بخواهند در این زمینه تجدید نظر کند. در همین رابطه روز سه‌شنبه ۶ ژوئن، گروالا شوارز، وزیر امور خارجه کوزوو در دیدار با همتای خود از جمهوری چک اعلام کرد که این کشور آمادگی دارد برای پایان دادن به خشونت‌ها انتخابات جدیدی را برگزار کند. 

ادعای بریتانیا درباره طرح شکست‌خورده روسیه

وزارت دفاع بریتانیا گزارش داد که روسیه در طول ماه مه بیش از ۳۰۰ پهپاد ادعایی ساخت ایران را به سمت اوکراین پرتاب کرد تا این کشور از ذخیره موشک‌های دفاع هوایی پیشرفته خود برای سرنگونی آنها استفاده کند، اما این تلاش آنها برای ضربه زدن به ذخایر موشکی کی‌یف نتیجه نداد.

بر پایه این گزارش، روسیه طی ماه گذشته میلادی «بیشترین استفاده» از پهپادهای وارداتی را ثبت کرد ولی اوکراین ۹۰ درصد این پهپادها را عمدتا با استفاده از سلاح‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر دفاع هوایی خود و بخشی را نیز با ارسال پارازیت‌های الکترونیکی ساقط کرده است.

تخمین زده می‌شود که هر فروند از پهپادهای شاهدِ منسوب به ایران بیش از ۲۱ هزار دلار قیمت داشته باشند که در مقایسه با ارزش موشک‌های و پهپادهای پیشرفته مورد استفاده روسیه در تهاجم نظامی به اوکراین به میزان قابل توجهی ارزان‌تر است. این در حالی است که تهران و مسکو استفاده از این پهپادها در جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند.

واکنش‌ها به رونمایی از موشک فتاح

کاخ سفید و دولت بریتانیا به رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح واکنش نشان دادند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در پاسخ به پرسشی درباره رونمایی سپاه پاسداران از موشک «هایپرسونیک»، گفت: «دولت بایدن از (آغاز کار خود) بسیار شفاف، دقیق و قاطع علیه فعالیت‌های بی ثبات کننده [ادعایی] ایران در منطقه به‌ویژه توسعه برنامه موشک‌های بالستیک پیشرفته این کشور دست به اقدام زده است.» این مقام کاخ سفید اضافه کرد: «من در خصوص جزئیات گزارش‌های مربوط به این موشک ادعایی هایپرسونیک صحبتی نمی‌کنم. ما خیلی شفاف تحریم‌های خود را وضع کرده‌ایم و عملا با فعالیت‌های ایران در منطقه از جمله برنامه موشک بالستیک مقابله می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای حکومت ایران و برنامه موشکی آن را تهدیدی برای جهان دانست. در این بیانیه آمده است: «ایران به رغم درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه‌ موشکی خود، ساخت یک موشک بالستیک جدید را اعلام کرد و این تنها چند هفته پس از ادعای پرتاب موفقیت آمیز موشک بالستیک با توانایی مشابه از سوی ایران است که نشان‌دهنده بی توجهی مداوم این کشور به محدودیت‌های بین‌المللی و تهدید جدی این حکومت برای امنیت جهانی است.» وزارت خارجه بریتانیا اضافه کرده است: «در کنار شرکای خود، بریتانیا متعهد به انجام هر گام دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و مسئول دانستن این حکومت برای فعالیت‌های [ادعایی] مخربش در سراسر جهان است.»

در همین شرایط، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در واکنش به این داستان گفته که اسرائیل همواره راه حلی برای مقابله با آن خواهد داشت. گالانت در جریان یک مانور عمده نظامی گفت: «شنیده‌ام دشمنان ما به سلاح‌هایی که در حال توسعه آن هستند می‌بالند. ما برای همه اینها پاسخ بهتری هم از نظر دفاع و هم تهاجمی داریم – حالا چه در خشکی باشد، چه در هوا یا در دریا.» او در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: «ما می‌دانیم که چگونه از اسرائیلی‌ها محافظت کنیم، و چگونه ضربه‌ای کاری به دشمنان خود بزنیم، اگر خدای نکرده جنگی را علیه ما شروع کنند.»