به گزارش اکوایران، یک رسانه اسرائیلی ادعا کرده تل‌آویو انتظار دارد که یک توافق هسته‌ای جدید با ایران ظرف چند هفته آتی حاصل شود. طبق گمانه‌زنی‌ها این قرارداد شامل توافق ایران برای توقف غنی‌سازی سطح بالا در ازای تعلیق تحریم‌ها است.

به ادعای روزنامه هاآرتض، نمایندگان ایران و آمریکا در تلاش برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای پیشرفت بزرگی داشته‌اند. مقامات دفاعی اسرائیلی می‌گویند این مذاکرات سریع‌تر از آن‌چه که تصور می‌شد پیش می‌رود و احتمالا دو طرف ظرف چند هفته آینده به توافق برسند. موارد توافقی شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم خلوص بالا توسط ایران است. در عوض آن، تهران می‌تواند شاهد لغو دسته‌ای از تحریم‌های بین‌المللی است که به رهبری آمریکا اعمال شده بود. در مرحله اول، ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از جمله کره‌جنوبی، عراق و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد شد.

در این فرآیند اعتمادسازی بین طرفین، ایران اخیرا سه زندانی غربی را آزد کرد. بلژیک نیز در ازای آن، یک دیلپمات ایرانی در بازداشت را به تهران تحویل داد.

از انظار عمومی، اسرائیل مخالف توافق آمریکا و ایران بوده و نسبت به هرگونه توافق موقت برای آزادسازی منابع ایران در ازای توقف غنی‌سازی هشدار داده است. اسرائیل ادعا می‌کند این ضمانتی کافی برای نظارت بر ایران نخواهد بود و این توافق باعث عقب‌رفت برنامه اتمی ایران یا خطر ادعایی از جانب تهران نمی‌شود. برخلاف این اظهارات، برخی مقامات دفاعی در اسرائیل معتقدند که این بهترین سناریوی ممکن است و رسیدن به چنین توافقی از رهاکردن برنامه اتمی ایران به حال خودش بهتر است.

بنا به ارزیابی سرویس اطلاعاتی آمریکا، ایران از لحظه‌ای که اراده کند تنها 12 روز تا گریز هسته‌ای فاصله دارد. دستگاه اطلاعاتی اسرائیل تخمین زده که حتی بعد از برداشتن چنین گامی که تهران هنوز آن را آغاز نکرده است، ایران دو سال برای تکمیل ساخت کلاهک اتمی برای سوارکردن آن بر موشک بالستیک نیاز خواهد داشت. این در حالی است که تهران هر گونه تلاشی برای دسترسی به سلاح هسته‌ای را اکیدا رد کرده و طرح این مسائل را نوعی ایجاد فضای رسانه‌ای علیه فعالیت‌های خود تلقی می‌کند.