به گزارش اکوایران، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق چهارشنبه شب با محکوم کردن قاطعانه دونالد ترامپ به کنار گذاشتن اصول محافظه‌کار و تخطی از وظایف، کمپین خود را برای نامزدی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری آغاز کرد. 

چالش با رئیس سابق

به نوشته آسوشیتدپرس، پنس اولین معاون رئیس جمهور در تاریخ معاصر است که رئیس جمهور تحت رهبری خود را به چالش می‌کشد. در حالی که او بخش اعظم سخنرانی خود را که در کالج محلی در حومه د موین ایراد شد، با انتقاد از جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات و مسیری که او کشور را در پیش گرفته بود، سپری کرد، او همچنین به طور مستقیم در مورد حادثه 6 ژانویه  سخنرانی کرد و گفت که ترامپ به دروغ اعلام کرد که پنس قدرت دارد او را در مقام‌ش حفظ کند.

اظهارات ترامپ در مورد تقلب گسترده در رای‌گیری باعث شد تا گروهی از حامیان او به ساختمان کنگره یورش ببرند و برخی در میان جمعیت شعار می‌دادند: «مایک پنس را اعدام کنید!»

معاون سابق رئیس جمهور گفت: «من معتقدم هر کسی که خود را فراتر از قانون اساسی تصور کند، هرگز نباید رئیس جمهور ایالات متحده شود و هر کسی که از دیگری می‌خواهد از بر قانون اساسی تخطی کند هم هرگز نباید دوباره رئیس جمهور ایالات متحده شود».

پنس بیشتر دو سال و نیم گذشته را صرف دست‌وپنجه نرم کردن با پیامدهای آن روز کرده و تلاش می‌کند آینده‌ای سیاسی خود را در حزبی ترسیم کند که عمیقاً به ترامپ وفادار است و آکنده از بسیاری افراد است که هنوز دروغ‌های ترامپ را باور دارند، از جمله این‌که در انتخابات 2020 تقلب شده و پنس به نوعی می‌توانست نتایج را رد کند.

عدول از اصول محافظه‌کاری

پنس تلاش می‌کند تا از زیر سایه رییس سابق‌ش خارج شود، اما تاکنون به دلیل محبوبیت ترامپ این کار را محتاطانه انجام داده بود. اما روز چهارشنبه، در حالی که پنس برای اولین بار به عنوان یک نامزد برای رای‌دهندگان صحبت می‌کرد، حد زبانش را نگه نداشت.

او رئیس‌جمهور سابق را متهم کرد که ارزش‌های محافظه‌کارانه‌ای را -از جمله در مورد سقط جنین- کنار گذاشته است. پنس که از ممنوعیت سراسری این رویه حمایت می‌کند، گفت: «دونالد ترامپ و سایرین در این رقابت در حال عقب‌نشینی از این آرمان  هستند. قداست زندگی برای نیم قرن فراخوان حزب ما بوده است -مدت ها قبل از اینکه دونالد ترامپ بخشی از آن باشد. اکنون او آن را به عنوان یک عارضه تلقی می‌کند و حتی شکست ما در انتخابات سال 2022 را به دلیل کنار گذاشتن قانون رو علیه وید (مربوط به سقط جنین) می‌داند».

پنس همچنین از سیاست فعلی «نفرت‌افکنی» ابراز تاسف کرد و گفت که کشور به رهبرانی نیاز دارد که تفاوت بین «سیاست خشم و ایستادگی» را بدانند. او متعهد شد: «ما آستانه مدنیت را در زندگی عمومی باز خواهیم گرداند».

بازگشت به مشی دیرین حزب

با ورود پنس 64 ساله به میدان رقابت، صحنه رقبای جمهوری‌خواه تا حد زیادی تکمیل شده است. تاکنون، ترامپ در نظرسنجی‌های اولیه پیشتاز است، ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا که در رتبه دوم باقی مانده است، نیکی هیلی سفیر سابق سازمان ملل، تیم اسکات سناتور کارولینای جنوبی و کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مبارزات انتخاباتی پنس میزان تمایل این حزب را به یک نامزد از نظر اجتماعی محافظه کار و عمیقاً مذهبی که از سیطره پوپولیسم بر رهبری حزب انتقاد کرده، نشان خواهد داد. پنس از بسیاری جهات نشان دهنده بازگشت به مشی دیرین حزب است. برخلاف ترامپ و دیسانتیس، او استدلال می‌کند که کاهش حمایت‌های اجتماعی و عقب‌نشینی از قانون مدیکر باید در دستور کار باشد و منتقدین حمایت آمریکا از اوکراین را به چالش می‌کشد.

پنس و مشاورانش، آیووا -ایالتی که اولین آرای انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه را به صندوق می‌اندازد- را کلید راه خود می‌دانند. طرفداران این حزب شامل بخش بزرگی از رای دهندگان مسیحیان انجیلی هستند که پنس، به عنوان یک محافظه کار اجتماعی که اغلب در مورد ایمان خود صحبت می کند، برای‌شان احتمالا جذاب است.

نظرسنجی سی‌ان‌ان که ماه گذشته انجام شد، نشان داد که 45 درصد از جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواه گفته‌اند که تحت هیچ شرایطی از پنس حمایت نخواهند کرد. و در آیووا، نظرسنجی‌های ماه مارس نشان داد که پنس دارای رتبه‌بندی نامطلوب‌تر از همه نامزدهای دیگر از جمله ترامپ و دیسانتیس است.

اما پنس که از زمان ترک ریاست جمهوری بیش از ده ها بار از آیووا بازدید کرده، در طول سفرهای خود به گرمی مورد استقبال رای دهندگان قرار گرفته است.

مخاطبان چهارشنبه او شامل تعدادی از مقامات جمهوری خواه آیووا، از جمله نماینده سابق آیووا، گرگ گانسکه، بود که زمان حضورش در کنگره برای مدت کوتاهی با پنس همکاری داشت.