به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه و در آخرین عرض‌اندام پنتاگون در مقابل ایران، هواپیماهای جنگی اسرائیل، اردن و عربستان سعودی در کنار بمب‌افکن‌های بی۱ آمریکا بر فراز خاورمیانه پرواز کردند.

به نوشته پایگاه المانیتور، مقامات نظامی ایالات متحده گفتند که دو هواپیمای لنسر بی۱-بی نیروی هوایی آمریکا پس از بلندشدن از بریتانیا و در حین عبور از خلیج‌فارس، به هواپیماهای پنج ارتش خاورمیانه پیوستند.

نقطه اوج این رزمایش شلیک مهمات زنده توسط بمب‌افکن‌های آمریکایی بر روی میدان‌های آموزشی عربستان سعودی و اردن و سپس حرکت آن‌ها به سمت پایگاهی در اسپانیا بود. یک مقام دفاعی به المانیتور گفت که در طول این رزمایش، هواپیماهای بی۱-بی موشک‌های کروز «AGM-158A JASSM» و بمب‌های ۲۵۰ کیلوگرمی «GBU-38» را علیه چند هدف شبیه‌سازی‌شده به کار بردند.

مقامات گفتند که پنتاگون هویت دو کشور خاورمیانه را که بنا به درخواست خودشان در رزمایش شرکت کرده بودند را افشا نمی‌کند.

اهمیت رزمایش

رزمایش گروه ضربت بمب‌افکن‌ها یک روز پس از دیدار آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد واشنگتن با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان سعودی آغاز شد. این دیدار بخشی از تلاش‌های دولت بایدن برای متقاعدکردن ارتش کشورهای عربی جهت ایستادگی بیشتر علیه ایران بود.

در سال‌های اخیر و به طور دوره‌ای، ایالات متحده بمب‌افکن‌های استراتژیک خود را بر فراز خاورمیانه فرستاده تا از حملات ایران و شبه‌نظامی‌های نیابتی آن جلوگیری کند که به گفته مقامات آمریکایی، همچنان به دنبال بیرون‌راندن نیروهای آمریکایی از منطقه هستند.

از زمانی که دولت‌های عربی امارات، بحرین و مراکش روابط رسمی خود با اسرائیل را در سال ۲۰۲۱ برقرار کردند، خلبانان عرب و اسرائیلی در کنار بمب‌افکن‌های آمریکایی پرواز کرده‌اند.

سرلشکر مارک اسلوکام، معاون فرمانده واحدهای نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه به المانیتور گفت که شلیک مهمات مختلف بر روی اهداف شبیه‌سازی‌شده گام جدیدی در راستای این تلاش‌ها بود.

اسلوکام گفت: «این رزمایش اعتبار نیروهای ما برای تأمین امنیت جهانی که متنوع‌تر و نامطمئن‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ است را نشان می‌دهد.» او افزود: «زمان‌بندی آن نشان داد که ما به عنوان یک تیم می‌توانیم در آن واحد، قدرت نظامی فوق‌العاده‌ای را به نمایش بگذاریم».

این رزمایش همچنین در حالی برگزار شد که بلینکن از طرف واشنگتن تلاش دارد که محمد بن سلمان را برای عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل قانع کند.

در حالی که پنتاگون نیروهای خود را به بازدارندگی علیه روسیه و چین اختصاص می‌دهد، دولت بایدن تلاش کرده تا نگرانی رهبران عرب نسبت به تعهدات دفاعی خود در منطقه را برطرف کند. ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده ارشد واحدهای نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه در بیانیه‌ای گفت: «این رزمایش نشان‌دهنده تعهد ایالات متحده به شرکایش است».

مقامات پنتاگون به دنبال تهییج ارتش‌های منطقه جهت تقویت توانایی‌های نظامی خود به کمک آمریکا هستند؛ اما مقامات ارشد منطقه همچنان نسبت به قرارگرفتن در بلوکی به رهبری آمریکا و اسرائیل علیه ایران، مردد هستند.

در ماه ژانویه و در طول یک رزمایش در صحرای نگب، بمب‌افکن‌های بی۵۲ آمریکا با اسکورت جنگنده‌های اسرائیلی بمب‌های زنده را بر روی اهدافی ساختگی پرتاب کردند. به گفته مقامات سابق آمریکایی، این رزمایش نشان‌دهنده برنامه‌های عملیاتی پنتاگون برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران بود.

مقامات نظامی ارشد دولت بایدن گفته‌اند که امیدوارند سایر ارتش‌های خاورمیانه را نیز در تمرینات هوایی مشابه شرکت دهند.

همکاری‌های آتی

همچنین نیروهای نظامی ایالات متحده و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در یک رزمایش دوهفته‌ای در عربستان سعودی با تمرکز بر همکاری یکپارچه دفاع هوایی و موشکی شرکت می‌کنند. مقامات دفاعی آمریکا به دنبال متقاعدکردن همتایان عرب خود برای به اشتراک‌گذاشتن داده‌های دفاع هوایی و مشارکت در گشت‌های امنیتی دریایی برای خنثی‌سازی اقدامات ایران هستند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، وزرای ایالات متحده و شورای همکاری خلیج‌فارس توافق کردند که در اواخر امسال، دور دیگری از جلسات کارگروه را با تمرکز بر دفاع یکپارچه هوایی و موشکی و امنیت دریایی برگزار کنند.

در این بیانیه با اشاره به درخواست کشورهای منطقه برای خرید تسلیحات آمریکایی آمده است که آن‌ها «همچنین امکان تشکیل کارگروه‌هایی در اواخر سال جاری جهت بررسی آمادگی نظامی، آموزش و تسهیل انتقال سیستم‌های دفاعی را بررسی خواهند کرد».