به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه، دونالد ترامپ توسط هیئت‌منصفه اعظم فدرال در تحقیقاتی در مورد اسناد طبقه‌بندی‌شده در عمارتش در فلوریدا متهم شد. اولین‌بار در تاریخ است که دولت فدرال علیه یک رئیس‌جمهور سابق را اتهاماتی را مطرح می‌کند.

به نوشته نشریه وال‌استریت ژورنال و به گفته یک منبع آگاه، ترامپ به هفت مورد از جمله نقض قانون جاسوسی که سوءاستفاده از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را ممنوع می‌کند، مانع‌تراشی در اجرای قانون و اظهارات نادرست متهم شده است.

ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی خود گفت که وکلای او از کیفرخواستش مطلع شده‌اند. ترامپ اعلام کرد که بی‌گناه بوده و گفت که برای حضور در دادگاه فدرال در میامی احضار شده است.

برای ماه‌ها، دادستان‌ها پرونده‌ای تشکیل داده‌اند که ادعا می‌کند ترامپ عمداً اسناد حساس مربوط به برنامه‌های اطلاعاتی و دفاعی ایالات متحده را پنهان کرده است. ترامپ با بیان اینکه بی‌گناه است، گفت: «هرگز فکر نمی‌کردم که چنین اتفاقی برای یک رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده بیفتد».

صدور این کیفرخواست در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است؛ زیرا یک نامزد ریاست‌جمهوری و بزرگ‌ترین رقیب رئیس‌جمهور مستقر در انتخابات پیش رو، توسط دولت به انجام جرمی متهم شده است. بایدن در پاسخ به سوالی درباره استقلال دادگستری گفت: «من هرگز به دادگستری در مورد طرح این اتهامات و اینکه چه کاری بکنند، چیزی نگفته‌ام».

با داغ‌شدن رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای کسب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، دردسرهای قانونی ترامپ بیشتر شده است. ترامپ ۷۶ساله که در نظرسنجی‌ها از سایر چهره‌های مطرح جمهوری‌خواه پیشتاز است در ماه آوریل توسط دادستانی منطقه منهتن به ۳۴ مورد جعل سوابق تجاری متهم شد.

هیئت‌منصفه اعظم منهتن درباره نقش احتمالی ترامپ در پرداخت حق‌السکوت به یک مدل تحقیق کرد. رئیس‌جمهور سابق هرگونه تخلف از جمله داشتن رابطه نامشروع با این مدل را رد کرده است. به گفته منابع، انتظار می‌رود که کیفرخواست فدرال یک کیفرخواست عمومی باشد که پرونده را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد. ترامپ که قرار است روز سه‌شنبه در دادگاه حضور یابد.

بلافاصله پس از صدور کیفرخواست، کمپین ترامپ جمع‌آوری کمک‌های مالی را آغاز کرد.

تفاوت کیفرخواست و اتهام

رسیدگی‌های کیفری معمولاً با دستگیری و حضور در دادگاه آغاز می‌شود، اما کارشناسان حقوقی می‌گویند که در بسیاری از موارد، به ویژه در تخلفات، مظنونان تا مدت‌ها پس از انجام تحقیقات رسمی، مورد اتهام قرار نگرفته یا توسط افسر تفهیم اتهام نمی‌شوند.

وینسنت ساوترلند، استادیار حقوق بالینی می‌گوید: «به طور معمول، اگر جرمی در دست بررسی باشد، ضابطان قانون مظنون یا مظنون‌های پرونده را دستگیر می‌کنند، سپس برای آن‌ها پرونده تشکیل داده و آن‌ها را برای محاکمه به دادگاه می‌فرستند».

به گفته ساوترلند، پس از تفهیم اتهام، دادستان هیئت‌منصفه اعظم را برای صدور کیفرخواست تشکیل می‌دهد. این روند شامل ارائه مدارک به هیئت‌منصفه، شهادت و ارائه سایر شواهد است؛ سپس فرد مورد نظر رسماً به جرم یا تخلف متهم می‌شود. ساوترلند افزود: «در بیشتر پرونده‌های جنایی، دادستان‌ها و بازرسان بیش از حد کافی شواهد یا ادله برای صدور سریع کیفرخواست دارند».

بار اثبات

ساوترلند گفت که در همه پرونده‌های کیفرخواست هیئت‌منصفه اعظم، آن‌ها تنها وظیفه دارند که تعیین کنند آیا این پرونده برای رفتن به محکمه به اندازه کافی قوی هست یا خیر. او گفت: «در این مرحله، سطح بار اثبات فوق‌العاده پایین است. این مانند یک محاکمه جنایی نیست که لازم باشد چیزی فراتر از شک منطقی باید اثبات شود».

تفاوت عمده بین هیئت‌منصفه اعظم و هیئت‌منصفه دادگاه در بسیاری از ایالت‌ها و پرونده‌های فدرال در نحوه تصمیم‌گیری است. هیئت‌منصفه اعظم برای متهم‌کردن مظنون تنها به اکثریت آرا نیاز دارد؛ در حالی که هیئت‌منصفه دادگاه باید به اتفاق آرا برای صدور حکم تصمیم بگیرند.

وقتی در مورد کیفرخواست صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که آیا شواهد کافی برای ادامه محاکمه وجود دارد یا خیر. متهمان تا زمانی که جرمشان ثابت نشود همچنان بی‌گناه هستند و کیفرخواست تنها اولین گام از این روند قانونی است.

ممکن است مظنونانی که کیفرخواست دریافت کنند، دستگیر شده و منتظر نوبت دادگاهشان بمانند. اما در بیشتر پرونده‌های تخلفات، متهم با قید وثیقه آزاد می‌شود. پس از جلسه استماع ترامپ در ماه آوریل، یک قاضی در منطقه منهتن دستور نداد او در حین انتظار برای دادگاه، دستگیر شود.

با ادامه تحقیقات مختلف علیه ترامپ، ساوترلند گفت که باید به خاطر داشت که کیفرخواست و اتهام، نشانه مجرم‌بودن نیست.