به گزارش اکوایران، در شرایطی که پوتین مدعی دفع ضدحمله اوکراین شد، کی‌یف از «نبرد سنگین» خبر داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مسکو و کی‌یف از درگیری‌های شدید در روز جمعه خبر داده‌اند. در حالی که عملاً هیچ گزارش مستقلی از خط مقدم وجود ندارد، ارزیابی این‌که آیا اوکراین در تلاش برای بیرون راندن نیروهای اشغالگر موفق بوده یا نه، غیرممکن بود.

ادعای دفع ضدحمله

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سوچی ضمن ناموفق خواندن عملیات اوکراینی‌ها گفت: «ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که این حمله آغاز شده است. نیروهای اوکراینی در هیچ بخشی به اهداف خود نرسیدند».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که با رهبران نظامی درباره تاکتیک‌ها و «دستاوردها» صحبت کرده، اما جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرده است. او در نطق شبانه خود گفت: «برای سربازان ما، برای همه کسانی که در این زمان درگیر نبردهای سنگین هستند. ما قهرمانی شما را می بینیم و قدردان لحظه لحظه زندگی شما هستیم. اوکراین به همان اندازه که شما قوی هستید آزاد است«.

الکساندر موسیینکو، تحلیلگر نظامی اوکراینی، در مصاحبه با رادیو NV اوکراین، گفت که اوکراین در حال پیشرفت است اما گزارش‌های روسیه مبنی بر یک ضد‌حمله بزرگ در منطقه زاپوریژیا در جنوب مرکزی را رد کرد. به گفته موسیینکو : «ماجرا به همین سادگی نیست. این مرحله اصلی ضدحمله نیست. این فقط یک مرحله است و نه حرکت بزرگی که از آن می توانیم انتظار یک پیشرفت سریع و صدها کیلومتر از سرزمین‌های آزاد شده را داشته باشیم».

روسیه که ماه‌ها فرصت داشته تا خطوط دفاعی خود را آماده کند، ادعا می‌کند که از ابتدای هفته این حملات را دفع کرده است. با این حال به گفته کی‌یف عملیات اصلی هنوز آغاز نشده است.

در این شرایط، مسکو و وبلاگ نویسان روسی طرفدار جنگ از نبردهای شدید در جبهه زاپروژیا در نزدیکی شهر اوریخیف، در نزدیکی پل زمینی که روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می کند، گزارش دادند که به عقیده آن‌ها یکی از محتمل‌ترین اهداف اوکراین تلقی می‌شود.

بن بری، کارشناس ارشد جنگ زمینی در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، گفت که گزارش‌های وبلاگ‌نویسان روسی از تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان و خودروهای زرهی برادلی ایالات متحده در نزدیکی توکماک در جنوب اوریخیف، اولین شواهدی است مبنی بر حضور ادوات جدید غربی در جبهه نبرد. در مجموع، کیف دارای 12 تیپ است که در مجموع 50000 تا 60000 سرباز آماده به راه انداختن در ضد حمله هستند. 9 تیپ از سوی غرب مسلح و آموزش دیده اند.

وزارت دفاع روسیه هم ادعا کرده که نیروهای این کشور دو حمله اوکراینی‌ها را در جنوب اوریخیف و چهار حمله را در نزدیکی ولیکا نووسیلکا در شرق این کشور دفع کردند.

جبهه جنوبی جایی است که به طور گسترده انتظار می رود نیروهای اوکراینی روی آن تمرکز کنند. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع، تنها گفت که نبردها برای ولیکا نووسیلکا ادامه دارد و نیروهای روسی در حال «دفاع فعال» در اوریخیف هستند.

در شرق، اوکراین پیشروی‌هایی را در اطراف باخموت گزارش کرده است، جایی که نیروهای روسی ماه گذشته پس از نزدیک به یک سال نبرد مرگبار زمینی، آن را تصرف کردند. 

فاجعه سیل، نبرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

در روزهای گذشته، ضدحمله تحت‌الشعاع یک فاجعه انسانی بزرگ پس از تخریب سد کاخوفکا قرار گرفته بود.

هزاران نفر مجبور به تخلیه خانه‌های سیل‌زده در منطقه جنگی شده‌اند، منابع طبیعی وسیعی از بین رفته‌اند و تخریب سیستم‌های آبیاری احتمالاً برای دهه‌ها کشاورزی در بسیاری از مناطق جنوبی اوکراین را فلج می‌کند. کی‌یف اعلام کرد که حداقل چهار نفر کشته و 13 نفر ناپدید شده اند.

سرویس امنیتی اوکراین روز جمعه صوتی را منتشر کرد که از آن به عنوان تماس تلفنی رهگیری شده یاد کرد که در آن یک سرباز روسی به مرد دیگری اعتراف می کند که یک گروه خرابکار روسی سد را منفجر کرده است. مسکو می گوید اوکراین آن را خراب کرده است.

کشورهای غربی می‌گویند هنوز در حال جمع‌آوری شواهد هستند، اما استدلال می‌کنند که اوکراین هیچ دلیلی برای ایجاد چنین فاجعه‌ای ویرانگر علیه خود ندارد، به‌ویژه که نیروهایش در حال حمله هستند.

برخی از بستگان مردم در مناطق سیل زده تحت کنترل روسیه می گویند که عزیزانشان همچنان روی پشت بام ها گیر کرده اند و ذخایر مواد غذایی رو به کاهش است. دنیس براون، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه در اوکراین گفت که سازمان ملل به آن مناطق دسترسی ندارد و افزود که حدود 17000 نفر در مناطق تحت کنترل اوکراین آسیب دیده‌اند و این تعداد هر لحظه تغییر می‌کند.