به گزارش اکوایران، ایالات متحده تأیید کرد که چین حداقل از سال 2019 یک پایگاه جاسوسی در کوبا داشته است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، به گفته یک مقام دولت بایدن، چین حداقل از سال 2019 یک پایگاه جاسوسی در کوبا دارد که بخشی از تلاش جهانی پکن برای ارتقای قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات است.

این مقام که مجاز به اظهار نظر علنی نبود و به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، گفت که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده مدتی است که از جاسوسی چین از کوبا و تلاش بزرگ‌تر برای راه‌اندازی عملیات جمع آوری اطلاعات در سراسر جهان آگاه بوده است.

به گفته این مقام که با اطلاعات آمریکا در این زمینه آشنا بود، دولت بایدن تلاش‌ها را برای خنثی کردن تلاش‌های چین برای گسترش عملیات جاسوسی خود افزایش داده و معتقد است که از طریق دیپلماسی و سایر اقدامات پیشرفت کرده است.

وجود پایگاه جاسوسی چین پس از آن تایید شد که روزنامه وال استریت ژورنال روز پنجشنبه گزارش داد که چین و کوبا به توافق اصولی برای ساخت ایستگاه شنود الکترونیکی در این جزیره دست یافته‌اند. این روزنامه گزارش داد که چین قصد دارد به عنوان بخشی از این توافق، میلیاردها دلار به کوبا که با کمبود نقدینگی مواجه است، بپردازد.

پیش از این، کاخ سفید این گزارش را نادرست خوانده بود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه در مصاحبه با ام اس ان بی سی گفت: «من آن گزارش مطبوعاتی را دیده‌ام که دقیق نیست. آن‌چه می‌توانم بگویم این است که ما از روز اول این دولت نگران فعالیت‌های نفوذ چین در سراسر جهان بوده‌ایم. مطمئناً در این نیمکره و در این منطقه، ما این موضوع را از نزدیک دنبال می‌کنیم.»

این مقام دولت گفت که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تشخیص داده بود که جاسوسی چین از طریق کوبا یک موضوع «مداوم» بوده و «تحول جدیدی نیست».

کارلوس فرناندز دی کوسیو، معاون وزیر خارجه کوبا نیز روز شنبه در پستی در توییتر این گزارش را تکذیب کرد. او نوشت: «گمانه‌زنی‌های تهمت‌آمیز هم‌چنان ادامه دارد و آشکارا توسط برخی رسانه‌ها برای ایجاد آسیب و بدون رعایت حداقل الگوهای ارتباطی و بدون ارائه داده‌ها یا شواهدی برای حمایت از آن‌چه منتشر می‌کنند، تبلیغ می‌شود.»

تیم امنیت ملی جو بایدن بلافاصله پس از روی کار آمدن او در ژانویه 2021 از سوی جامعه اطلاعاتی درباره تعدادی از تلاش‌های حساس چین در سراسر جهان برای توسعه زیرساخت‌های لجستیکی، پایگاه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات  به عنوان بخشی از تلاش ارتش آزادی‌بخش خلق بود، مطلع شد. این مقام گفت که نفوذ آن را بیشتر کند.

مقامات چینی به مکان‌هایی در اقیانوس اطلس، آمریکای لاتین، خاورمیانه، آسیای مرکزی، آفریقا و اقیانوس هند و اقیانوس آرام قرار چشم دارند. این مقام گفت که این تلاش شامل بررسی تأسیسات جمع آوری موجود در کوبا بود و چین در سال 2019 عملیات جاسوسی خود را در این جزیره ارتقا داد.

تنش‌ها بین ایالات متحده و چین در طول دوره ریاست جمهوری بایدن شدید بوده است. این روابط ممکن است سال گذشته پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت به تایوان که دارای حکومت دموکراتیک است، به شدت متشنج شد. این دیدار  باعث شد چین که این جزیره را قلمرو خود می داند، تمرینات نظامی را در اطراف تایوان راه اندازی کند. روابط ایالات متحده و چین در اوایل سال جاری پس از سرنگونی یک بالن جاسوسی چینی توسط ایالات متحده که از ایالات متحده عبور کرده بود، بیشتر متشنج شد. پکن همچنین از توقف ماه گذشته تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در ایالات متحده که شامل دیدار با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان بود، خشمگین شد. 

با این حال، کاخ سفید مشتاق از سرگیری ارتباطات سطح بالا بین دو طرف بوده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، قصد دارد هفته آینده به چین سفر کند، سفری که به دلیل پرواز بالن بر فراز ایالات متحده لغو شد. 

ویلیام برنز، رئیس سیا، ماه گذشته در پکن با همتای خود دیدار کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی دو مرتبه در ماه می با همتای چینی خود در وین دیدار کرد و به صراحت اعلام کرد که دولت خواهان بهبود ارتباطات سطح بالا با طرف چینی است.