به گزارش اکوایران، گاردین با اعلام این خبر نوشت: این سرمایه‌دار رسانه‌ای که بین سال‌های 1994 تا 2011 سه دولت ایتالیا را رهبری می‌کرد، مدتی بود که از سرطان خون رنج می‌برد و امروز در سن 86 سالگی درگذشت.

برلوسکونی یکی از سیاستمداران ثروتمند و متمول ایتالیا بود که با وجود اتهامات مربوط به رسوایی‌های جنسی، فساد مالی و محکومیت به تقلب مالیاتی، در سال‌های 2017 و 2018 به عرصه سیاست برگشت.

او در بهار امسال شش هفته را در بیمارستان سن رافائل میلان گذراند و برای عفونت ریوی ناشی از سرطان خون مزمن تحت درمان قرار گرفت، اما پس از مرخصی، دوباره در بیمارستان بستری شد.

برلوسکونی در سال 1936 در میلان در خانواده‌ای متوسط از نظر اقتصادی به دنیا آمد. او فعالیت تجاری خود را در حوزه املاک آغاز کرد و بین سال‌های 1986 تا 2017 مالک باشگاه فوتبال آ.ث میلان ایتالیا بود.

برلوسکونی اولین نخست‌وزیری بود که بدون داشتن یک پست دولتی به این مقام برگزیده شد و دومین دوره ریاست‌جمهوری او، بین سال‌های 2001 تا 2006، طولانی‌ترین دوره‌ای است که یک سیاستمدار ایتالیایی از زمان جنگ جهانی دوم خدمت کرده است. او در سال 2008 به قدرت بازگشت اما در سال 2011 در بحبوحه بحران بدهی شدید و رسوایی مالی مجبور به استعفا شد.

برلوسکونی در اواخر سال 2012 به اتهام کلاهبرداری مالیاتی محکوم شد و به همین دلیل محکومیت یک‌ساله خود را با انجام خدمات اجتماعی پاره‌وقت در یک خانه مسکونی در میلان گذراند. ممنوعیت او برای نامزدی در انتخابات عمومی در سال 2018 برداشته شد.

در سال 2019، برلوسکونی یک کرسی در پارلمان اروپا بدست آورد و در انتخابات عمومی در اکتبر 2022 حزب او در ائتلافی به رهبری برادران ایتالیایی جورجیا ملونی به قدرت بازگشت و برلوسکونی نیز به عنوان سناتور انتخاب شد.

برلوسکونی با نام مستعار «شوالیه» شناخته می‌شد.