به گزارش اکوایران، «پیام ویژه متحدان غربی برای روسیه»، «حمایت قاطع اون از پوتین»، «توافق روسیه با ارتش خصوصی قدیروف»، «انگشت اتهام اوکراین به سمت روسیه»، «پایان حیات سیاسی ترامپ»، «وارث جدید امپراتوری سوروس»، «پایان اختلاف‌ها میان پارلمان عراق و اقلیم» و «ردپای چین در پهپادی پرتابی روس‌ها» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

پیام ویژه متحدان غربی برای روسیه

ناتو بزرگ‌ترین رزمایش هوایی تاریخ خود را به میزبانی آلمان و با مشارکت کشورهای عضو و شرکای پیمان آتلانتیک شمالی آغاز کرد.به نوشته یورونیوز، ناتو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رزمایش هوایی تاریخ خود را با مشارکت کشورهای عضو و شرکا به میزبانی آلمان آغاز کرد.به گزارش خبرگزاری فرنسه، هدف از برپایی این تمرین نظامی بی سابقه نشان دادن اتحاد و همبستگی میان اعضای ناتو در مواجهه با تهدیدات احتمالی، به ویژه در برابر روسیه عنوان شده است.این رزمایش ده روزه که «دفاع هوایی ۲۳» نام گرفته قرار است تا روز بیست و سوم ماه جاری میلادی به طول انجامد.بر پایه آخرین خبرها، حدود ۲۵۰ هواپیمای نظامی از ۲۵ کشور عضو و شریک ناتو از جمله ژاپن و سوئد که به تازگی نامزد عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی شده در این تمرین بزرگ نظامی مشارکت دارند.شمار نیروهای شرکت کننده در این رزمایش حدود ۱۰ هزار نفر و هدف از برپایی آن تقویت ظرفیت‌های همکاری و قابلیت‌های دفاعی برای حفاظت در برابر تهدید‌های ناشی از حملات احتمالی پهپادها و موشک‌های کروز به شهرها، فرودگاه‌ها یا بنادر واقع در قلمرو ناتو اعلام شده است.

حمایت قاطع «اون» از پوتین

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در پیامی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بر حمایت کامل پیونگ یانگ از مسکو تاکید کرد.به نوشته یورونیوز، کیم جونگ اون در این پیام متعهد شده است که همکاری‌های استراتژیک با روسیه را برای آنچه هدف مشترکِ ساختن یک کشور قدرتمند خوانده شده، تقویت کند.این پیام به مناسبت روز ملی روسیه و به نشانه «حمایت» از مسکو و «همبستگی کامل» با ولادیمیر پوتین در تصمیم برای حمله به اوکراین ارسال شده است.در بیانیه منتشر شده توسط خبرگزاری مرکزی کره شمالی به شکلی صریح از حمله به اوکراین یا دخالت مسکو در این درگیری نظامی اشاره نشده، اما در عوض به صراحت «تصمیم خوب و رهبری ولادیمیر پوتین برای خنثی کردن تهدیدهای فزاینده نیروهای متخاصم» تمجید و ستایش شده است.در بخشی دیگر از پیام کیم جونگ اون برای ولادیمیر پوتین آمده است که مردم کره شمالی «حمایت و همبستگی کامل خود را با مردم روسیه در مبارزه بی امان برای حمایت از آرمان مقدس حفظ حقوق حاکمیتی، توسعه و منافع کشورشان در برابر اعمال خودسرانه و اقتدارگرایانه امپریالیست‌ها» ابراز می کنند.کره شمالی آنچه در اوکراین می‌گذرد را «جنگ نیابتی» آمریکا با هدف نابودی روسیه می‌داند و کمک‌های نظامی غرب به کی‌یف را در این جنگ محکوم می‌کند.

توافق روسیه با ارتش خصوصی قدیروف

وزارت دفاع روسیه اولین قرارداد با یک ارتش خصوصی را امضا کرد. بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، سند قرارداد میان این وزارتخانه و یگان ویژه موسوم به اَخمت امضا شد. اَخمت یگان رزمی رمضان قدیروف، حاکم منطقه چچن است.به گزارش خبرگزاری رویترز، آپتی علاءالدینوف، فرمانده اَخمت که در مراسم امضای قرارداد شرکت داشت، گفت که این واحد طی ۱۵ ماه گذشته ده‌ها هزار داوطلب را آماده کرده و به اوکراین فرستاده است.وب‌سایت وزارت دفاع روسیه می‌نویسد، علاءالدینوف پس از امضای قرارداد گفته است: فکر می‌کنم این اقدام بسیار خوبی است.مسکو روز جمعه گذشته ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) اعلام کرد که نیروهای "اَخمت" در حال انجام یک حمله در نزدیکی شهر مارینکا در منطقه دونتسک در شرق اوکراین هستند.سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در روزهای گذشته اعلام کرد که می‌خواهد فرماندهی تمام ارتش‌های خصوصی که در سمت مسکو می‌جنگند را به عهده بگیرد. برای این منظور تمام واحدهای نظامی داوطلبانه باید تا اول ژوئیه با وزارتخانه او قرارداد امضا کنند.

انگشت اتهام اوکراین به سمت روسیه

یک هفته پس از فروریختن سد نووا کاخوفکا، که کی‌یف مسکو را مسئول آن می‌داند، اوکراین روسیه را به انفجار سد دیگری در منطقه دونتسک متهم کرد. روسیه هنوز درباره انفجار این سد اظهارنظری نکرده است.کی‌یف ادعا می‌کند که نیروهای روسیه، با هدف کند کردن ضدحمله اوکراین، سد دیگری را تخریب کرده‌اند. این بار گفته می‌شود سدی بسیار کوچک‌تر بر روی رودخانه موکری‌یالی هدف قرار گرفته است، جایی که کی‌یف آن را بهترین محور پیشروی نیروهای ارتش اوکراین در غرب دونتسک ارزیابی کرده است.پیش‌تر، ارتش اوکراین از آزادسازی چند روستا در آن منطقه خبر داده بود. بر اساس تصاویر ویدیویی از میدان نبرد، نیروهای مسلح اوکراین پس از آزادسازی هر روستا، پرچم اوکراین را بر بلندترین بام آن به اهتزاز درمی‌آوردند. رسانه‌های اجتماعی روسیه نیز درگیری‌ها و تبادل آتش شدید میان نظامیان دو کشور را تایید کرده‌اند.به گفته والری شرشن، سخنگوی ارتش اوکراین، پس از انفجار سد دوم بر روی رودخانه موکری‌یالی، سیل مناطق پیرامون رودخانه را فراگرفت. سخنگوی ارتش اوکراین انگشت اتهام را به سوی نیروهای روسیه نشانه گرفت و گفت هدف روسیه از انفجار این سد تضعیف ضدحمله اوکراین بوده است. اما، آن‌طور که والری شرشن ادعا می‌کند، تیر روسیه به سنگ خورده و ضدحمله اوکراین تا اینجای کار موفق بوده است.

پایان حیات سیاسی ترامپ؟

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا در دوره دونالد ترامپ گفته است اگر اتهامات رئیس جمهور پیشین آمریکا در رابطه با اسناد محرمانه آمریکا تأیید شود، به معنای پایان زندگی سیاسی او است. بار به فاکس نیوز گفت: اگر حتی نیمی از آنها (اتهامات) درست باشد، کار ترامپ تمام است.پرونده اسناد محرمانه اتهامات جدی را به ترامپ وارد می‌کند؛ کیفرخواستی ۴۹ صفحه‌ای که ۳۷ مورد را در بر می‌گیرد. سنگینی برخی اتهامات تا اندازه‌ای است که اگر او محکوم شود، تا ۱۰ سال حبس انتظارش را می‌کشد.از جمله اتهامات او "توطئه"، "جلوگیری از تحقیقات و دروغ گفتن به بازرسان" و "انتقال و نگهداری اسناد محرمانه در ملک شخصی‌اش" هستند. ترامپ این اتهامات و هرگونه اقدام غیرقانونی در این ارتباط را رده کرده است.رئیس جمهور پیشین در واکنش به اظهارات دادستان کل در پلتفرم  Truth Social بار را دادستانی "تنبل" و "ضعیف" خواند. ترامپ او را متهم کرد که اظهارات‌اش از روی "عصبانیت" است و مدعی شد که این اطلاعات نادرست است. او گفت: وقتی آن خوک ترسو روی آنتن می‌رود فاکس نیوز را خاموش کنید.

وارث جدید امپراتوری سوروس

جورج سوروس، میلیاردر مجارستانی-آمریکایی که به حمایت مالی از نهادهای لیبرال معروف است، کنترل امپراتوری بزرگ خود را به پسر جوانش، الکساندر، سپرد. سوروس ۹۲ ساله گفت که قبلا نمی‌خواست «بنیاد جامعه باز» توسط یکی از پنج فرزندش تصاحب شود. او همچنین درباره تصمیم خود برای واگذاری این بنیاد و همچنین امپراتوری «۲۵ میلیارد دلاری» خود به پسر ۳۷ ساله‌اش الکس، گفت: «او آن را به دست آورده است.الکس سوروس، در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت که «سیاسی‌تر» از پدرش است و قصد دارد به «کمک مالی خانواده به نامزدهای سیاسی چپ‌گرای ایالات متحده» ادامه دهد.بنیاد جامعه باز سالانه حدود «۱.۵ میلیارد دلار» به گروه‌های مختلف در سراسر جهان، اختصاص می‌دهد.

پایان اختلاف‌ها میان پارلمان عراق و اقلیم

پارلمان عراق سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش بر سر تقسیم درآمدهای نفتی میان دولت مرکزی این کشور و اقلیم کردستان، بودجه ۱۵۲ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۲۳ تصویب کرد.به نوشته یورونیوز، روند تصویب بودجه سالانه عراق علاوه بر اختلاف دولت مرکزی این کشور و اقلیم کردستان بر سر تقسیم درآمدهای نفتی، به دلیل اختلاف احزاب کرد رقیب بر سر سهم خود با مشکل مواجه شده بود.پارلمان عراق بودجه سالانه این کشور را شش ماه پس از آغاز سال مالی و پس از چهار جلسه رای‌گیری پرتنش تصویب کرد.بنا به مصوبه پارلمان عراق، ۱۲.۶ درصد از درآمد نفتی این کشور به اقلیم کردستان اختصاص یافت، درصدی که موضع دولت عراق را موضوع درآمدهای نفتی تقویت می‌کند.در غیاب یک قانون الزام‌آور در عراق که جزئیات چگونگی تقسیم وجوه حاصل از صادرات نفت و گاز را تشریح کند، اقلیم کردستان به تنهایی کار فروش سوخت را پیش برده و این در حالی است که بغداد بر صادرات نفت و گاز این کشور از طریق شرکت نفت عراق تأکید دارد.بر اساس بودجه جدید عراق اقلیم کردستان می‌تواند نفت خود را به بازار عرضه کند، اما باید درآمد حاصل از فروش آن را در یک حساب بانکی که مقام‌های دولت مرکزی این کشور می‌توانند بر آن نظارت داشته باشند، واریز کند. بغداد سپس این مبلغ را از بودجه ماهانه خود برای دولت اقلیم کردستان کسر می‌کند و مازاد پول را در اختیار دولت اقلیم کردستان عراق قرار می‌دهد.

ادعای وال استریت ژورنال: ردپای چین در پهپادی پرتابی روس‌ها

انتخاب: روزنامۀ وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی نوشته محققان غربی پس از بررسی یک فروند پهپاد ایرانی که بهار امسال در خاک اوکراین سرنگون شده بود، به کشف مهمی دست یافتند: یک قطعۀ چینی به‌کار رفته در آن پهپاد، ساخت سال ۲۰۲۳ بود.بر اساس گزارش این روزنامۀ آمریکایی منتشر شد، کشف اخیر نشان می‌دهد که قطعه‌های چینی همچنان روانۀ ایران می‌شوند تا برنامه پهپادی جمهوری اسلامی را در ساخت قطعات پایه‌ای پشتیبانی کند.تداوم ارسال قطعات چینی به ایران در شرایطی است که ایالات متحده آمریکا در بیش از ۱۵ ماهی که از تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین می‌گذرد فشارها برای مسدود کردن زنجیره جهانی تأمین این قطعه‌ها را تشدید کرده است.به نوشتۀ وال استریت ژورنال، اکنون بررسی بازرسان روشن کرده که ایران با چه سرعتی قادر به تجهیز نظامی ارتش روسیه در جنگ علیه اوکراین است؛ به بیان دیگر، تهران فقط نیازمند مدت‌زمانی «سه ماهه» است تا مسکو را به تسلیحاتی که جمعیت غیرنظامی اوکراین را هدف قرار داده است، مجهز کند.بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که قطعۀ مزبور احتمالاً اواسط ژانویه سال جاری در چین تولید شده است.