به گزارش اکوایران، آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر امور داخلی اوکراین در پستی که حاوی کلیپی از سخنان پوتین است در توییتر نوشت: «مرد کوچکی که از مردمش وحشت دارد (به فاصله بین او و حضار نگاه کنید)، جنایات بزرگی مرتکب می‌شود».

به نوشته پایگاه نیوزویک، رهبر روسیه در مراسم اهدای جوایز روز روسیه در کرملین، چند قدم با تماشاگران فاصله داشت. بسخنرانی پوتین به دستاوردهای حمله اخیر اوکراین اشاره نکرد، اما از مردمش خواست تا با حس‌شان نسبت به روسیه، «اتحاد جامعه را قوی‌تر کرده» و از سربازان خط مقدم حمایت کند.

مارکوس هانکینز، ناشر سایت خبری هلا هیسینگن سوئد در توییتی نوشت: «فاصله پوتین را بین خود و مخاطبان ببینید. بیش از حد پارانوئیدی نیست»؟

شاید دلیل فاصله حضار از تریبون پوتین به دلیل ترس احتمالی او از ابتلا به کرونا باشد. در چند سال گذشته، پوتین بارها در حالی که در دو طرف یک میز بلند نشسته بود، با رهبران جهان در کرملین دیدار کرد. همچنین، یکی از نگهبانان سابق کرملین در اوایل سال جاری در مصاحبه‌ای گفت که پوتین «او یک رئیس‌جمهور منزوی است».

گلب کاراکولوف، نگهبان سابق سرویس گارد فدرال در طول این مصاحبه توضیح داد که چگونه کارکنان کرملین «باید قبل از هر رویدادی به مدت دو هفته قرنطینه‌ای سختگیرانه را رعایت کنند؛ حتی رویدادهایی که 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. کارمندان زیادی هستند که قرنطینه دو هفته‌ای را پشت سر گذاشته‌اند. به آنها «پاک» می‌گویند و می‌توانند همزمان با پوتین در یک اتاق باشند».

سایر کاربران شبکه‌های اجتماعی حدس می‌زنند که شاید پوتین واقعا در مراسم روز دوشنبه حضور نداشت و به جای آن، از یکی از بدل‌هایش استفاده شده بود. یکی از افراد در واکنش به ویدئوی گراشچنکو در توییتی نوشت: «این فاصله احتمالاً برای پنهان‌کردن این واقعیت وجود دارد که این شخص بدل پوتین است. من احتمال می‌دهدم که مدت زیادی، پوتین واقعی در رویدادهای اجتماعی شرکت نکرده است».

چنین گمانه‌زنی‌هایی پس از آن دیده شد که هفته گذشته، آندری یوسف، سخنگوی آژانس اطلاعات نظامی اوکراین گفت که پوتین در رویدادهای رسمی از بدل استفاده می‌کند. یوسف گفت: «پوتین از بدل استفاده می‌کند. این واقعیتی هم بر اساس اطلاعات عملیات و هم بر اساس ارزیابی فیزیوگنومیست‌ها و بسیاری از متخصصان دیگر است».

کیر گیلز، کارشناس روسیه و مشاور ارشد اندیشکده چتم هاوس در گزارشی در ماه مارس به نیوزویک گفت که پوتین ممکن است در بازدید از شهر بندری اشغالی ماریوپول از یک بدل استفاده کرده باشد تا به مردم روایت موفقیت در جنگ را بقبولاند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیشتر استفاده پوتین از بدل را رد کرده بود و در آوریل نیز چنین گزارش‌هایی را دروغ خواند.