به گزارش اکو‌‌ایران، پیام همایش تجاری اعراب و چین؛ نشستی که به میزبانی عربستان برگزار شد چندان ظریف نبود چرا که صدها مقام و مدیر چینی زیر لوسترهای بزرگ در حال گرفتن سلفی بودند.

چرا پادشاهی خود را در آغوش چین انداخت

محمد ابونیان، رئیس یکی شرکت های فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر سعودی در این نشست اعلام کرد که اگر در جهان شریک قابل اعتمادی می خواهید، جمهوری خلق چین یکی از بهترین شرکای جهان است. کشوری که می توانید به آن تکیه کنید.آنگونه که نیویورک تایمز نوشته، نشست تجاری چین و اعراب با حضور بیش از 3 هزار نفر چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن به پادشاهی برگزار شد. سفری که بلینکن در جریانش به طور ضمنی از پادشاهی نه شنید.

وزیر امور خارجه عربستان در پایان دیدارش خطاب به بلینکن گفت که اگرچه پادشاهی برای رابطه نزدیک با ایالات متحده ارزش قائل است اما برنامه‌ای برای فاصله گرفتن از چین، شریک تجاری‌اش ندارد. مقام‌های سعودی غالبا در باب این که نمی توانند به ایالات متحده به عنوان ضامن امنیتی‌شان در طول تاریخ تکیه کنند، دغدغه دارند و نگران هستند. در همین راستا آنها به دنبال تعریف سیاست خارجی مستقل تر هستند.

ریاض مقصد سرمایه گذاران چینی

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی و محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی در این مجمع تاکید داشتند که هر کشوری می‌تواند به عربستان آمده و سرمایه گذاری کند. عبدالعزیز در پاسخ به این سوال که چگونه به انتقادها درباره روابط رو به رشد عربستان و چین پاسخ خواهد داد، گفت که انتقادها را نادیده می گیریم.او در ادامه گفت، هیچ چیز به سان طرح به اصطلاح بزرگ میان ما و چین وجود ندارد. با این همه صراحتا می‌گویم که عربستان و چین مشغول همکاری درباب طرح‌های خوبی هستند.

نشست اخیر، دهمین کنفرانس تجار اعراب و چین بود، با این همه برای نخستین بارعربستان میزبانی این نشست را برعهده گرفت. در این نشست شرکت‌های چینی با پادشاهی توافق‌هایی را جهت سرمایه گذاری در معادن مس و انرژی های تجدیدپذیر امضا کردند، همچنین توافقنامه‌ای به ارزش 5.6 میلیارد دلاری میان وزارت سرمایه گذاری عربستان و شرکت خودروهای الکترونیکی چینی منعقد شد.در میان شرکت های چینی دعوت شده به این نشست، چندین شرکت در لیست سیاه آمریکا قرار داشتند و ادعا می‌کردند که بخشی از فعالیت هایشان نظارت بر اقلیت های قومی چینی است.این گروه از شرکت ها اتهام هایی که موجب شده تا در لیست سیاه قرار بگیرند را رد کرده و در انجمن به گرمی از روابط تجاری شان با عربستان یاد کردند.

عصر تازه در روابط چین و عربستان

 علیرغم ادعاهای رسمی، بسیاری از سعودی‌ها نمی‌توانند روابط رو به رشد خود با چین را به شکلی عریان نشان دهند. جو بایدن در جریان مبارزه انتخاباتی‌اش در سال 2019 متعهد شد تا عربستان را به دلیل نقض حقوق بشر بالاخص به دلیل دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی به چالش بکشد. اما سال گذشته بایدن به دیدار ولیعهد رفت و با او دست داد. پس از سفر بایدن به پادشاهی، سفر شی جین پینگ به این کشور حاشیه ساز شد تا جایی که نایب رئیس کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین که یکی از سخنران‌های مجمع تجاری بود، تاکید داشت که سفر شی به پادشاهی آغازگر عصر تازه ای از همکاری میان کشورهای عربی و چین است.

سعودی ها در ظاهر می‌گویند که چین نمی‌تواند جایگزین آمریکا در قامت ضامن امنیت ایفای نقش کند حتی اگر روابط اقتصادی عربستان و چین در حال رشد باشد.با این حال مقام‌های ریاض مشتاق هستند تا در برنامه‌ریزی آموزشی‌شان زبان چینی را تعریف کنند. بی دلیل نیست که در پایانه‌های جدید فرودگاه‌های ریاض، تابلوهای راهنما هم به زبان انگلیسی، عربی و چینی تعریف شده است. شاهزاده محمد بن سلمان چین را به سان متحدی می بیند که مایل است فن آوری را به اشتراک بگذارد، طبیعتا چنین فعلی برای ولیعهدی که به دنبال ایجاد تنوع اقتصادی و پایان دادن به استقلال اقتصاد عربستان از نفت است، با اهمیت است.