به گزارش اکو‌ایران، به ادعای خبرگزاری رویترز، مقام‌های ایران و غرب اعلام کردند که ایالات متحده در حال رایزنی با ایران برای ترسیم خطوط و انجام اقداماتی است که می‌تواند محدودیت‌های را بر برنامه هسته‌ای ایران تعریف کرده و همزمان زمینه را برای آزادی برخی از امریکایی‌های بازداشت شده هموار ساخته و دارایی‌های بلوکه شده ایران خارج از کشور را آزاد نماید.

پایان رقابت تسلیحاتی پیش از آغاز!

 به ادعای این خبرگزاری این گام‌ها در قاب یک تفاهم تلقی میشود و جایگزین توافقی است که مستلزم بازنگری در کنگره آمریکا است؛ ساختاری که بسیاری از اعضای آن اعم از جمهوری خواه و دموکرات مخالف اعطای امتیاز به ایران هستند.واشنگتن که نتوانست توافق سال 2015 را احیا کند، امیدوار است تا برخی از محدودیت ها را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده و به مسابقه تسلیحاتی ادعایی که بدان باور دارد پیش از آغاز پایان دهد.

 این در حالی است که تهران ادعاها درباره توسعه نظامی‌ برنامه‌اش را به شدت انکار کرده است. براساس توافق 2015 که دونالد ترامپ می 2018 از آن خارج شد، غنی سازی اوانیوم در تهران را با خلوص 3.67 درصد و ذخیره این ماده را 202.8 کیلوگرم لحاظ شده بود، محدودیتی که ایران فراتر از آن رفته است. از زمان شکست رایزنی های غیر مستقیم میان ایران و آمریکا، مقام های ایالات متحده و اروپا به دنبال راه‌هایی برای مهار پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای‌اش هستند.

خیز دولت بایدن برای دور زدن کنگره

 تمایل برای از سرگیری رایزنی‌ها نشان دهنده افزایش احساس فوریت در این باره و در پایتخت‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران است. دولت ایالات متحده فعلا گزارش‌ها درباره توافق موقت با ایران را رد کرده و همین مقوله موجب شده تا گمانه زنی‌ها درباره توافق کم تر رسمی که می‌تواند از بررسی کنگره جان سالم به در ببرد افزایش یابد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده هرگونه توافق با ایران را رد کرد با این حال مدعی شد: واشنگتن از تهران می خواهد تا سطح تنش ها را کاهش دهد و برنامه هسته‌ای خود را محدود و حمایت از متحدانش در منطقه را متوقف و آمریکایی‌های بازداشت شده را آزاد کند. او همچنین خواهان پایان همکاری ادعایی پهپادی ایران و روسیه شد؛ ادعایی که تهران بارها ان را رد کرده است.

میلر بدون اشاره به جزئیات افزود که ایالات متحده همچنان از تعاملات دیپلماتیک برای پیگری همه این اهداف استفاده می‌کند.

در همین حال یک مقام ایرانی گفت که آن را هرچه می خواهید بنامید، توافق موقت یا تفاهم متقابل، فعلا هر دو طرف می خواهند از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند. او گفت: در وهله اول این خواسنه با تبادل زندانی ها و برداشتن محدودیت ها بر اموال ایران خارج از مرزها اجرایی خواهد شد. این مقام ایرانی در ادامه خاطر نشان کرد که گام های بیشتر ممکن است عبارت باشد از معافیت تحریمی آمریکا برای صادرات نفت ایران در ازای توقف غنی سازی 60 درصدی و همکاری بیشتر تهران با نهاد ناظر اتمی.

روایت رویترز از پشت پرده رایزنی‌ها

در همین راستا یکی از مقام های غربی که نخواست نامش فاش شود گفت که بیش از یک دور گفتگوی غیر مستقیم میان برت مک‌گورک، مسئول شورای امنیت ملی آمریکا و علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در عمان انجام شده است. رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نیز پس از ماه‌ها امتناع ایران از تماس مستقیم، با سفیر ایران در سازمان ملل دیدار کرده است. این مقام غربی مدعی شد که وضعیت موجود قابل قبول برای همه است تا ایران میزان غنای اورانیوم خود را افزایش ندهد و به میزان 60 درصد نگاه دارد.

به ادعای او علاوه بر توقف 60 درصدی غنی سازی اورانیوم، هر دو طرف در باب همکاری‌های بیشتر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و عدم نصب سانترفیوژهای پیشرفته تر در ازای انتقال قابل توجه منابع ایران رایزنی می‌کنند.این مقام غربی مشخص نکرد که آیا توقف غنی سازی در ایران به این معنا است که تهران متعهد توقف غنی سازی بالای 60 درصد است.

در این میان نحوه آزادی سه آمریکایی بازداشت شده در ایران نیز نامشخص است. پیشتر ادعا شده بود که آزادی این سه آمریکایی در ازای آزادی اموال بلوکه شده ایران انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه بدون اشاره به جزئیات گفت که در صورت حسن نیت واشنگتن دو کشور می توانند به زودی زندانی‌هایشان را مبادله کنند. او گفت، رایزنی‌ها از طریق واسطه‌ها انجام شده است. یکی از مقام‌های غربی مدعی است که هدف واشنگتن کاهش تنش‌های هسته‌ای و جلوگیری از درگیری احتمالی میان ایران و اسرائیل است.به ادعای او اگر تهران اشتباه محاسباتی کند این احتمال وجود دارد که اسرائیل دست به ماجراجویی بزند.

 به نظر می رسد مقام‌های ایالات متحده از گفتن این عبارت که به دنبال توافق هستند به واسطه مخالفت خوانی‌ها در کنگره و سایر موانع اجتناب می‌کنند. بی دلیل نیست که مایک مک کانل، رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در نامه ای به جو بایدن نوشت که هرگونه توافق یا تفاهم با ایران حتی به شکل غیر رسمی، مستلزم بررسی مفاد ان در کنگره است.