به گزارش اکوایران، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان در حالی وارد تهران شده  که ایران و پادشاهی سعودی به توسعه روابط خود، پس از احیای روابط رسمی دیپلماتیک در ماه مارس، ادامه می‌دهند.

بنا بر گزارش الجزیره، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیش از مذاکرات دوجانبه و کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه، از هم‌تای سعودی خود استقبال کرد. گفته می‌شود وزیر خارجه سعودی ممکن است با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران که به تازگی سفر خود به آمریکای لاتین را به پایان رسانده است، دیدار کند.

امیرعبداللهیان و بن فرحان آخرین بار در اوایل ژوئن در آفریقای جنوبی در حاشیه نشست بریکس، بلوک اقتصادی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با یکدیگر دیدار کرده بودند.

اما این اولین سفر یک مقام سعودی به ایران از سال 2016 است، زمانی که ریاض پس از حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک‌اش در تهران و مشهد- در پی اعدام یک رهبر مذهبی شیعه در عربستان- روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

تهران و ریاض به عنوان بخشی از توافقی که با میانجیگری چین در 10 مارس در پکن امضا شد، توافق کرده بودند که سفارت‌های خود را ظرف دو ماه بازگشایی کنند، اما در حالی که روابط دیپلماتیک برقرار شده است، بازگشایی ساختمان‌های سفارت با چالش‌هایی روبرو بوده است.

ایران در 6 ژوئن سفارت خود را در ریاض و پس از آن سرکنسولگری‌اش را در جده بازگشایی کرد و نماینده خود در سازمان همکاری اسلامی (OIC) را معرفی کرد. بنا بر گزارش‌ها ایران علیرضا عنایتی، سفیر سابق کویت و از معاونان امور منطقه‌ای وزارت خارجه را به عنوان سفیر خود در عربستان انتخاب کرده است. اما عنایتی در مراسم بازگشایی غایب بود و ایران شروع به کار او در سفارت در ریاض را تایید نکرده است.

در همین حال، زمان بازگشایی سفارت عربستان سعودی مشخص نیست. امیرعبداللهیان پیش از این گفته بود که عربستان سعودی سفیر خود در تهران را انتخاب کرده است، اما پادشاهی هنوز علنا او را معرفی  نکرده است.

گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که یک تیم عربستانی هفته‌ها است که در یک هتل مجلل در پایتخت ایران فعالیت می‌کنند، در حالی که هر دو طرف روی بازگشایی رسمی ساختمان‌های سفارت کار می‌کنند.

سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده برای گفت وگوهای سطح بالا به ریاض سفر کرد. مدت کوتاهی پس از آن، تایید شد که عراق توانسته است 2.7 میلیارد دلار از بدهی‌های خود به ایران برای واردات گاز طبیعی را بازپرداخت کند.

AP23168454559896-1687006698

پیش از این، آمریکا این پول را بر اساس تحریم‌هایی که پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای در سال 2018 علیه ایران اعمال شده بود، مسدود کرده بود. واشنگتن گفته است که این وجوه فقط می‌تواند «برای معاملات بشردوستانه و سایر معاملات غیر تحریمی» استفاده شود.

بخشی از این پول برای هزینه‌های زائران ایرانی برای حضور در مراسم حج در عربستان سعودی تخصیص یافت، در حالی که گزارش شده است 80 میلیون یورو (87 میلیون دلار) در اختیار هیئت ایرانی در بانک توسعه اسلامی مستقر در جده قرار گرفته است.

در همین حال، گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که ایران و آمریکا مذاکرات غیرمستقیمی را در عمان با هدف کاهش تنش‌ها انجام داده‌اند، که به طور بالقوه می‌تواند منجر به دستاوردهایی در زمینه برنامه هسته‌ای تهران، تبادل زندانیان و آزادی سرمایه‌های مسدود شده ایران شود.

در عین حال، توافق بین ایران و عربستان سعودی باعث کاهش تنش‌ها در سراسر منطقه، از جمله در یمن شده است، جایی که این دو از طرف‌های مخالف یک جنگ ویرانگر حمایت کرده‌اند. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که مورد حمایت تهران بود، ماه گذشته به اتحادیه عرب بازگشت. عربستان سعودی، همراه با چندین کشور عربی دیگر، در جریان جنگ داخلی این کشور از مخالفان سوریه حمایت کرده بودند.