به گزارش اکوایران، یک قانونگذار ارشد اسرائیلی در اظهاراتی که در روز شنبه منتشر شد گفت که اگر نظارت دقیق بر برنامه هسته‌ای تهران صورت بگیرد، اسرائیل می‌تواند یک تفاهم قابل قبول بین ایران و ایالات متحده را بپذیرد.

به نوشته رویترز، به گفته مقامات ایرانی و غربی، واشنگتن در حال مذاکره با ایران برای رسیدن به گام‌هایی است که می‌تواند شامل محدودیت‌هایی برای برنامه هسته ای ایران باشد. نتیجه حاصل احتمالی از سوی دولت ایالات متحده توافق نامیده نمی‌شود، بلکه تفاهمی خواهد بود که دیگر تأیید کنگره ایالات متحده را نیاز نخواهد داشت.

کنار آمدن با توافق موقت

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجه و دفاعی پارلمان اسرائیل به کانال ۱۲ گفت: «این یک توافق جامع نیست، بلکه بیشتر شبیه یک توافق کوچک یا یادداشت تفاهم است. به نظرم اگر این تفاهم بازرسی‌ها را نیز شامل شود، اسرائیل می‌تواند با آن کنار بیاید». دفتر بنیامین نتانیاهو از اظهار نظر درباره اینکه آیا اظهارات ادلشتاین منعکس‌کننده دیدگاه‌های نخست‌وزیر یا خیر، خودداری کرد.

روز سه‌شنبه، نتانیاهو پیش از ارائه توضیحاتی به کمیته امور خارجه و دفاع کنست، در سخنانی تلویزیونی گفت: «موضع ما روشن است. هیچ توافقی با ایران برای اسرائیل الزام‌آور نیست. اسرائیل هر کاری که لازم باشد برای دفاع از خود انجام خواهد داد. من فکر می‌کنم مخالفت ما با بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ کارساز بود».

او افزود: «اما هنوز تفاوت‌هایی در چشم‌انداز وجود دارد و ما این را در مورد توافق‌های کوچک‌تر نیز منکر نمی‌شویم. ما موضع خود را چه در جلسات علنی و چه غیرعلنی به وضوح اعلام کرده‌ایم».

معمای غنی‌سازی شصت‌درصدی 

هسته اصلی این تفاهم احتمالی، میزان موافقت ایران با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است. مقامات اسرائیلی کابینه نتانیاهو نظرات متفاوتی در این مورد دارند.

زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی کابینه نتانیاهو گفت که اسرائیل با هیچ تفاهمی به اندازه توافق ۲۰۱۵ آسیب نخواهد دید و هدف این تفاهم جلوگیری از ایران برای غنی‌سازی بیش از ۶۰ درصد است. اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد برای گریز هسته‌ای کافی خواهد بود.

اما هفته گذشته، ران درمر، وزیر امور استراتژیک که هانگبی را در گفتگوهای واشنگتن در مورد ایران همراهی می‌کرد، بدبینی خود نسبت به هرگونه تعلیق سطح فعلی غنی‌سازی را ابراز کرد. او گفت: «این بدان معناست که شما با سطح بالاتری از غنی‌سازی در ایران کنار آمده‌اید. آن زمان (سال ۲۰۱۵) ما فکر می‌کردیم که این ایده بدی است، و امروز نیز فکر می‌کنیم که این ایده بدی است».

دولت جو بایدن که در احیای توافق ۲۰۱۵ شکست خورده، امیدوار است برخی محدودیت‌ها را برای ایران بازگرداند تا از گریز هسته‌ای تهران که می‌تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد و یک مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای را آغاز کند، جلوگیری کند.

دولت ایالات متحده گزارش‌ها مبنی بر اینکه به دنبال یک توافق موقت با تهران است را تکذیب کرده و تهران نیز هرگونه قصد برای استفاده تسلیحاتی از انرژی اتمی را رد می‌کند.