به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با شیخ محمد بن زاید، حاکم امارات متحده عربی در حاشیهٔ مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ دیدار و در مورد مشارکت‌های استراتژیک و همچنین درباره بحران اوکراین گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات این دو رهبر سیاسی به تعهد خود در ادامه روابط دوجانبه تاکید کردند.

شیخ محمد به پوتین گفت: «خوشحالم که امروز در کنار جنابعالی حضور دارم و مایلم روابط دوجانبه را تقویت کنیم و برای این کار به شما اعتماد داریم.»

رئیس‌جمهور امارات متحده عربی را هیئتی همراه می‌کرد که سلطان الجابر، دبیر کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد، در آن حضور داشت.

به گزارش المانیتور،  شیخ محمد، مهمان اصلی این مجمع بود و با همتای روسی خود در حاشیه مراسم روز جمعه گفتگو کرد. وی خواستار تنش‌زدایی از جنگ روسیه و اوکراین و رسیدن به یک راه حل سیاسی در طول مذاکرات شد.

خبرگزاری دولتی امارات گزارش داد: «محمد بن زاید آن نهیان همچنین بر اهمیت تسریع تلاش‌ها برای کاهش پیامدهای انسانی بحران اوکراین و حمایت از طرح‌های مبادله زندانیان از جانب هر دو هر دو طرف تأکید کردند.»

 به گزارش بلومبرگ، رئیس امارات برجسته‌ترین مهمان رویداد اقتصادی سن پترزبورگ بود، رویدادی که در گذشته سیاستمداران و سرمایه گذاران برجسته‌ای از ایالات متحده و اروپا را جذب می کرد. حمله پوتین به اوکراین در فوریه 2022 مانع تداوم سرمایه‌گذاری خارجی شد.

 محمد بن زاید آن نهیان ظاهراً آماده افزایش همکاری‌ها بود. وی در خلال دیدار به پوتین افزود:‌«همکاری، به ویژه در بخش خصوصی، نقش بزرگی در توسعه روابط دوجانبه ما دارد.» وی همچنین افزایش چشمگیر گردشگران روسی در امارات را تایید کرد.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، از جمله امارات، در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، موضعی بی‌طرف اتخاذ کرده‌اند.

موقعیت عمدتاً بی‌طرفانه منطقه در قبال بحران اوکراین را می‌توان پناهگاهی اقتصادی برای روسیه در نظر گرفت. این مساله به امارات و عربستان سعودی اجازه داد تا نقش مذاکره‌کننده بین ایالات متحده و روسیه را برای تبادل دو زندانی در دسامبر 2022 بر عهده بگیرند.

امارات متحده عربی همچنین از سال 2019 یک توافقنامه سفر بدون روادید متقابل با روسیه داشته است که به دارندگان پاسپورت معتبر که قصد کار یا تحصیل در امارات یا روسیه را ندارند، این اجازه را می‌داد که برای مدت 90 روز در کشور طرف مقابل اقامت داشته باشد. 

ثانی بن احمد آل زیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی، در حالی که در یک رویداد مجازی به میزبانی شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن در ماه آوریل سخنرانی می کرد، گفت که تجارت غیرنفتی امارات و روسیه در سال 2022 95 درصد افزایش یافته است. او افزود که روس‌های ثروتمند به دنبال نقد کردنمیلیاردها دلار از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال مستقر در امارات بودند و امارات را به‌عنوان «مقصد مطلوب» برای میلیاردرها در سطح جهان معرفی کردند.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی از این کشور خلیج فارس به عنوان پناهگاه امن برای دور زدن تحریم‌های غرب و پولشویی نام برده‌اند. در ماه آوریل، وزارت خزانه داری ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه دو شرکت مستقر در امارات به اتهام کمک به حمله روسیه به اوکراین صادر کرد.

در اوایل ماه مارس، بانک مرکزی امارات متحده عربی مجوز MTS بانک ابوظبی روسیه را به دلیل "خطر تحریم" پس از شش ماه صدور، لغو کرد.