به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر اسرائیل با تکرار لفاظی‌های خود اظهار کرد این رژیم مخالف «توافق های کوچک» هسته‌ای با ایران است.

به نوشته تایمز اسرائیل،  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در جلسه کابینه گفت که اسرائیل با هرگونه توافق موقت بین آمریکا و ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور مخالف است.

نتانیاهو در پی گزارش هایی مبنی بر تفاهم قریب الوقوع آمریکا و ایران ادعا کرد: «مهم‌ترین ماموریت ما محدود کردن برنامه هسته ای ایران است». نتانیاهو درباره توافق هسته‌ای 2015 که ایالات متحده در سال 2018 از آن خارج شد، گفت: : «اول از همه، [ما مخالف] توافق اولیه هستیم. ما همچنین به [ایالات متحده] می گوییم که حتی «توافق های کوچک» نیز در خدمت اهداف ما نیستند و ما با آنها مخالفیم».

نتانیاهو هم‌چنین سخنان مشابهی را در اظهارات عصر یکشنبه در جریان بازدید از صنایع هوافضای اسرائیل تکرار کرد و گفت که تفاهمات در حال ظهور «برای ما غیرقابل قبول است».

هفته گذشته، ایران گفت که مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده را از طریق سلطان‌نشین عمان انجام می‌دهد و موضوعات هسته‌ای، تحریم های آمریکا و بازداشت‌شدگان را در دستور کار دارد. اکنون گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد مذاکرات رو به جلو است و اسرائیل پارامترهای کلی توافق احتمالی را می‌پذیرد.

طبق گزارشات، تهران متعهد می‌شود که اورانیوم را فراتر از سطح خلوص 60 درصد فعلی خود غنی‌سازی نکند، با بازرسان هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، و گروه‌های نزدیک به ایران از حمله به پیمانکاران آمریکایی در عراق و سوریه خودداری کنند. هم‌چنین، تهران از در اختیار قرار دادن موشک‌های بالستیک به روسیه پرهیز کرده و آزادی سه آمریکایی-ایرانی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند را متعهد شود.

نیویورک تایمز هفته گذشته گزارش داد، در مقابل، واشنگتن قول خواهد داد که تحریم‌های اقتصادی فعلی خود را تشدید نکند، میلیاردها دارایی ایران را که در خارج از کشور نگهداری می‌شود، آزاد نکند و تضمین کند که این پول فقط برای مقاصد بشردوستانه استفاده خواهد شد، و قطعنامه‌های تنبیهی علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل یا در آژانس بین المللی انرژی اتمی دنبال نخواهد کرد.

در این گزارش آمده است که ایالات متحده آنقدر پیش نمی‌رود که تفاهم با ایران را یک توافق رسمی بنامد، زیرا این امر مستلزم تایید کنگره است.

روزنامه هاآرتص روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده، اسرائیل را در مورد تفاهمات نوظهور آگاه کرده و تل‌آویو در تلاش برای خنثی کردن مذاکرات نیست. بر اساس این گزارش، آمریکا به اسرائیل اطمینان داده است که مرز امنیتی و آزادی عمل این رژیم علیه ایران را حفظ خواهد کرد.

این اظهارات نقل از مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده است. به گزارش هاآرتص، هرتزوگ در جریان رویدادی به میزبانی یکی از احزاب اسرائیل گفت: «دیپلماسی لزوما چیز بدی نیست.»هرتزوگ گفت: «تا آنجایی که به ما مربوط می‌شود، دیپلماسی به خودی خود و چنین تفاهم‌هایی لزوماً بد نیستند تا جایی که بتوانند به کاهش تنش کمک کنند.»

به گزارش شبکه 12، برخی از تفاهمات بین اسرائیل و آمریکا در مورد توافق نوظهور ایران در دیدار روز پنجشنبه بین لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و یوآو گالانت، وزیر دفاع آمریکا انجام شد. یک مقام ارشد امنیتی به این شبکه گفت که همکاری بین اسرائیل و آمریکا در مورد ایران افزایش یافته و این کار مشترک توسط مقامات امنیتی و نیروهای دفاعی اسرائیل پیگیری می‌شود.