به گزارش اکوایران، چین و آمریکا روز دوشنبه توافق کردند که تلاش کنند رقابت شدید خود را برای جلوگیری از کشیده‌شدن به سمت درگیری تثبیت کنند. با این حال در سفر پر اهمیت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن، هیچ پیشرفت عمده‌ای را اعلام نکردند.

بنابر گزارش رویترز، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، پس از دست دادن با بلینکن در تالار بزرگ مردم، سالنی باشکوه که معمولاً به پذیرایی از سران کشورها اختصاص دارد، از «پیشرفت» در روابط دو کشور استقبال کرد.

بلینکن که اولین وزیر خارجه آمریکا است که از سال 2018 با رهبر چین دیدار کرده است، به خبرنگاران گفت مسائل مناقشه‌برانگیزی مانند بحث تایوان را در گفتگوها مطرح کرده است.

بلینکن گفت که دو طرف درباره برقراری ارتباطات منظم بین ارتش دو کشور - که نگرانی مهمی برای کل جهان است – پیشرفتی نداشتند، اما گفت که انتظار دارد مقامات ارشد آمریکایی بیشتری در هفته‌های آینده از چین بازدید کنند.

امید می‌رفت که دیدار تقریباً 30 دقیقه‌ای آنها بتواند به تسهیل برگزاری یک نشست میان شی و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا کمک کند.

بایدن و شی آخرین بار در ماه نوامبر در حاشیه نشست سران گروه 20 در بالی، اندونزی ملاقات کردند و متعهد شدند که ارتباطات منظم‌تری داشته باشند، اگرچه روابط دو کشور از آن زمان به دلیل مسئله تایوان، اتهامات جاسوسی و سایر نگرانی‌ها بدتر شده است.

HCRN4PSGYVO27K4BERBKZ3TIDE

شی در کنار میز بلندی که با گل‌های نیلوفر صورتی تزئین شده بود، به بلینکن گفت: «دو طرف همچنین پیشرفت‌هایی داشته‌اند و در مورد برخی مسائل خاص به توافق رسیده‌اند. این بسیار خوب است.»

بلینکن در پاسخ گفت که دو کشور «وظیفه و مسئولیت دارند» که روابط خود را مدیریت کنند و ایالات متحده «متعهد به انجام این کار» است.

وی افزود، دیدارهای او در پکن، از جمله گفتگو با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین و وزیر امور خارجه، چین گانگ، «صادقانه و سازنده» بوده است.

از اظهارات شی مشخص نبود که به چه پیشرفتی اشاره می‌کند، اگرچه او به بلینکن گفت چین «امیدوار است روابط با ایالات متحده را سالم و پایدار ببیند» و بر این باور است که دو کشور «می‌توانند بر مشکلات متعدد خود غلبه کنند».

او همچنین از آمریکا خواست که به حقوق و منافع مشروع چین صدمه نزند، که اشاره‌ای به «نقاط اشتعال» احتمالی مانند تایوان است.

مسئله بنیادی تایوان

فقدان کانال‌های ارتباطی باز بین دو اقتصاد برتر جهان باعث نگرانی در سراسر جهان شده است و بی‌میلی پکن برای شرکت در ارتباطات منظم بین دو ارتش، همسایگان چین را نگران کرده است.

اما به گفته تحلیلگران، اظهارات شی و روند دیپلماتیک این دیدار، به نظر نشان دهنده وجود اراده‌ برای پیشرفت است.

وو شینبو، استاد و مدیر مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه فودان در شانگهای، گفت: «پیام‌های چین بسیار مثبت بوده است. چین نشان داد همچنان امیدوار است که برای ثبات و بهبود روابط با ایالات متحده کار کند. من فکر می‌کنم در حالی که پکن به روابط چین-آمریکا خوشبین نیست، امّا هنوز امید خود را از دست نداده است.»

اوایل روز دوشنبه، بلینکن بیش از سه ساعت با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، گفتگو کرد که وزارت امور خارجه آن را «مولد» خواند. وانگ با بیان اینکه روابط آمریکا و چین در سطح ضعیفی قرار دارد، گفت که علت اصلی آن درک اشتباه ایالات متحده از چین است.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه چین منتشر کرد، وانگ در دیدار با بلینکن گفت: «ما باید نگرش مسئولانه‌ای نسبت به مردم، تاریخ و جهان داشته باشیم و چرخه افول روابط ایالات متحده و چین را معکوس کنیم.»

7H5WPAE5YVJSXLY3ETEXFQ7AIU

سفر بلینکن -که در ماه فوریه پس از پرواز یک بالن جاسوسی مشکوک چینی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده به تعویق افتاد- در سراسر جهان از نزدیک دنبال شد. وخامت بیشتر روابط بین دو اقتصاد بزرگ‌ جهان می‌تواند پیامدهای جهانی بر بازارهای مالی، مناسبات و مسیرهای تجاری و و زنجیره تامین داشته باشد.

لحن پکن در مورد تایوان در طول سفر بلینکن مورد توجه قرار گرفت. وانگ گفت: «چین [در این مورد] جایی برای سازش یا امتیاز دادن ندارد»

بنا بر گزارش پایگاه فری بیکن، بلینکن طی این سفر گفت: «ما از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم. ما همچنان مخالف هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت موجود، از سوی هر دو طرف هستیم.»

بلینکن افزود که ایالات متحده «انتظار حل مسالمت آمیز» اختلافات دو کشور را دارد، اما «همچنان متعهد به این است که از توانایی تایوان برای دفاع از خود اطمینان حاصل کند.»

ایالات متحده مدتهاست که در مورد مداخله خود در حمله بلقوه چین به تایوان، به سیاست «ابهام استراتژیک» پایبند بوده است، حمله‌ای که پکن احتمال آن را رد نکرده است.

مقامات ایالات متحده چشم انداز یک پیشرفت بزرگ در مذاکرات را ضعیف می‌دانستند، اما آنها و تحلیلگران انتظار دارند که سفر بلینکن راه را برای دیدارهای دوجانبه بیشتر در ماه‌های آینده، از جمله سفرهای احتمالی جانت یلن، وزیر خزانه داری و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی، هموار کند.