به گزارش اکوایران، «شرط بریتانیا برای آزاد‌ کردن دارایی‌های روسیه»، «پیشرفت اوکراین در اجرای شروط پیوستن به اتحادیه اروپا»،‌ «گزارش اوکراین از دستاوردهای محدود طی دو هفته ضد حمله»، «سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری اینتل در اسرائیل»، «توافق عراق با شرکت‌های قطری برای اجرای پروژه‌های نیروگاهی و عمرانی»، «بازگشایی سفارتخانه‌های امارات و قطر»، «محکومیت تسهیل شهرک‌سازی در کرانه باختری توسط سازمان ملل»، «سفر اسماعیل هنیه به ایران» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

شرط بریتانیا برای آزاد‌ کردن دارایی‌های روسیه

دولت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد تحریم‌های خود علیه روسیه را تشدید کند، از جمله تصویب قانونی برای مسدود نگه داشتن دارایی‌های روسیه تا زمانی که مسکو با پرداخت غرامت به اوکراین موافقت کند.

این اقدام جدید هر فردی را که تحت تحریم‌ها قرار گرفته است ملزم می‌کند که دارایی‌ها در بریتانیا را افشا کند.

بریتانیا همچنین گفت که مسیر جدیدی برای دارایی‌های مسدود شده وجود خواهد داشت تا به اوکراین برای بازسازی اهدا شود، اما منجر به لغو تحریم‌ این افراد نمی‌شود.

این تصمیم در حالی اعلام شد که بریتانیا در حال آماده شدن برای میزبانی کنفرانس بازسازی اوکراین در این هفته است و بر حمایت بین المللی برای بازسازی اوکراین و چگونگی مشارکت بخش خصوصی در برای آن بازسازی تمرکز خواهد کرد.

بریتانیا از زمان حمله به اوکراین در سال گذشته، بیش از ۲۳ میلیارد دلار دارایی بیش از ۱۵۰۰ فرد روسی را مسدود کرده است، از جمله رومن آبراموویچ، مالک سابق باشگاه فوتبال چلسی.

پیشرفت اوکراین در اجرای شروط پیوستن به اتحادیه اروپا

یک گزارش اتحادیه اروپا که قرار است این هفته منتشر شود نشان می‌دهد اوکراین دو شرط از هفت شرط این اتحادیه را برای آغاز مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا، برآورده کرده است.

به گزارش رویترز در روز دوشنبه، این مطلب را دو منبع مطلع در اتحادیه اروپا اعلام کردند.

این پیشرفت علیرغم این صورت گرفته است که اوکراین درگیر تهاجم سنگنین روسیه است.

اتحادیه اروپا یک سال پیش و چهار ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، در اقدامی نمادین و مهم به اوکراین وضعیت نامزدی رسمی برای عضویت در اتحادیه را اعطا کرد.

روسیه در بحبوحه تلاش‌های اوکراین برای ادغام با غرب به این کشور حمله کرد.

گزارش اوکراین از دستاوردهای محدود طی دو هفته ضد حمله

اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد در طول دو هفته‌ ضدحملات علیه نیروهای روسیه هشت روستا را از تصرف دشمن خارج کرده و بازپس گرفته است.

تازه‌ترین روستایی که توسط اوکراین باز پس گرفته شده در جبهه مقدم جنگ در نزدیکی مسیر منتهی به ساحل دریای «آزوف» قرار دارد.

به گفته هانا مالیار، معاون وزارت دفاع اوکراین، نیروهای آن کشور متعاقب بازپس گرفتن روستای «پیاتیخاتکی» طی دو هفته عملیات تا عمق هفت کیلومتری داخل صفوف روسها رخنه کرده و ۱۱۳ کیلومتر مربع از اراضی را به تصرف خود درآورده اند.

در این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شامگاه یکشنبه ضمن تقدیر از تلاشهای سربازان کشورش اظهار داشت به گفت‌و گو با متحدان غربی برای تأمین تسلیحات و مهمات ادامه خواهد داد.

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری اینتل در اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه ۲۸ خرداد تایید کرد که شرکت آمریکایی تراشه‌ساز «اینتل» ۲۵ میلیارد دلار برای احداث یک کارخانه جدید در اسرائیل هزینه خواهد کرد.

نتانیاهو ضمن اعلام این توافق، آن را «دستاورد فوق العاده‌ای برای اقتصاد اسرائیل» و «بزرگترین سرمایه‌گذاری یک شرکت بین‌المللی در اسرائیل» خواند.

بر اساس اعلام وزارت دارایی اسرائیل، این کارخانه قرار است در سال ۲۰۲۷ در شهر «کریات‌گت» در جنوب اسرائیل افتتاح شود و فرصت شغلی برای هزاران نفر فراهم کند.

این وزارتخانه همچنین افزود، با اینتل برای یک نرخ مالیات ۷،۵ درصدی به توافق رسیده که بالاتر از سطح فعلی ۵ درصدی است.

این شرکت در طول حدود پنج دهه حضور خود در اسرائیل، به بزرگ‌ترین کارفرما و صادرکننده خصوصی این کشور و پیشرو در صنعت الکترونیک و اطلاعات محلی تبدیل شده است.

توافق عراق با شرکت‌های قطری برای اجرای پروژه‌های نیروگاهی و عمرانی

کمیسیون سرمایه‌گذاری ملی عراق و سه شرکت قطری در زمینه اجرای پروژه‌هایی در عراق به ارزش «۹.۵ میلیارد دلار» از جمله ساخت دو نیروگاه که در مجموع ۲۴۰۰ مگاوات برق تولید خواهند کرد، به توافق رسیدند.

بر اساس اخبار منتشر شده در روز یکشنبه ۲۸ خرداد، هولدینگ «یو‌سی‌سی» در بیانیه‌ای اعلام کرد، روز پنجشنبه قرارداد مشارکت ۲۵ ساله‌ای به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار را با کمیسیون سرمایه گذاری عراق، برای ساخت دو نیروگاه امضا کرده‌ است.

کمیسیون سرمایه‌گذاری عراق همچنین با هولدینگ «استثمار» مستقر در دوحه قراردادهایی را به ارزش «۷میلیارد دلار» برای مدیریت بیمارستان‌ها، توسعه دو «شهر جامع جدید»، و ساخت مجموعه‌ای از «هتل‌های ۵ ستاره جدید» با مجموع ۱۰هزار اتاق امضا کرد.

رامز الخیاط، نایب‌رئیس این هولدینگ، گفت: «این شهرها شامل مجتمع‌های مسکونی، ویلاها، مدارس، مجتمع‌های تجاری، مراکز تفریحی و سایر امکانات و خدمات، علاوه بر تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز آنها خواهند بود.»

بازگشایی سفارتخانه‌های امارات و قطر

وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد سفارت‌های قطر و امارات متحده عربی روز دوشنبه بازگشایی شدند تا کار خود را از سر بگیرند.

این دو کشور جنوب خلیج فارس پیشتر برای از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کرده ‌بودند.

احیای روابط قطر و امارات در راستای فشار منطقه‌ای گسترده‌تر برای آشتی، و بیش از دو سال پس از پایان تحریم دوحه توسط کشورهای عربی صورت می‌گیرد. عربستان و چند متحدش اعلام کرده بودند که بر سر مسائل مختلف از جمله روابط دوحه و تهران، قطر را تحریم می‌کنند.

به گزارش رویترز،‌ وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای گفت وزیران خارجه دو کشور همزمان با بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در روز دوشنبه تماس تلفنی داشتند.

محکومیت تسهیل شهرک‌سازی در کرانه باختری توسط سازمان ملل

تور ونسلند، هماهنگ‌‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه روز دوشنبه نسبت به تسهیل روندی که به پیشروی نیروهای اسرائیلی در شهرک‌سازی در سرزمین‌های کرانه باختری رود اردن می‌شود، هشدار داد.

آقای ونسلند در بیانیه‌ای از تصمیم اسرائیل درباره تسهیل صدور مجوز شهرک‌سازی در مناطق اشغالی عمیقا ابراز نگرانی کرد و گفت که تغییر روند برنامه‌ریزی شده در سال ۱۹۹۶ «منجر به تسریع روند شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن می‌شود.»

اگرچه هیچ بیانیه رسمی در این مورد منتشر نشده است، اما یکی از مقامات بلند‌پایه اسرائیل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه از تصمیم دولت این کشور مبنی بر «کاهش رویه‌های غیرضروری در روند صدور مجوز ساخت و سازهای جدید» خبر داد.

این مقام اسرائیلی همچنین افزود که عملی ساختن این تصمیم همچنان در گرو تایید نخست‌وزیر است.

سفر اسماعیل هنیه به ایران

 اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در راس هیاتی بلندپایه روز دوشنبه برای ملاقات با مقامات ایران وارد تهران شد. همچنین زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین که از هفته گذشته در ایران حضور دارد شامگاه یکشنبه به ملاقات ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران رفت.

آقای هنیه به همراه زیاد نخاله پیش از ظهر دوشنبه با علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار کرد.

 آقای احمدیان در این دیدار با اشاره به تحولات اخیر در سرزمین‌های فلسطینی گفت: «کارآمدترین راهبرد برای پایان دادن به بیش از ۷۵ سال اشغال فلسطین، مقاومت است. اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام، فلسطین است و تقویت وحدت میان مسلمانان به‌ویژه بازیگران منطقه‌ای مقاومت، بیشترین آسیب را به دشمن صهیونیستی و حامیانش وارد خواهد کرد.»

آقای احمدیان همچنین در رابطه با عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل گفت: «مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم اشغال‌گر قدس نه تنها هیچ کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد، بلکه موجب از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی در جهان عرب و اسلام و تخریب امنیت ملی آنان خواهد شد.»

پیمان تجارت آزاد منطقه‌ای جمهوری اسلامی با روسی؛ شاید تا پایان سال میلادی

در‌حالی که مذاکرات بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی با حضور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه در جریان است، روسیه احتمال می‌دهد امضای پیمان تجارت آزاد منطقه‌ای با جمهوری اسلامی تا پایان سال میلادی نهایی شود.

به گزارش رویترز، هدف این توافق ایجاد یک «منطقه آزاد تجاری» است که گستره اوراسیا از شرق اروپا تا غرب چین را پوشش ‌دهد. معاون نخست وزیر روسیه، الکسی اوورچوک، اظهار امیدواری کرد که این توافقنامه در چارچوب زمانی مشخص شده امضا شود. کارشناسان بر این باورند که این «پیمان تجاری» برای روسیه و جمهوری اسلامی اهمیت به‌سزایی دارد چرا که در پی تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور برای دور زدن تحریم‌ها و یافتن بازارهای جدید تقلا می‌کند.

واکنش واشنگتن به شهرک‌سازی های جدید

دولت ایالات متحده در پیامی به کابینه اسرائیل اعلام کرده نشست مجمع نقب که قرار بود در ابتدای ماه ژوئیه در مراکش برگزار شود، به دلیل اعلام برنامه ساخت حدود ۴۵۰۰ واحد مسکونی در شهرک‌های کرانه باختری، به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش وبسایت خبری وای‌نت، این مجمع قرار بود با حضور وزرای خارجه ایالات متحده، اسرائیل، مصر، امارات متحده عربی، مراکش و بحرین در مراکش برگزار شود. جلسات این مجمع پیش‌تر نیز به تعویق افتاده بود، اما انتظار می‌رفت این نشست در ماه آینده میلادی برگزار شود.

آمریکایی‌ها اکنون به اسرائیل اطلاع داده‌اند که دستور جلسه هفته آینده کمیته عالی برنامه‌ریزی سازمان عمران برای تصویب ساخت حدود ۴۵۰۰ واحد مسکونی، منجر به تعویق مجدد نشست این مجمع می‌شود. در همین راستا متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز یکشنبه در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید آمریکا از این تصمیم، گفت: «ما همچنین نگران گزارش‌هایی درباره تغییرات در سیستم مدیریت شهرک‌سازی اسرائیل هستیم که برنامه‌ریزی و تصویب شهرک‌سازی را سرعت می‌بخشد.»