به گزارش اکوایران، در جلسه امروز (سه‌شنبه 23 خرداد) مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و اخذ رأی اعتماد در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

محمد مخبر - معاون اول رئیس‌جمهور - به همراه تعدادی از اعضای کابینه نیز در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی کشاورزی حضور پیدا کرده‌اند و این‌بار هم ابراهیم رئیسی در جلسه حضور ندارد.

موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی

با شروع جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، سخنگوی کمیسیون‌ کشاورزی مجلس گزارش این کمیسیون‌ درباره صلاحیت گزینه پیشنهادی را قرائت کرد و از موافقت با برنامه‌های او خبر داد.

علیرضا نظری - سخنگوی کمیسیون کشاورزی - با قرائت گزارش این کمیسیون اعلام کرد: «طی جلسات برگزار شده با وزیر محترم پیشنهادی، ایشان بر مواردی همچون تعامل حداکثری با نمایندگان محترم مجلس، انتخاب مدیران شایسته بر اساس تعهد به نظام اسلامی و روحیه خدمت جهادی، مبارزه جدی با فساد بویژه رانت و ویژه‌خواری، ایجاد یکپارچگی و هماهنگی و همسویی در نظام سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، استفاده حداکثری از نظرات متخصصان و پیشکسوتان بویژه جهادگران، واگذاری امور تصدی‌گری به بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد، استفاده مطلوب و موثر از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی و عمل به تکالیف قانونی بر اساس اسناد بالادستی بویژه قانون برنامه هفتم توسعه را از اولویت‌های کاری در وزارتخانه متبوع خود در صورت أخذ رای اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عنوان داشتند.»

وی ادامه داد: برنامه وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی با عنوان «امنیت غذایی مردم نهاد، کشاورزی دانش بنیان، روستای نوآور و رشد تولید» طی چندین جلسه و عمدتاً با حضور وزیر محترم پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین راستا اعضای محترم کمیسیون نقطه‌نظرات، سؤالات و ابهامات خود را مطرح کرده و با عنایت به اینکه وزیر پیشنهادی فردی جهادی و عمل‌گرا و دارای بینش نظری و میدانی لازم نسبت به بخش کشاورزی است، کمیسیون ایشان را فردی با روحیه عدالت‌طلب و فسادستیز، مدیریت عادلانه و جهادی، قانون‌پذیر و معتقد به حاکمیت قانون، دارای سلامت اقتصادی، با انگیزه و متکی به توانایی ملی و همراه با مردم، توانمند و شایسته ارزیابی کردند.»

مخالفان نیکبخت چه گفتند؟

در ادامه این جلسه نوبت به مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی رسید که با قرار گرفتن در پشت تریبون صحن علنی، به بیان نطق‌های خود بپردازند. 

مهدی عیسی‌زاده - نماینده مردم میاندواب - در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ما امروز فردی را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی انتخاب می‌کنیم که با مردم روبرو است و تصمیمات وی بر سفره مردم تأثیرگذار است؛ بنابراین باید گفت این وزارتخانه، وزارتخانه مهمی قلمداد می‌شود. آقای نیکبخت! ما امروز با خشکسالی مزارع مردم مواجه هستیم و باید در زمینه مایحتاج مردم به خودکفایی برسیم؛ بنابراین شما باید امروز توضیح دهید که در زمینه خشکسالی چه اقداماتی را مدنظر قرار خواهید داد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: تحقیقات کشاورزی کشور متأسفانه کاربردی نیست و اثرات این موضوع در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود؛ بنابراین انتظار این است که بخش دانش‌بنیان به بخش کشاورزی اضافه شود. در برنامه‌های شما در زمینه خودکفایی جو، ذرت و سویا موضوعات به خوبی مطرح نشده است. این در حالی است که ما در حال حاضر 7 میلیون تن جو و 12 میلیون تن ذرت به کشور وارد می‌کنیم.

همچنین سید سلمان ذاکر - نماینده مردم ارومیه - در مخالفت با برنامه‌های نیکخبت گفت: ایشان دارای ویژگی‌های خوب مدیریتی و فرزند جهاد کشاورزی است و در واقع مدیر برون‌رفت از چالش‌ها و مشکلات است، اما در برنامه‌های ایشان به چالش خرد شدن زمین‌های کشاورزی توجهی نشده است.

نماینده ارومیه در مجلس یازدهم خطاب به وزیر پیشنهادی کشاورزی ادامه داد: آیا شما می‌خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟ کاشت تولیدات کشاورزی در استان‌ها متفاوت است. آیا سیاست شما مانند سیاست‌های وزرای قبل است؟ نباید با کشاورزان مبارزه کرد، زمین‌های مسطح و خدادادی مردم به برخی صاحبان کارخانه‌ها واگذار شده است. کاشت دیم به یک فرهنگ تبدیل شده است و تقویت کاشت نهاده‌های دامی و گندم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود ندارد.

علیرضا پاک فطرت - نماینده مردم شیراز - هم در مخالفت با برنامه‌های نیکبخت گفت: دست‌درازی به زمین‌های اطراف شهرها و اراضی ملی حاشیه کلانشهرها مانند کوه‌خواری و زمین‌خواری زیاد شده است؛ به گونه‌ای که کلانشهرها نمی‌توانند توسعه و گسترش پیدا کنند. برنامه شما برای تقویت و حفظ و حراست از ادارات منابع طبیعی چیست؟ آیا برای حفظ و حراست از جنگل‌ها خصوصاً جنگل‌های زاگرس که در جنوب ایران قرار دارند، برنامه‌ای دارید؟

نماینده شیراز افزود: بیش از 2 میلیون هکتار جنگل در جنوب که اکثراً بلوط هستند، در حال از بین رفتن است، اگر این جنگل‌ها از بین بروند حداقل استان های جنوبی غیرقابل سکونت می‌شوند. برنامه شما برای حفظ این جنگل ها چیست؟ اصلا از این جنگل‌ها بازدیدی تاکنون داشته‌اید؟ زنجیره تولید محصولات کشاورزی در کشور ناقص است. صنایع تبدیل چه جایگاهی در برنامه‌های شما دارند؟ 80 درصد آب موجود در بخش کشاورزی صرف می شود، چه برنامه ای برای آبیاری نوین با توجه به اینکه کشور هر روز به سمت خشکسالی پیش می‌رود، دارید؟ خرد شد اراضی متاسفانه بلای جان امنیت غذایی شده، چه برنامه‌ای برای تجمیع این اراضی دارید؟

پاک فطرت عنوان کرد: واردات محصولات کشاورزی متاسفانه انحصاری شده و در دست عده ای خاص است، چگونه می‌خواهید آن را به عدالت برسانید، تا محصولات ارزانتر به دست مصرف کنندگان برسد.

مهرداد ویس کرمی- نماینده مردم خرم آباد- هم با حضور در پشت تریبون صحن علنی، در مخالفت با انتخاب نیکبخت به عنوان وزیر، گفت: چرا دولت محترم آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کند کار می‌کند و گویا گاهی از روی ناچاری در آخرین روزها وزرای پیشنهادی را معرفی می‌کند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی ادامه داد: جناب اقای مهندس نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند یعنی دانشجوی دکتری هستند، سوالی که ذهن بنده را به خود مشغول می‌کند این است آیا می‌توان تحصیلات ایشان را برای وزارت جهاد کشاورزی متناسب ارزیابی کرد؟ آیا از میان این همه اساتید و محققان و نخبگان دانشگاهی کسی پیدا نشد که دولت محترم از میان آنان انتخاب کند.

وی افزود: عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده در حد کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می سازد، شاید معاونت اجرایی ایشان در وزارت تناسب بیشتری با تحصیلات و سابقه کاری ایشان داشته باشد.

اظهارات موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی

همچنین، قدرت‌الله حمزه شلمزاری - نماینده مردم اردل و فارسان - در جایگاه قرار گرفت تا در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی سخن بگوید. وی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی این است که روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم‌ترین نقاط کشور آغاز کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است. همچنین به شهادت کارشناسان و افرادی که با وی کار کرده‌اند شخص موفقی در پست‌های مختلف بوده و از بدنه جهاد کشاورزی است؛ لذا مشکلات این حوزه را درک می‌کند.

این نماینده مجلس افزود: احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و مبارزه با فساد، بویژه در بحث کاربری اراضی، از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی است. استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات و آموزش و حذف موازی‌کاری‌ها در قالب نظام نوآوری کشاورزی و توجه جدی به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

علی‌اکبر بسطامی دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بود. او گفت: نیکبخت مرد روزهای سخت جمهوری اسلامی بوده و از پیروان مکتب امامین انقلاب بوده و مردی است که در کنار همرزمانش، مروج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم است. نیکبخت یار غار آنهایی است که صاحبان اصلی انقلاب نام گرفته‌اند که به تعبیر شهید بهشتی نظام اسلامی باید در خدمت کسانی باشد که نه زبان شکایت دارند، نه زبان تشکر.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه مهمترین برنامه وزیر پیشنهادی در حوزه تأمین امنیت غذایی مردم است، اظهار کرد: مشکل آب شرب و کشاورزی از مهمترین مشکلات کشور بوده که آقای نیکبخت در برنامه‌های خود به حوزه آبخیزداری و آبخوان داری توجه ویژه‌ای داشته است.

وی با اشاره به تأکید وزیر پیشنهادی در برنامه خود به زنجیره ارزش تولید گفت: این امر همواره مورد غفلت قرار گرفته است که امیدواریم با تدبیر وی صنعت کشاورزی به مسیری هدایت شود که منجر به استقلال در حوزه‌های مختلف شود. همچنین موضوع اصلاح الگوی کشت مبتنی بر آمایش سرزمینی به عنوان یکی از مشکلاتی که در گذشته با آن دست و پنجه نرم می کردیم و برنامه‌های گذشته مبتنی بر سند آمایش سرزمینی نبوده است و زنجیره ارزش باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد که امیدواریم با تدبیر آقای نیکبخت این مهم محقق شود.

نماینده ایلام در مجلس گفت: بنده از زبان آقای نیکبخت این شعر را می‌خوانم: «نه از رومم، نه از اقوام چینم / دهاتی‌زاده‌ای چادرنشینم / ترک‌های عمیق زخم داس است / شیار دست‌های خوشه‌چینم / اگر دستی مرا یاری رساند / چه دنیای خوشی می‌آفرینم».

در ادامه مجتبی یوسفی - نماینده مردم اهواز - هم موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نیکبخت فردی است که از سال 62 وارد جهاد سازندگی شده و از یک استان ولایتمدار همچون سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کرده است لذا این افتخاری است که ان‌شاء الله به فرمایش مقام معظم رهبری هرگاه هر مدیریتی با الگوی جهادی پیش رفت، بهره‌وری آن برای مردم بیشتر بوده است و هرجا از این تفکر فاصله گرفتیم دچار مشکلاتی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه اراضی کشور در بخش کشاورزی 18 میلیون هکتار است، تأکید کرد: تنها 8 میلیون از این 18 میلیون هکتار زیر کشت می‌رود یعنی دو میلیون کشت آبی و 6 میلیون کشت دیم داریم بنابراین این قابلیت وجود دارد که سهم بخش کشاورزی که در حال حاضر در تولید ناخالص ما کمتر از 5 درصد است را به 8  الی 10 درصد افزایش دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات کم آبی در بخش کشاورزی گفت: با سوء مدیریت‌ها بخشی از کشور را به کویر تبدیل کرده‌ایم لذا این موارد نکاتی است که با توجه به بخش کشاورزی و با استفاده از ظرفیت متخصصین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های آقای نیکبخت توجه به تشکل‌های واقعی هم در تولید و هم در توزیع محضولات مدنظر قرار گرفته است. البته یکی از دغدغه‌های کشاورزان این بوده که محصولات باغی – زراعی آنها به دست دلالان افتاده و آنها این محصولات را 5 الی 10 برابر بالاتر به فروش می‌رسانند که راهکار جلوگیری از این موضوع در برنامه‌های آقای نیکبخت وجود دارد.

محمدجواد عسکری- نماینده مردم داراب- در موافقت با برنامه های نیکبخت گفت: کشاورزی محور توسعه و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است؛ این بخش دارای 4 و نیم میلیون بهره بردار است و 25 درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند و با کمترین سرمایه گذاری 3 برابر صنعت بازدهی دارد و 35 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است، بنابراین باید کسی آن را اداره کند که تلفیقی از دانش آکادمی و اجرا داشته باشد و در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی حرفی برای گفتن داشته باشد.

عسکری ادامه داد: انتظار داریم در صورت رأی اعتماد مجلس به ایشان، مسائل و مشکلات کشاورزی را با جدیت دنبال کند و ما از هیچ تلاشی برای کمک به وی فروگذار نخواهیم کرد، زیرا این حوزه می‌تواند در مهار تورم تاثیرگذار باشد. البته مبارزه با فساد در وزارت جهاد کشاورزی را باید در دستور کار قرار داده، زیرا فساد در این وزارتخانه نهادینه شده و ما در این مسیر همراهی لازم را خواهیم داشت.

دفاعیات نیکبخت

پس از به پایان رسیدن نطق نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، نوبت به نیکبخت رسید تا از برنامه‌ها و عملکرد خود دفاع کند. 

در همین راستا، محمدعلی نیکبخت در تشریح برنامه‌هایش برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تلاش و جدیت در اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، رفع عوامل محدود کننده تولید پایدار با تاکید بر خودکفایی در محصولات اساسی و حفظ منابع پایدار از جمله جهت‌گیری‌های اصلی برنامه‌های من است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی گفت: آمار حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی دارد، تولید بی‌برنامه نمی‌تواند امنیت غذایی پایدار را رقم بزند. در ۶ سال اخیر نوسانات خودکفایی در تولید گندم، برنج، شکر و جو را داشتیم یعنی گاهی خودکفا و گاهی وارد کننده بزرگ بودیم.

وی پیگیری جدی طرح جهش تولید در دیم‌زارها را به عنوان یکی از برنامه‌هایش برشمرد و بیان کرد: مهم‌ترین برنامه برای تولید پایدار و بهره وری تحت عنوان حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تولید کنندگان است. تولید کننده نباید نگران تامین مواد اولیه تولید خود باشد. امروز تولید محصولات کشاورزی در ایران در شرایط بسیار کم‌نهاده و بدنهاده است به همین دلیل بخش عمده‌ای از خلأ عملکرد به این موضوع بر می‌گردد.

نیکبخت گفت: قول می‌دهیم با بهره گیری از همه امکانات دولتی و خصوصی، تکمیل نظام تامین و توزیع نهاده‌ها را ساماندهی کنیم.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان و دفاعیات گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، در نهایت با رای نمایندگان مجلس محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد.

نمایندگان مجلس با 198 رای موافق، 40 رای مخالف و 10 رای ممتنع، نیکبخت را به عنوان جدیدترین وزیر دولت سیزدهم برگزیدند.