به گزارش اکوایران، محمد دهقان با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، گفته که متولی اصلی این کار قوه قضائیه و وزارت اطلاعات است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور اظهار کرد: یکسری اقداماتی از طریق دستگاه‌های داخلی برای صدور حکم مقتضی علیه افرادی که مرتکب جنایت شده‌اند، صورت گرفته است. متولی این کار وزارت اطلاعات و قوه قضائیه بوده است.

دهقان اضافه کرد: ما هم به عنوان معاونت حقوقی ریاست جمهوری قبلا از طریق رئیس‌جمهور تقاضا کردیم و ایشان هم به وزارت اطلاعات دستور دادند که موضوع را پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: باید علیه افرادی که در کشور مرتکب جنایت شدند حکم صادر کنیم و این احکام را در خارج از کشور به اجرا دربیاوریم و برای این کار از طرف ما پیگیری‌هایی شده است اما متولی اصلی قوه قضائیه است که علیه اینها حکم صادر کند و بعد برای شناسایی و اجرای آن، ما و وزارت خارجه آن را پیگیری کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در برابر این پرسش که به نتیجه رسیدن این پیگیری‌ها چقدر محتمل است؟ پاسخ داد: این کار باید در این 40 سال انجام می‌شد ولی متاسفانه در این مدت علیه منافقین غفلت شده است. اینها جنایت انجام داده‌اند و باید علیه آنها اقدام می‌شد و حکم صادر می‌شد ولی این کار به اندازه‌ای که لازم بوده صورت نگرفته و در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.

بر اساس این گزارش، روز گذشته پلیس آلبانی با حمله به پایگاه سازمان مجاهدین خلق در این کشور یورش برد و در فرانسه نیز از برگزاری تجمع اعضای این گروه ممانعت شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این زمینه در توئیتر نوشته است: «براساس خبرهای منتشره، صبح روز ۳۰ خرداد، پلیس آلبانی براساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم آن کشور، اقدام به ورود به پادگان اشرف جهت بازرسی نمود. دلیل این اقدام، ارتکاب اقدامات مجرمانه و تروریستی توسط منافقین در آلبانی اعلام شد. مقامات ذیربط کشور آلبانی از کشف و ضبط شماری از سیستم‌های الکترونیکی و پهپادهایی که منافقین اقدامات تروریستی خود را به واسطه آنها پیگیری و هدایت می‌کردند، خبر داده و گفتند آنها(منافقین) با اقدامات تروریستی و سایبری، توافق سال ۲۰۱۴ با آلبانی را نقض کرده‌اند.»

ناصر کنعانی در ادامه رشته‌توئیت خود آورده است: «منافقین به دلیل ذات تروریستی خود، همواره خطری برای امنیت میزبان خود خواهند بود، به همین دلیل دولت عراق آنها را اخراج کرد و دولتهای دیگر نیز از پذیرش آنها خودداری نمودند. امیدواریم دولت آلبانی اشتباه خود در میزبانی از این فرقه تروریستی را جبران کند.»