به گزارش اکوایران، کمال قلیچداراوغلو، نامزد پیشین ریاست جمهوری ترکیه، به دلیل توهین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور و دیگر مقامات ممکن است با 110 سال زندان محکوم شود.

نیوز فرنس به نقل از جمهوریت نوشته، قلیچداراوغلو رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق است. به گفته جلال چلیک، وکیل این سیاستمدار، ۲۸ پرونده قضایی علیه او تنظیم شده است که بیشتر آنها مربوط به اظهارات عمومی مخالفان علیه اردوغان است، بالاخص قلیچداراوغلو که رئیس جمهور فعلی را دروغگو و مسئول جمع آوری رشوه خوانده و او را به کمک به تروریست ها متهم و با معمر قذافی و چائوشسکو مقایسه کره است.

برخی از دعاوی علیه نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در اوایل سال 2016 مطرح شد، اما از آنجایی که قلیچداراوغلو مصونیت پارلمانی داشت، رسیدگی به آنها به تعلیق افتاد. حالا به نظر می رسد پرونده این چهره مخالف به جریان افتاده زیرا این سیاستمدار در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد.

روزنامه جمهوریت نوشته که برای هر یک از این گونه شکایت ها، مدت حبس از یک سال تا 13 سال متغیر است. در عین حال، ممکن است قلیچداراوغلو از فعالیت سیاسی منع شود.

اردوغان سوم ژوئن پس از انتخاب دوباره، در قامت رئیس‌جمهور ترکیه فعالیتش را آغاز کرد. او قلیچداراوغلو را که رقیب اصلی اش در انتخابات ریاست جمهوری بود با اختلاف 4 درصد شکست داد. اردوغان 52.18 درصد و قلیچداراوغلو 47.82 درصد آرا را به دست آوردند. این نتایج دور دوم انتخابات است. پس از آنکه هیچ یک از نامزدها در 14 ماه مه 50 درصد آرای لازم برای پیروزی در دور اول را کسب نکردند، تصمیم گرفته شد که دو نامزد به دور دوم بروند.