به گزارش اکوایران، روز یکشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که چالش بی‌سابقه گروه واگنر با ولادیمیر پوتین شکاف‌های جدیدی را در قدرت رهبری روسیه آشکار کرده که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

به نوشته رویترز، بلینکن و اعضای کنگره آمریکا در چند مصاحبه تلویزیونی گفتند که ناآرامی‌های روز شنبه در روسیه پوتین را به گونه‌ای تضعیف کرده که می‌تواند به ضدحمله اوکراین کمک کند و در عین حال، به نفع همسایگان روسیه از جمله لهستان و کشورهای بالتیک باشد.

پس از شورش ناموفق نیروهای یوگنی پریگوژین، بلینکن در شبکه ای‌بی‌سی گفت: «فکر نمی‌کنم هنوز به آخر قضیه را دیده باشیم». بلینکن خاطرنشان کرد که تنش‌هایی که جرقه‌های این شورش را آغاز کرد، ماه‌هاست که در حال تشدید‌شدن است. او افزود که خطر ناآرامی داخلی روسیه می‌تواند بر عملکرد نظامی مسکو در اوکراین تأثیر بگذارد.

بلینکن گفت: «ما شاهد ظهور شکاف‌های بیشتری در روسیه بوده‌ایم. هنوز خیلی زود است که بگوییم دقیقاً به کجا ختم خواهد شد. اما مطمئناً سؤالات جدیدی داریم که در هفته‌ها و ماه‌های آتی پوتین باید به آنها پاسخ دهد». او این آشفتگی را یک «مسئله داخلی» برای پوتین توصیف کرد. او افزود: «تمرکز ما تماماً بر اوکراین است و مطمئن خواهیم شد آنچه که اوکراین برای دفاع از خود و بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال نیاز دارد، تأمین شود».

مقامات آمریکایی انتظار دارند که به زودی اطلاعات بیشتری در مورد اتفاقی که در روسیه رخ داد، از جمله جزئیات معامله پریگوژین با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس که باعث شد نیروهای واگنر به پایگاه‌های خود بازگردند، کسب کنند.

بلینکن گفت: «ممکن است پوتین نخواسته خود را در سطح مذاکره مستقیم با پریگوژین پایین بیاورد».

مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات کنگره گفت که اقدامات آتی پوتین در اوکراین می‌تواند با اظهارات پریگوژین مبنی بر اینکه منطق حمله به اوکراین بر اساس دروغ است، مهار شود. ترنر به شبکه سی‌بی‌اس گفت: «نابودکردن توجیه کرملین برای جنگ اوکراین، ادامه حمایت‌های مردمی از پوتین و گفتن اینکه ما باید مردم را به جنگ بفرستیم، بسیار دشوار می‌کند».

ژنرال فیلیپ بریدلاو، رئیس سابق فرماندهی آمریکا در اروپا گفت که این آشفتگی نشان‌دهنده تضعیف توانایی‌های روسیه است. بریدلاو در مصاحبه‌ای گفت: «به عقیده من، یکی از نتایج حوادث ۴۸ ساعت گذشته این است که نهادهایی در روسیه که ما برای مدت‌ها آن را امن می‌دانستیم، به آرامی در حال ازبین‌رفتن هستند. در حال حاضر، چهره کل نهاد ارتش خدشه‌دار شده است».

بن کاردین، سناتور آمریکایی گفت که ناآرامی‌های آخر هفته در روسیه لزوم ادامه کمک‌های واشنگتن به اوکراین همزمان با ضدحمله این کشور را از بین نمی‌رود. کاردین که عضو کمیته روابط خارجی سنا است به فاکس نیوز گفت: «این زمانی حیاتی برای اوکراین است. این ضدحمله سرنوشت جنگ در یکی دو سال آینده را تعیین می‌کند».

دان بیکن، نماینده جمهوری‌خواه و ژنرال سابق نیروی هوایی ایالات متحده که در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا حضور دارد، به ان‌بی‌سی گفت که تضعیف پوتین برای همسایگان روسیه از جمله فنلاند، استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان مفید خواهد بود. بیکن گفت: «اگر پوتین همسایه صلح‌طلبی بود، شرایط فرق داشت، اما او این‌چنین نیست»