به گزارش اکوایران، همایش سراسری قوه قضائیه امروز (دوشنبه، ۵ تیر) با حضور سران قوا و مسئولان عالی قضایی در سالن اجلاس سران برگزار شد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، سخنرانان اصلی این مراسم بودند. 

قوا در مهار فساد همدلی داشته باشند

رئیس‌جمهور در این همایش با بیان اینکه برای تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری داریم، اظهار کرد: بروکراسی و دمکراسی با هم متولد شدند و بروکراسی قرار بود بستر دمکراسی باشد، اما امروز پیچیدگی‌های به وجود آمده در نظام‌های اداری و بروکراسی حتی صدای حامیان و بانیان بروکراسی و دمکراسی را درآورده است.

ابراهیم رئیسی با تأکید بر ضرورت تلاش همه دستگاه‌های مختلف کشور در سه قوه برای رسیدن به جامعه‌ای عاری از جرم، جنایت و فساد، گفت: نقطه مطلوب ما رسیدن به جامعه‌ای مبتنی بر اخلاق، معنویت و عدالت است که هم در طول این چهار دهه گذشته و هم در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک راهبرد و هدف مورد توجه قرار داشته و تحقق آن نیازمند همدلی و همگرایی سه قوه است.

 

رئیسی با بیان اینکه هیچ دستگاهی در کشور نمی‌شناسیم که مأموریت آن پیشگیری از جرم نباشد، بر ضرورت بازدارندگی و کاهش میزان جرم در کشور تأکید کرد و ضمن تقدیر از دستگاه قضا برای رسیدگی به تعداد قابل توجهی از پرونده‌های قضایی، گفت: آمار بالای ورودی پرونده به دستگاه قضایی افتخار نیست، بلکه کاهش آن موجب افتخار است و باید همه تلاش ما این باشد که پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی و میزان جرم در جامعه روز به روز کاهش پیدا کند.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم همگرایی بیشتر سه قوه برای اجرای عدالت، ارتقای امنیت، افزایش اعتماد عمومی به نظام اداری و ایجاد رضایتمندی در مردم، کف تعاملات دولت با دستگاه قضا را مرتفع نمودن مشکلات اداری، مالی و پشتیبانی این قوه دانست و گفت: دولت از ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تلاش کرد برخی نواقص را به صورت مقطعی حل کند، اما در سال ۱۴۰۱ و با کمک مجلس سعی کردیم آن میزان از بودجه مورد نیاز قوه قضائیه را که مقدور است، تأمین کنیم و در سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ بودجه دستگاه قضا را ۲ برابر کردیم.

 رئیسی تصریح کرد: همچنین دولت برای جبران کمبود کارمند در دستگاه قضا، به غیر از تسهیل در اشتغال به کار ۶۰۰ قاضی که قرار است به کمک دستگاه قضایی بیایند، با جذب ۱۲ هزار و ۵۰۰ کارمند به این قوه نیز موافقت کرده است که البته این همچنان کف همکاری و تعامل میان دولت با دستگاه قضا بوده است.

رئیس جمهور در ادامه سقف همکاری مشترک دولت و قوه قضائیه را تلاش برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه، اجرای عدالت، امنیت تمام عیار و فراگیر، مبارزه با فساد، اصلاح ساختارهای فسادزا و برخورد با مجرمان و متجاسران به قانون عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا آنچه رهبری فرزانه انقلاب از ما خواسته‌اند، محقق شود.

۹۸ هزار نفر بعد از عفو رهبری آزاد شدند

همچنین، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به اعتراضات پاییز سال گذشته گفت : در یکسال گذشته با مشکلاتی که داشتیم و  دشمن غیر جنگ ترکیبی که داشت و تحریم‌هایی که سالیان گذشته بر ما داشته و اغتشاشاتی که سال گذشته رخ داد و دیدید دشمن چه نقشه‌ای کشیده بود ولی به همت پروردگار و  مردم نقشه‌های دشمن خنثی شد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ما متاسفانه بخاطر این شرایط ورودی‌مان به قوه قضائیه زیادتر بود و از تیرماه گذشته ورودی ما بیش از سال‌های قبل بود و بیش از ۴ درصد ورودی ما افزایش یافت اما با همکاری همکاران ما رشد رسیدگی ارتقا یافت و رسیدگی ها هم با اتقان و سرعت بیشتری شکل گرفت.

وی همچنین گفت: «فشار فوق‌العاده زیادی بردوش ما بود اما با این وجود ۱۲۰ درصد تلاش دادستانی کل و دادستان‌های ما در حقوق عامه افزایش یافت. دادگستری‌های ما علاوه بر پرونده‌های معمول خود، بیست و چند هزار پرونده اغتشاشات را هم مورد رسیدگی قرار دادند. در سال گذشته در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت مقام معظم رهبری حدود ۹۸ هزار نفر از محکومان، متهمان و زندانیان از جمله محکومان و متهمان اغتشاشات که دشمن برای سوءاستفاده از آنها نقشه و توطئه داشت، مورد عفو قرار گرفتند.»

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سند تحول تحول قوه قضائیه گفت: در سال گذشته تلاش کردیم سند تحول و تعالی را به برنامه تبدیل و برنامه را به عمل تبدیل کنیم و  یکی از مسائل پیش‌بینی شده در این سند تعامل با قوای دیگر بود و جلسات متعدد با سران قوا، کمیسیون‌ها، نمایندگان، فراکسیون‌ها و وزرا داشتیم؛  در سال‌های بعد از انقلاب چنین تعاملی بین سه قوه وجود نداشت.

وی با اشاره به عفو رهبری گفت: نزدیک ۹۸ هزار نفر از کسانی که در زندان مانده بودند و دشمن می‌خواست برای آن‌ها برنامه در نظر بگیرد، مورد عفو قرار گرفتند. بی‌سابقه بود که گروه های ۱۰۰ نفره از قضات وارد زندان شدند و همه مشکلات زندانی را دیدند و براساس آن، تصمیمات فوق العاده گرفتند؛ این کار فوق العاده بود. برای آموزش و اشتغال زندانیان تحولات بسیار بزرگی در سازمان زندان‌ها رقم خورد.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: موثرترین گزارشات بازرسی در این دولت رخ داد و با همکاری دولت انجام شد؛ ۲۱۰ گلوگاه فساد شناسایی شد. هم‌چنین در شورای هماهنگی اقتصادی کارهایی که لازم بود با تلاش دبیر آن شورا و هماهنگی سه قوه انجام و از مشکلات گره‌گشایی شد.

باید تلاش کنیم ورود پرونده ها را به قوه قضائیه کاهش دهیم

محمدباقر قالیباف- رئیس مجلس- از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او با بیان اینکه مطالبه امروز رهبری از ما تحول است، گفت: در فرمایشات اخیرشان در حرم امام (ره) ایمان و امید را به عنوان دو موضوع مهم که هم محور تحول و بستر تحول است از همه ما مسئولین مطالبه کردند که در این مسیر حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: اگر ما حق مردم را ادا کنیم بدون شک مردم هم با وظیفه خودشان آشنا می شوند. ما نباید اول تلاش کنیم که مردم را به وظیفه شان هوشیار کنیم بلکه باید اول آگاهی بخشی کنیم که چه حقی بر گردن ما دارند که وقتی اینگونه شد، به وظیفه  و حقوقشان نیز آشنا می شوند و در جامعه اعتماد شکل می گیرد.

رئیس مجلس شورای در ادامه بیان کرد: در هر جامعه ای که اعتماد شکل بگیرد مشارکت معنی دار مردم را در همه عرصه ها می بینیم و این به معنی موفقیت، پیشرفت و قدرت حل مسأله است.

 

قالیباف با بیان اینکه امروز مهمترین وظیفه و اولویت ما مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: باید در حوزه مسائل اقتصادی از بیان مشکلات بگذریم و به مسائل دسترسی و شناخت پیدا کرده و اولویت بندی کرده و بعد هم تلاش کنیم که این مسائل را حل کنیم و این امر در سایه همدلی، همکاری و هم افزایی به وجود می آید. البته همه مکلفیم این وظیفه را در چهارچوب قانون انجام دهیم، البته درست است که هر قوه مستقل است و وظایفی بر اساس قانون اساسی دارد، اما اشتباه است اگر فکر کنیم به مثابه جزایر جدا از هم هستند. سه قوه باید در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند تا به موفقیت برسیم و این تنها راه برای حل مسائل است.

وی در خصوص مهمترین مسئولیت امروز مسئولان تصریح کرد: اگر اینگونه نگاه کرده و اعتماد به وجود بیاوریم مطمئناً ما را از حاشیه سازی و حاشیه روی دور می کند و ما را متوجه اصل مأموریتمان که قدرت حل مسأله در چهارچوب قانون برای مردم است، نزدیک می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برنامه هفتم توسعه توسط دولت سیزدهم تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و از همین جا دست نیاز به سوی تمامی نخبگان و کارشناسان در اقشار مختلف جامعه دراز می کنم تا با خرد جمعی این برنامه را به غنای کامل برای حل مسائل و مشکلات کشور برسانیم. تردید نکنید که ما قادریم در یک برنامه مبتنی بر سیاست های کلان ابلاغی و با تأکید بر رویکرد مسأله محوری و اولویت بندی، ثبات اقتصادی را طی یک برنامه در کشور برقرار کنیم.

وی با اشاره به پشتیبانی مجلس از قوه قضائیه گفت: ما معتقدیم که باید تلاش کنیم ورود پرونده ها را به قوه قضائیه کاهش دهیم که این امر فقط با تکیه بر هوشمندسازی قابل دسترسی است. همچنین باید تلاش کنیم که با اصلاح قوانین این پرونده ها به صورت دقیق و مدبرانه کاهش یابد. به عنوان مثال بحثی که امروز در اسناد غیر رسمی در قانونی که چندین سال است بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رفت و آمد است.

قالیباف تأکید کرد: باید با شجاعت، تدبیر و با نگاه به حل معضلات این مشکل را حل کنیم، چراکه این مشکل می تواند بخش قابل توجهی از این پرونده ها و بخشی از فساد کشور را کاهش دهد و در پیشرفت کشور هم موثر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: ما فکر می کنیم که در این برنامه توجه به کاهش اطاله دادرسی از موضوعات مهم است و هر نیازی در این مسیر و در عرصه پشتیبانی برای حل مشکلات مستقیم مردم وجود دارد باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

وی در رابطه با مبارزه با فساد و جرم گفت: بحث مبارزه با مفسدین و فاسدین یک بحث است و بحث مبارزه با فساد و جرم بحث دیگری است. در اینجا نقش قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی در حوزه تقنین و نظارت مهم است و به درستی می توانند این بسترهای فسادزا را از ریشه بخشکانند. با هماهنگی و همراهی بخش های اجرایی و قضایی با قانونگذاری و نظارت می توان این موضوع را به طور موثر پیش برد.