به گزارش اکوایران، «حاجه لهبیب» وزیر امور خارجه بلژیک، روز دوشنبه با انتقاد دیگری از سوی قانونگذاران بلژیکی مواجه شد که ممکن است ائتلاف دولتی را به خطر بیندازد. اکنون به نظر می‌رسد بلژیک در خطر شروع یک دوره دیگر از آشفتگی سیاسی است. این بار اتهامات علیه حاجه لهبیب، وزیر امور خارجه، است که می‌تواند اوضاع را بر هم بزند.

بنا بر گزارش پالیتیکو، هنگامی که لهبیب روز دوشنبه توسط قانونگذاران بلژیکی شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت شد، برخی از شرکای ائتلاف او امیدوار بودند که از نحوه برخورد و رویکرد او نسبت به هیئت ایرانی که در اوایل ماه جاری در نشستی مشترک در بروکسل شرکت کرده بود، عذرخواهی کند. اگر این اتفاق نیافتد، عواقبی فراتر از استعفای احتمالی او خواهد داشت. یک مقام بلژیکی که نخواست نامش فاش شود، به پالیتیکو گفته: «بقای حاجه لهبیب مسئله بقای دولت است.»

لهبیب به صدور ویزا برای 14 مقام ایرانی از جمله علیرضا زاکانی شهردار تهران، برای شرکت در اجلاس شهری بروکسل در هفته گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است. این رخ‌داد پیش از این به استعفای پاسکال اسمیت، مسئول شهرسازی و امور بین‌الملل شهرداری بروکسل، منجر شده است.

حضور قبلی لهبیب در پارلمان بلژیک، اعضای مخالف و برخی از شرکای دولتی خود را متقاعد نکرد، با وجود اینکه الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک هفته گذشته تلاش کرد تا به قوه مقننه اطمینان دهد که «پرونده این موضوع بسته شده و نباید بیش از حد به آن پرداخت».

photo_2023-06-26_05-37-53

برای شرکای ائتلاف دی کرو، موضوع دیگر ویزا دادن به مقامات ایران نیست، بلکه نحوه مواجهه نادرست لهبیب با پیامدها است. سبزها و سوسیالیست‌ها او را به عدم شفافیت کافی در قبال پارلمان متهم می‌کنند.

ممکن است حاجه لهبیب اقدام به عذرخواهی کند تا کمی از شعله‌ آتش بکاهد. اما رئیس حزب لهبیب، «ژرژ لوئیس بوشز»، تاکید کرده است که لهبیب هیچ اشتباهی انجام نداده است. این بوشز بود که حدود یک سال پیش گزارشگر سابق را با وجود نداشتن تجربه سیاسی، وزیر امور خارجه کشور کرد. اگر سایر شرکای ائتلاف، لهبیب را مجبور به استعفا کنند، بوشز قرار است حزب خود را از ائتلاف هفت حزبی خارج کند که این امر دولت بلژیک را از اکثریت پارلمانی محروم خواهد کرد.

«وینسنت لابوردری»، مدرس علوم سیاسی در دانشگاه UCLouvain، گفت: استعفای لهبیب راهی برای انتقاد از بوشز و تاکید بر انتخاب اشتباه او خواهد بود. لابوردری گفت که بوشز در  «توهین‌آمیز بودن به جای آرام کردن اوضاع» با خودش صادق است.

799318_373

در حالی که اکثر احزاب حاکم می‌خواهند از ائتلاف فعلی اجتناب کنند، اما همچنان احساس می‌کنند که بازگشت به حالت عادی غیرممکن است. یکی دیگر از مقامات بلژیکی گفت: «ما به نوعی پیشنهاد صلح از طرف لهبیب نیاز داریم.» به اعتقاد یک مقام بلژیکی دیگر، لهبیب حتی باید از عذرخواهی فراتر برود و حداقل به این فکر کند که آیا او همچنان می‌تواند به عنوان وزیر خارجه فعالیت کند یا خیر. 

استعفای احتمالی یا سقوط دولت پیامدهایی برای اتحادیه اروپا نیز خواهد داشت. لهبیب که هم وزیر خارجه، هم وزیر اتحادیه اروپا و هم وزیر تجارت است، برای ریاست بلژیک بر شورای اتحادیه اروپا در نیمه اول سال 2024 مهره‌ای کلیدی است.

آماده کردن وزیر جدید برای ریاست طیف وسیعی از جلسات شورا در عرض چند ماه سناریویی است که دیپلمات‌های بلژیکی امیدوارند از آن اجتناب کنند - اگرچه برخی شوخی می‌کنند که بدتر از این را دیده‌اند. در سال 2010، زمانی که بلژیک برای آخرین بار ریاست شورا را بر عهده داشت، این کشور حتی یک دولت رسمی هم نداشت.