به گزارش اکوایران، وزارت خارجه آمریکا نسبت به اقدام اخیر اسرائیل برای پیشبرد ساخت واحدهای مسکونی در شهرک‌های کرانه باختری، در شرایطی که خشونت‌ها در اراضی اشغالی افزایش یافته است، ابراز نگرانی کرد.

 کمیته برنامه ریزی وزارت دفاع اسرائیل که مدیریت شهرک سازی‌ها را بر عهده دارد، ساخت بیش از 5000 واحد مسکونی جدید، از جمله در شهرک الی، نزدیک جایی که هفته گذشته چهار اسرائیلی توسط افراد مسلح فلسطینی کشته شدند، را تصویب کرد.

بنابر گزارش المانیتور، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از تصمیم گزارش شده اسرائیل برای پیشبرد برنامه‌ریزی برای ساخت بیش از 4000 واحد در کرانه غربی به شدت نگران هستیم». میلر گفت: «ما معتقدیم که شهرک‌سازی‌ها مانعی برای راه‌حل [به اصطلاح] دو کشوری مذاکره شده در مرزهای 1967 است، که به اعتقاد ما نهایتاً بهترین راه برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین است. نظرات ما در این مورد کاملاً روشن است و ما همچنان به اعلام آن ادامه خواهیم داد.»

ایالات متحده بارها از اسرائیل خواسته  که شهرک سازی در زمین‌های متعلق به فلسطینی‌ها را متوقف کند، که به گفته واشینگتن، چشم انداز راه حل مورد نظر این کشور را برای این درگیری طولانی مدت تضعیف می‌کند. میلر همچنین از تصمیم اخیر کابینه اسرائیل برای تسریع در روند تصویب ساخت شهرک‌های جدید انتقاد کرد.

بیش از 700،000 اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی و بیت‌المقدس شرقی زندگی می‌کنند -که اسرائیل در جنگ 1967 تصرف کرد. اکثر کشورها و همچنین فلسطینی‌ها شهرک سازی را نقض قوانین بین المللی می‌دانند.

گروه غیرانتفاعی «صلح اکنون» که مخالف شهرک‌سازی است، روز دوشنبه گفت که سال 2023 بالاترین رکورد را برای تصویب واحدهای مسکونی جدید ثبت کرده است. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصویب امروزِ نزدیک به 5،700 واحد مسکونی و همچنین بیش از 13،000 واحد مسکونی در نیمه اول سال جاری، به تنهایی باید روشن کند که کابینه با عجله به سمت یک کودتای الحاق حرکت می‌کند.»

توسعه شهرک سازی در بحبوحه افزایش خشونت‌ها در کرانه غربی صورت می‌گیرد. روز چهارشنبه، دو مرد مسلح فلسطینی چهار اسرائیلی را در خارج از شهرک الی به ضرب گلوله کشتند. در همان روز، حدود 400 شهرک‌نشین مسلح یهودی، ظاهراً به تلافی این تیراندازی خودروها، خانه‌ها و باغ‌های فلسطینیان را در شهر تورموس آیاا در کرانه غربی به آتش کشیدند.

کابینه به رهبری نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو - راست‌گراترین و مذهبی‌ترین کابینه اسرائیل در تاریخ آن- در ماه دسامبر روی کار آمد و شامل اعضای افراطی ناسیونالیست است که از گسترش عمده شهرک‌های یهودی در کرانه غربی و تغییر وضعیت موجود در مکان‌های مقدس بیت‌المقدس حمایت می‌کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هنوز نتانیاهو را –آن طور که پس از انتخابات اسرائیل مرسوم است- به کاخ سفید دعوت نکرده است. دو تن از راست‌گراترین اعضای ائتلاف - ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی - از فهرست مهمانان جشن روز استقلال ایالات متحده که هفته آینده در سفارت آمریکا در اسرائیل برگزار می‌شود، حذف شده‌اند.

گروه یهودی چپگرای «جی استریت» نیز با محکوم کردن تصمیم به افزایش شهرک‌سازی‌ها، در بیانیه‌ای گفت: «همه کسانی که از راه‌حل دو کشوری حمایت می‌کنند باید هر کاری را که ممکن است برای حفظ تمایز بین اسرائیل و شهرک‌‌های سرزمین‌های اشغالی انجام دهند».