به گزارش اکوایران، طبق یک سند داخلی فاش‌شده از نشستی در دفتر نتانیاهو، تل‌آویو از ضعف روبه‌رشد رهبر روسیه و تأثیر آن بر اوکراین و ایران ابراز نگرانی کرده است.

به نوشته تایمز اسرائیل، طبق گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، کابینه اسرائیل با ارزیابی پیامدهای جریان شورش ۲۴ساعته گروه واگنر علیه کرملین، به این نتیجه رسید که این شورش نشان‌دهنده ضعف شدید روسیه است.

کانال ۱۳ اسرائیل از یک سند داخلی گزارش داد که پس از جلسه روز شنبه دفتر بنیامین نتانیاهو و در جریان شورش واگنر منتشر شد؛ البته این سند پس از پایان شورش نهایی شده بود.

در پی درگیری بین یوگنی پریگوژین و نیروهای نظامی روسیه، گروه شبه‌نظامی واگنر به رهبری پریگوژین کنترل دو شهر روسیه را به دست گرفت. پس از تسلط بر این دو شهر، نیروهای واگنر به سمت مسکو حرکت کردند که پس از پیمودن صدها کیلومتر، منصرف شدند.

کابینه اسرائیل واکنشی رسمی به شورش روز شنبه صادر نکرده است. وقتی صحبت از روسیه به میان می‌آید، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که با توجه به روابط حساس بین مسکو و تل‌آویو که عموماً به حضور پررنگ روسیه در سوریه مربوط می‌شود، اسرائیل سعی می‌کند هیاهوی زیادی به راه نیندازد.

طبق بند اول این سند، شورش واگنر حکومت ولادیمیر پوتین را تضعیف کرده که نشانه‌ای از «ضعف عمیق روسیه» در جبهه جنگ و در داخل است. بنا بر گزارش‌ها، در حالی که نتانیاهو بر اهمیت روابط حساس اسرائیل و روسیه صحه گذاشته، در این سند بر تعهد اسرائیل به اوکراین چه در زمینه کمک‌های غیرنظامی و چه در حمایت‌های دفاعی تأکید می‌کند.

در پاراگراف بعدی آمده است که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل موظف شده است که پیامدهای رویدادهای روز شنبه را بر اساس روابط روسیه با ایران و سوریه ارزیابی کند. بر اساس آخرین پاراگراف سند، در مورد احتمال ایجاد یک موج مهاجرتی بزرگ از روسیه ناشی از بالاگرفتن تنش‌ها در این کشور و همچنین لزوم آمادگی و تضمین عملکرد صحیح نهادهای یهودی و اسرائیلی در داخل روسیه گفتگو شد.