به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای اختصاصی با وال‌استریت ژورنال از نگرانی‌های اسرائیل در مورد همکاری‌های فزاینده ایران و روسیه گفت. نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرد که او به دنبال یک موضع معتدل در مسئله جنگ اوکراین است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، نتانیاهو درخواست برخی از قانون‌گذاران واشنگتن و مقامات اوکراینی برای پیوستن اسرائیل به تلاش غربی‌ها برای کمک تسلیحاتی به اوکراین را رد کرده و در توجیه آن گفت: «ما نگرانی‌هایی داریم که فکر نمی‌کنم هیچ یک از متحدان غربی اوکراین داشته باشند». او گفت که باید از بابت «آزادی عمل» اسرائیل در سوریه مطمئن شود؛ جایی که اسرائیلی‌ها نیروهای نزدیک به ایران را در مجاورت نیروهای روسیه که حامی حکومت دمشق هستند، بمباران می‌کنند.

او همچنین گفت که نگران است که تسلیحات اسرائیلی در جنگ اوکراین به غنیمت گرفته شده و به دست ایران بیفتد که در ماه‌های اخیر روابط خود با روسیه را تقویت کرده است. وی به طور خاص گفت که اسرائیل نمی‌تواند به ایالات متحده برای ارسال سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین به اوکراین اجازه دهد. این سیستم با مشارکت اسرائیل و آمریکا ساخته شده، از اسرائیلی‌ها در برابر حملات مکرر نیروهای مورد حمایت ایران محافظت می‌کند.

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل ادعا کرد: «آن‌ها کاملا از نگرانی ما اطلاع دارند. فکر می‌کنم این را هم متوجه باشید ما درباره این موضوع هم نگران هستیم که سیستم‌هایی(سامانه‌هایی) که ما در اختیار اوکراین بخواهیم قرار بدهیم، به دست ایران برسد و ممکن است مهندسی معکوس روی آنها انجام شده و خودمان را در موقعیتی ببینیم که سیستم‌های اسرائیلی علیه اسرائیل استفاده شود. در ضمن این یک تهدید خیالی و فرضی نیست چون برای سامانه‌های ضد تانک کشورهای غربی دقیقا همین موضوع اتفاق افتاده و ما آن را در مرزهایمان در دست حزب الله می‌بینیم».

نتانیاهو گفت: «اگر این سیستم به دست ایران بیفتد، میلیون‌ها اسرائیلی بی‌دفاع مانده و در خطر خواهند افتاد». وی افزود که اسرائیل به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در محکومیت حمله روسیه پیوسته و یک سیستم هشدار اولیه برای شناسایی حملات موشکی به اوکراین فرستاده است.

این در حالی است که پیش از این، سفیر اوکراین در اسرائیل ترس از دست‌یافتن ایران به تسلیحات اسرائیلی را «فرض‌هایی کاملاً تخیلی و گمانه‌زنی» خواند.

نتانیاهو گفت که نگرانی‌های خود در مورد روابط نظامی روبه‌رشد این کشور با ایران را به روسیه منتقل کرده است. وال‌استریت ژورنال پیش از این ادعا کرده بود که در ازای کمک به روسیه، مسکو با قابلیت‌های سایبری خود به ایران کمک می‌کند و در حال بررسی درخواست‌ها برای کمک به ایران در زمینه جت‌های جنگی، بالگردهای جنگی و احتمالاً قابلیت‌های تولید موشکی است.

نتانیاهو گفت: «این یک رابطه بسیار آزاردهنده است. ما نگرانی‌های خود را به روس‌ها اعلام کرده‌ایم». نتانیاهو از اظهار نظر در مورد پاسخ مسکو خودداری کرد.