به گزارش اکوایران، در داخل مقر شیشه‌ای گروه واگنر در سن‌پترزبورگ، مأموران سرویس امنیتی فدرال (اف‌اس‌بی) در حال جست‌وجوی دفاتر برای یافتن شواهدی علیه یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار واگنر هستند. پیمانکاران نظامی جدید تحت حمایت کرملین در شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی روسیه آگهی‌های استخدامی منتشر کرده تا بتوانند حدود ۳۰ هزار نیروی واگنر را که متحد دیرینه پوتین در اوکراین، خاورمیانه و آفریقا بودند را جذب کنند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، در سن‌پترزبورگ، ضابطین قضایی رایانه‌ها و سرورهای «پتریوت مدیا گروپ» را ضبط کرد. این سازمان بخش کلیدی امپراتوری رسانه‌ای پریگوژین بود که زمانی شامل شرکت «آژانس تحقیقات اینترنت»، یک شرکت شبکه‌های اجتماعی می‌شد که میلیون‌ها محتوا در طرفداری از سیاست‌های کرملین را در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌کرد. بر اساس گزارش کارکنان و پیام‌هایی که توسط وال‌استریت ژورنال بررسی شده، این شرکت پشت آشوب‌ها و دستکاری‌های رسانه‌ای در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا بود. در این پیام‌ها آمده که احتمالاً «نشنال مدیا گروپ» مالک جدید پتریوت مدیا شود.

از زمانی که ولیعهد بریتانیا در سال ۱۸۵۸ شروع به انحلال کمپانی هند شرقی کرد و حاکمیت مستقیم بر مستعمرات دوردست خود را به دست گرفت، جهان شاهد تلاش هیچ دولتی برای تصاحب چنین شرکت بزرگی نبوده است.

گروه واگنر به کرملین کمک کرد تا نفوذ بین‌المللی خود را افزایش داده و درآمد سرشاری کسب کند که همگی توسط هلدینگ اصلی پریگوژین به نام «کنکورد» مدیریت می‌شد. پوتین اکنون در تلاش است تا کنترل شرکتی غول‌آسا که به ایجاد آن کمک کرده را در دست بگیرد.

در ۲۴ ژوئن، کرملین کانال‌های رسانه‌های اجتماعی گروه واگنر و کنکورد را مسدود کرد. چندین شرکت تابعه کنکورد توسط سرویس‌های امنیتی مورد حمله قرار گرفته و اقلامی از جمله اسلحه کمری، پاسپورت‌های جعلی، چارت دقیق صدها شرکت، معادل ۴۸ میلیون دلار پول نقد و شمش‌های طلا پیدا کردند.

حساب‌های رسانه‌های اجتماعی که زمانی دیدگاه کرملین را از پشت پرده‌ای که پریگوژین برای پوتین ساخته بود، پخش می‌کرد، خاموش شده‌اند. شبکه اجتماعی خود او در روز پنجشنبه اعلام کرد که «به دلیل شرایط سیاسی»، فعالیت‌هایش را به حالت تعلیق درآورده و به دنبال سرمایه‌گذاران جدید است. یوگنی زوبارف، مدیر آژانس خبری پریگوژین در ویدئویی که روز جمعه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت که این آژانس در حال تعطیل‌شدن است.

مقامات روسی به دولت‌های آفریقا و خاورمیانه که امنیت خود را به دست مزدوران واگنر داده‌اند، گفته که نیروهای آن دیگر مستقل از روسیه عمل نخواهند کرد.

نه کرملین، نه کنکورد و نه رسانه پتریوت به سؤالات پاسخی نداده‌اند. مکان پریگوژین نامشخص است. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس که میانجی‌گر معامله بین رئیس مزدوران و کرملین بود، گفت که پریگوژین روز سه‌شنبه وارد کشور شده است.

قبل از اینکه پریگوژین از چشم کرملین بیفتد، یکی از پیچیده‌ترین و غیرقابل‌حسابرسی‌ترین ساختارهای شرکتی جهان را داشت که متشکل از صدها شرکت در داخل و خارج روسیه بود و به هزاران کارگر، مزدور، آشپز، زمین‌شناس معدنی و ترول‌های رسانه‌ای، دستمزد نقدی می‌داد.

مقامات غربی، عربی و آفریقایی می‌گویند بسیاری از معاملاتی که شرکت‌های مرتبط با واگنر با دولت‌های آفریقایی منعقد کردند، غیررسمی، متکی به قاچاق و بر اساس نقل‌وانتقالات غیرقانونی بوده و شخصاً توسط خود پریگوژین مذاکره شده است.

تلاش‌های پوتین برای تصاحب زمام این شرکت‌ها، آزمونی خواهد بود که نشان‌دهنده کنترل و تسلط او بر سیستمی است که به مدت ۲۳ سال برای حکومت بر روسیه ساخته و پرداخته است. سال‌هاست که این دیکتاتور که توسط دایره‌ای از مشاوران تندرو احاطه شده است، بیشتر و بیشتر از کارهایی که معمولاً به دولت داده می‌شد را به شرکت‌های پریگوژین می‌سپرد.

پوتین روز سه‌شنبه اعلام کرد که حساب‌های مالی کنکورد را بررسی خواهد کرد و گفت که این شرکت به همراه واگنر، تقریباً ۲ میلیارد دلار قرارداد نظامی دریافت کرده و بین ماه می ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳ حقوق خود را گرفته‌اند. دیمیتری کیسلیوف، مجری تلویزیون دولتی بعداً گفت که گروه واگنر و هولدینگ کنکورد قراردادهایی به ارزش تقریباً ۲۰ میلیارد دلار دریافت کرده‌اند.

الکساندر بگلوف، فرماندار سن‌پترزبورگ و مخالف دیرینه پریگوژین، روز جمعه به تلویزیون روسیه گفت که دولت این دارایی‌ها را تصاحب نخواهد کرد. او همچنین رئیس واگنر را متهم کرد که با یک تجارت کثیف سعی داشت که کنترل اقتصاد شهر را به دست بگیرد. او گفت: «اکنون همه دیدند که چه کسی واقعاً با رئیس‌جمهور است و چه کسی یک جنگ داخلی خونین می‌خواهد».

امپراتوری تجاری پریگوژین بیشتر با عملیات‌های نظامیش شناخته شده، اما همچنین شامل شرکت‌هایی در امور مالی، ساخت‌وساز، تامین و تدارکات، معدن و منابع طبیعی و حتی شرکتی به نام «اسپورت‌هورسز منیجمنت» بود که توسط دختر پریگوژین، کنترل می‌شد. طبق سوابق شرکت، پریگوژین از طریق شرکت‌های متعلق به دختر، پسر و همسرش، حدود ۱۸۰ هزار فوت مربع دارایی را در یک محله سرپوشیده در لاختا، حومه لوکس کنار دریاچه سن‌پترزبورگ، در اختیار داشت.

او همچنین با شرکت «بروکر اکسپرت ال‌ال‌سی» ارتباط دارد. این شرکت تجارت‌خانه‌ای در روسیه است که به معادن و کارگاه‌های واگنر در آفریقا بیل مکانیکی و سایر تجهیزات سنگین ارسال می‌کند. همچنین بر اساس چارت‌های سازمانی، شرکت‌هایی که او برای فرستادن مزدوران به جنگ‌های خارجی استفاده می‌کرد، در زنجیره شرکت‌های دیگر قرار داشتند.

«اِورو پلیس» یکی دیگر از شرکت‌های نظامیست که از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی در سوریه محافظت کرده و توسط مقامات غربی تخمین زده می‌شود که تا یک‌چهارم سود تولید را دریافت می‌کند. این شرکت در زنجیره‌ای است که به «سرویس کِی ال‌ال‌سی»، یک شرکت منابع انسانی منتهی می‌شود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی در روز جمعه گفت دولت مالی از اواخر سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به شرکت‌های واگنر پرداخت کرده تا از آن در برابر شورشیان اسلام‌گرا دفاع کنند.

بیش از شش شرکت دیگر تحت کنترل واگنر نیز به استخراج معادن مشغول هستند که توسط شبکه دیگری از شرکت‌های تامین و تدارکات که متعلق به این گروه است پشتیبانی می‌شوند.

به گفته یک گروه تحقیقاتی منبع‌باز، بررسی اسناد ۳۰ شرکت مرتبط با واگنر، هیچ تغییری در مالکیت آن‌ها پس از شورش پریگوژین را نشان نمی‌دهد. این گروه گفت: «مدیران امنیتی و معدنی شرکت‌های مرتبط با واگنر که در جمهوری آفریقای مرکزی، مالی و سوریه حضور دارند سردرگم بوده و منتظر سیگنال‌هایی از مسکو هستند».

اگرچه پس از یک دهه انکار وجود واگنر، پریگوژین اعتراف کرد که این گروه را در اکتبر سال گذشته تأسیس کرده است، اما به گفته تحلیلگران و مقامات آمریکایی و اروپایی، بسیاری از زنجیره‌های شرکتی که دارایی‌های او را تشکیل می‌دهند، هنوز مخفی مانده یا ارتباطشان با پریگوژین تأیید شده است.