به گزارش اکوایران، در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعضای دائم و غیر دائم این شورا در مورد آخرین تحولات از جمله مسئله عدم اشائه، برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه ۲۲۳۱ گفتگو کردند. نماینده ایران در سازمان ملل نیز با اعلام آمادگی برای بازگشت به گفتگوهای احیای برجام، ادعاهای غرب مبنی بر کمک پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه را غیرحرفه‌ای، فریبنده و غیرسازنده خواند.

بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران

امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل با مخالفت با شرکت اوکراین در این نشست، اتهامات بی‌اساس کیف در مورد نقش ایران در جنگ اوکراین را رد کرد. او از «عکس‌های متناقض و اطلاعات منبع‌باز مشکوک» منتشرشده توسط اوکراین و بریتانیا به عنوان شواهدی مبنی بر تخلفات ادعایی کشورش که آن را «غیرحرفه‌ای، فریبنده و غیرسازنده» خواند، ابراز تأسف کرد. علاوه بر این، وی با بی‌مبنا دانستن درخواست‌های دبیرخانه برای انجام تحقیقات، با آن مخالفت کرد و افزود که چنین اقداماتی به دنبال منحرف‌کردن توجهات از علل اصلی عدم اجرای برجام است؛ مانند خروج ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸. او گفت که در حالی که اجرای برجام «بی‌عیب‌ونقص نبود، اما بدون شک در آن موقع و الآن بهترین گزینه در بین همه گزینه‌های موجود است».

با این حال، وی ابراز تأسف کرد که ایالات متحده ایران را به دلیل عدم پیشرفت در این موضوع، بدون درنظرگرفتن کوتاهی خود در اجرای تعهداتش، مقصر می‌داند. اتحادیه اروپا نیز به دلیل عدم اجرای توافقنامه و قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) مقصر است. با توجه به این شرایط، ایران چاره‌ای جز اتخاذ تدابیر اصلاحی در راستای «برگرداندن تعادل در تعهدات متقابل» نداشت و در صورت لغو تحریم‌ها، چنین اقداماتی برگشت‌پذیر است. وی با اشاره به اینکه مذاکرات وین به دلیل فقدان اراده سیاسی از سوی آمریکا و سایر طرف‌ها به بن‌بست رسیده است، تأکید کرد که در صورتی که طرف‌ها آمادگی انجام این کار را داشته باشند، کشورش نیز آماده است. وی با تشریح بازرسی دقیق آژانس بر فعالیت‌های تهران، گفت که ایران به همکاری سازنده با آژانس ادامه می‌دهد.