به گزارش اکوایران، تحلیلگران به المانیتور گفتند که علی‌رغم افزایش فروش نفت ایران در خارج از کشور، پیشرفت دیپلماتیک تهران و واشنگتن قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا باعث سرازیرشدن نفت به بازار نخواهند شد.

به نوشته المانیتور، با کم‌رنگ‌شدن امیدها برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، گفته می‌شود که این دو کشور در حال بررسی یک تفاهم کوچک‌تر و نانوشته برای کاهش تنش‌ها هستند. احتمالاً این تفاهم شامل تبادل زندانیان تهران و واشنگتن است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرده که در حالی که واشنگتن در حال بررسی مسیرهای دیپلماتیک است، اما تصریح کرد که هیچ توافقی تا آینده‌ای دور وجود ندارد.

هر دو طرف مایل به نوعی تفاهم هستند. جو بایدن می‌خواهد در آستانه انتخابات ۲۰۲۴، از یک بحران بزرگ با ایران جلوگیری کند. یک توافق جدید با تهران از این خطر جلوگیری کرده و امکان بازنگری در توافق هسته‌ای در آینده را حفظ می‌کند. دونالد ترامپ که در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای به چالش‌کشیدن بایدن برای ریاست‌جمهوری است.

اما روز دوشنبه، رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران به تعلیق درآمد و سازمان‌های نظارتی و جنایی پرونده‌ای در مورد نحوه رسیدگی او به اسناد محرمانه تشکیل دادند که موجب افتادن سایه تردید بر گفتگوها با ایران شده است.

پل هورسنل، رئیس تحقیقات جهانی کامودیتی در بانک «استاندارد چارترد در حاشیه کنفرانس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین به المانیتور گفت که علی‌رغم تحریم‌های نفتی، ایران در سال گذشته تولید نفت خود را افزایش داده است.

اُویل پرایس گزارش داد که منابع ثانویه اوپک می‌گویند که تولید ماهانه ایران به طور متوسط، ۲.۶۷۹ میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به می ۲۰۲۲، ۲.۵۴۴ میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. در نشست این هفته اوپک در وین، جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفت که در ۲۰ ماه گذشته، تهران توانسته معاملاتی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار با روسیه و کشورهای همسایه به دست آورد.هورسنل گفت: «بعید می‌دانم که اگر فردا توافق شود، مقدار زیادی نفت وارد بازار می‌شود».

با این حال، اگر ایران به افزایش تولید و فروش خود ادامه داده و به یک توافق موقت با آمریکا نیز دست یابد، می‌تواند برای اوپک که به خاطر نفت شیل آمریکا نفوذ زیادی را در سال‌های اخیر از دست داده و به دنبال جبران آن است، دردسرساز شود.

بیژن خواجه پور، یکی از مدیران شرکت مشاوره‌ای یونیپا در وین گفت: «در صورت تحقق چنین تفاهمی، یکی از اتفاقاتی که تهران به دنبال آن است، صدور معافیت‌هایی برای صادرات نفت ایران بوده تا بتواند حجم صادرات خود را افزایش دهد. مشخص نیست که این اتفاق می‌افتد یا نه، اما اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است تهران بخواهد حجم صادرات خود را تا چند صد هزار بشکه افزایش دهد».

وی ادامه داد: «این عامل اثرگذار بزرگی نیست، اما می‌تواند تأثیر روانی مثبتی بر بازار داشته باشد. علاوه بر این، ارزیابی‌های میان‌مدت تغییر خواهند کرد و کاهش تنش‌ها می‌تواند احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای جدید پس از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا را افزایش دهد».

کالوم مکفرسون، رئیس بخش کامودیتی‌ها در شرکت اینوستِک به المانیتور گفت که اگر توافقی قبل از انتخابات بعدی حاصل شده شامل لغو برخی تحریم‌ها باشد، می‌تواند مشکلاتی را برای اوپک پلاس ایجاد کند؛ «زیرا ایران پس از مدتی طولانی تحت تحریم‌ها قادر به صادرات نبود، با محدودیت تولید موافقت نخواهد کرد». وی افزود: «اما چه مذاکرات پیش رود یا متوقف شد، به نظرم فاصله زیادی تا لغو این تحریم‌ها داریم».