به گزارش اکوایران، بایدن میراث سیاست خارجی خود را در تسلیح اوکراین برای دفع تهاجم روسیه به خطر انداخته است که آخرین نمونه آن تصمیم جنجالی ارسال بمب‌های خوشه‌ایست. اما با این وجود، او در یک مصاحبه اختصاصی با سی‌ان‌ان در پیامی به کیف اعلام کرد که بعید است به این زودی‌ها و در نتیجه نشست این هفته ائتلاف در لیتوانی، تاریخ خاصی برای ورود اوکراین به ناتو مشخص شود.

به نوشته سی‌ان‌ان، در حالی که برخی از اعضای اروپای شرقی ائتلاف نسبت به جدول زمانی اولیه برای استقبال از اوکراین خوش‌بین هستند، برخی از کشورهای نسل اول، از جمله ایالات متحده، محتاط‌تر عمل می‌کنند که تا حدی به دلیل ترس از امکان درگیری با روسیه است.

بایدن در مصاحبه‌ای با فرید زکریا در سی‌ان‌ان گفت: «فکر نمی‌کنم که در این لحظه و در میانه جنگ، درباره اینکه آیا اوکراین را به ائتلاف وارد کنیم، در ناتو اتفاق نظر وجود دارد». رئیس‌جمهور گفت که ائتلاف باید «مسیری منطقی» را برای عضویت اوکراین ترسیم کند، اما هنوز برخی الزامات برای پیوستن، از جمله دموکراسی‌سازی، کاستی‌هایی دارد.

در حالی که بایدن گفت که مدتی طولانی در مورد این موضوع با ولودیمیر زلنسکی گفت‌وگو کرده و قبل از شروع جنگ، از دادن حق وتو به ولادیمیر پوتین در مورد عضویت نهایی کیف خودداری کرده است، اظهاراتش اوکراین را ناامید خواهد کرد؛ چرا که این کشور در حال جنگیدن علیه توسعه‌طلبی روسیه و دشمن اصلی ناتو در اروپا است و بنابراین، دلیلی اخلاقی برای تضمین‌های دفاعی کشورهای ناتو وجود دارد. اما حتی زلنسکی هم پذیرفته که در حالی که جنگ ادامه دارد، اوکراین نمی‌تواند به ناتو بپیوندد.

تصمیم سرنوشت‌ساز

تصمیم‌گیری در مورد پیوستن اوکراین به ناتو یکی از سرنوشت‌سازترین مسائل امنیتی اروپاست. این اتفاق حضور ناتو را تا مرزهای روسیه گسترش خواهد داد؛ روندی که به گفته طرفداران آن، با جلوگیری از تهاجم کرملین، صلح پس از جنگ سرد را تضمین کرد. با این حال، منتقدان حضور ناتو در اروپای شرقی معتقدند که این روند مسکو را تحقیر و آن را به دشمن آشکار غرب تبدیل کرد و موجب حمله روسیه به اوکراین شد.

تصمیم به پذیرش اوکراین، تعهد مقدس ناتو مبنی بر اینکه «حمله به یک عضو، حمله به همه کشورهای ائتلاف تلقی می‌شود» را در منطقه‌ای گسترش خواهد داد که روسیه بخشی از حوزه نفوذ خود می‌داند، حتی اگر چنین ادعایی مبنایی در جامعه بین‌الملل نداشته باشد. این مسئله رهبران غرب را متعهد می‌سازد که با روسیه هسته‌ای وارد جنگ شده و در صورت حمله مجدد کرملین به همسایه‌های خود، خطر وقوع جنگ جهانی سوم را به همراه دارد.

با این حال، حامیان عضویت اوکراین در ناتو استدلال می‌کنند که دهه‌ها امنیت و تمامیت ارضی کشورهای سابق پیمان ورشو مانند لهستان، مجارستان و رومانی دلیلی است بر اینکه با عضویت اوکراین در ناتو، امنیت آینده آن تضمین خواهد شد.

چرا اوکراین باید عضو ناتو شود؟

به طور کلی، فایده پذیرفتن اوکراین در ناتو شامل ضمانت‌های امنیتی است که برای جلوگیری از حمله روسیه به این کشورها طراحی شده‌اند. حامیان الحاق کیف به این نکته اشاره می‌کنند که وعده مبهم عضویت در آینده که اولین‌بار در نشست بخارست در سال ۲۰۰۸ و بدون هیچ جدول زمانی واقعی مطرح شد، به پوتین انگیزه‌ای برای حمله قبل از پیوستن اوکراین به ائتلاف را داد.

انگیزه عضویت در ناتو تلاش اوکراین برای تحکیم دموکراسی را تقویت کرده و آرزوی بسیاری از مردمش برای پیوستن به غرب را برآورده خواهد کرد. مسکو با شروع جنگ اوکراین، حق هرگونه اظهار نظر اخلاقی در مورد پیوستن یا عدم پیوستن کیف به ناتو را از دست داده است.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی و ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات کنتیکت در هفته گذشته قطعنامه‌ای را ارائه کردند که خواستار تهیه نقشه راهی برای عضویت اوکراین در ناتو شد. این سناتورها در بیانیه‌ای گفتند: «اوکراین تنها از طریق عضویت در ناتو می‌تواند امنیت را در برابر تجاوزات مکرر روسیه تجربه کند».

چرا اوکراین نباید عضو ناتو شود؟

استدلال‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی علیه عضویت اوکراین در ناتو وجود دارد. بایدن در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان هشدار داد که انجام این کار در زمان جنگ، ائتلاف را ملزم به دفاع از یک عضو جدید می‌کند.

ارائه تاریخ مشخصی برای پیوستن به اوکراین پس از پایان جنگ ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا به کرملین منطقی برای پایان‌ندادن به درگیری‌ها می‌دهد. اگر در نهایت، نیروهای اوکراین قادر به بیرون‌راندن تمام نیروهای روسیه نباشند، قطعاً امیدها برای یک راه حل سیاسی از بین رفته و می‌تواند با توجیه‌کردن حمله پوتین به اوکراین، قدرت او در داخل روسیه را افزایش دهد.

همزمان با اولین مرحله از سفر اروپایی بایدن، مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا استراتژی رئیس‌جمهور را تأیید کرد و گفت که گفتگو در مورد پیوستن فوری اوکراین به ناتو هنوز خیلی زود است. او افزود: «اول آنها باید در ضدحمله خود پیروز شوند، ثانیاً به یک آتش‌بس برسند و سپس برای حل‌وفصل جنگ مذاکره کنند. ما نمی‌توانیم اوکراین را فوراً در ناتو بپذیریم. این ما را در جنگ با روسیه قرار می‌دهد».

تضمین‌های امنیتی آمریکا و اروپا به اوکراین که فراتر از کمک‌های تسلیحاتی چندمیلیارددلاری برای دفع حمله روسیه است، تصویر استراتژیک در اروپای غربی را تغییر خواهد داد. این تضمین‌ها همچنین هیچ کمکی به بهبود روابط مسکو و غرب نمی‌کند. اما حتی عضویت در ناتو نیز لزومی ندارد؛ برای مثال، چرا ایالات متحده و متحدانش نمی‌توانند متعهد شوند که به اوکراین ابزار لازم برای دفاع از خود را بدهند؟ درست مانند کاری که ایالات متحده با اسرائیل و تایوان انجام می‌دهد.

خطر درگیری غرب با روسیه بر ذهن بسیاری از تحلیلگران سنگینی می‌کند. ایالات متحده نباید امنیت اوکراین را تضمین کند. بن فریدمن، مدیر سیاست در اندیشکده اولویت‌های دفاعی گفت: «ایالات متحده نباید امنیت اوکراین را تضمین کند. ما نباید اکنون این کار را از طریق ناتو یا از طریق نوعی تضمین امنیتی دوجانبه انجام دهیم، و نباید آن را در بخشی از توافق صلح بگنجانیم».

فریدمن استدلال کرد که علی‌رغم مقاومت قهرمانانه اوکراین، باید ملاحظات گسترده‌تری در مورد منافع واشنگتن در اولویت قرار گیرد. او گفت: «تضمین امنیت اوکراین با خطر فزاینده جنگ با روسیه همراه است که شامل خطر تشدید تنش هسته‌ای بوده و به نظر من، در ازای این خطر، آمریکا هیچ امتیاز امنیتی دریافت نخواهد کرد».

نه بایدن و نه هیچ یک از اعضای دولت او نمی‌گویند که چرا عضویت اوکراین در ناتو و جنگیدن با روسیه به نفع ۳۳۰ میلیون آمریکایی است. در واقع، رئیس‌جمهور ضمناً تأکید کرده که علی‌رغم جنگ نیابتی در اوکراین، نگرانی اصلی او درگیرشدن مستقیم با روسیه است. طرفداران عضویت اوکراین استدلال می‌کنند که چنین تعهدی از سوی رأی‌دهندگان آمریکایی در مورد دیگر کشورهای اروپای شرقی که زمانی رسماً کمونیست بودند، وجود نداشت. اما اوکراین بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارد، زیرا دارای اشتراکات فرهنگی و تاریخی بزرگ‌تری است و از نظر هویتی با روسیه در ارتباط است.

یکی از اشکالات احتمالی ارائه تضمین‌های امنیتی به اوکراین از طریق ناتو یا سازوکارهای دیگر این است که اراده سیاسی برای اجرای آنها در آینده کاهش می‌یابد. ناکامی در دفاع از چنین تضمین‌هایی باعث ایجاد تردیدهایی جدی در مورد اراده ناتو شده و می‌تواند منجر به تضعیف فاجعه‌بار یکپارچگی ائتلاف شود.

حتی اگر بایدن موضع خود در مورد تسریع عضویت اوکراین در ناتو را تغییر دهد، نمی‌تواند تضمین کند که رئیس‌جمهور بعدی به تعهدات معاهده پایبند بماند. در واقع، دونالد ترامپ با صدای بلند هشدار می‌دهد که بایدن آمریکا را به سمت یک جنگ جهانی سوم علیه روسیه سوق داده و تأکید کرده است که در صورت پیروزی مجدد، جنگ اوکراین را ظرف ۲۴ ساعت پایان خواهد داد.

وضعیت نامطمئن سیاسی در ایالات متحده می‌تواند یکی از دلایلی باشد که چرا زلنسکی مستأصل است که در جلسه این هفته ناتو، عضویت کشورش در ائتلاف تأیید شود.