به گزارش اکوایران، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو اعلام کرد که چند ساعت قبل از نشست ویلنیوس ناتو، او موفق به انجام کاری غیرممکن شده است: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را متقاعد کرد تا وتوی خود را در مورد الحاق سوئد به ناتو لغو کند.

طبق آنچه در یادداشتی در پایگاه خبری فورتی‌فایو آمده، تیم بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، که با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند، ممکن است بخواهد پیروزی فرضی استولتنبرگ را به اشتراک بگذارد. به عقیده نویسنده این یادداشت آنچه که مقامات ناتو به عنوان یک شاهکار دیپلماتیک اعلام می‌کنند، در واقع برای غرب یک فاجعهٔ در حال شکل‌گیری است.

تحقیر سوئد توسط ترکیه و تهدید آزادی بیان و دموکراسی در ترکیه به دستور اردوغان چالشی جدی و اساسی برای دموکراسی‌های اروپایی است. همچنین این موضوع که زمانی که هواداران داعش در ترکیه نه تنها آزادانه پرسه می‌زنند، بلکه دولت اردوغان و سرویس اطلاعاتی ترکیه نیز از آن‌ها حمایت می‌کردند، به سادگی قابل هضم نیست.

ترکیه نه تنها اکنون انتظار دارد که اکثر تحریم‌های دفاعی لغو شود، بلکه یک مقام ترکیه‌ای گفت که ترکیه اکنون از اروپا انتظار دارد روند پیوستن طولانی‌مدت خود به اتحادیه اروپا را تسریع بخشد.

به عبارت دیگر، ترکیه از حضور خود در داخل ناتو برای فلج کردن این نهاد و سود بردن از حق وتوی خود استفاده کرد. برای رفع این وتو، استولتنبرگ و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، اکنون می‌خواهند به ترکیه قدرت بدهند تا اتحادیه اروپا را فلج کند و جهت‌گیری دموکراتیک آن را از داخل سرکوب کند. برای مثال، بر کسی پوشیده نیست که آلمان اغلب در برابر باج‌گیری ترکیه تسلیم می‌شود، زیرا نه تنها می‌ترسد که اردوغان سیل پناهجویان را به قلب اروپا باز کند، بلکه به این دلیل که افسران اطلاعاتی آلمان بر این باورند که اردوغان هسته‌های تروریستی را در میان مهاجران ترک در قلب آلمان هدایت و کنترل می‌کند. 

واقعیت این است که توافق استولتنبرگ، حتی انسجام خود ناتو را به خطر می‌اندازد و هیچ کاری برای منصرف کردن ترکیه از تکرار رفتار خود در ماموریت های آتی ناتو انجام نمی‌دهد. 

اوکراین تنها کشور اروپایی نیست که امروزه با اشغال خارجی مواجه است. برای تقریبا نیم قرن، ترکیه یک سوم قبرس را اشغال کرده است، کشوری که برای نزدیک به سه دهه، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و در وضعیت خوبی بوده است. به نظر می‌رسد استولتنبرگ و سالیوان اساساً اکنون مایلند تا یک دموکراسی پر جنب و جوش را با اقدامی که بیشتر نمادین است تا ضروری، مبادله کنند. به هر حال، اگر سوئد خارج از ناتو بماند، اما تا زمان «مرگ اردوغان» با هماهنگی نزدیک عمل کند، ناتو ضرر چندانی نخواهد داشت.

قبرس نباید قربانی این باور مقامات اروپایی و آمریکایی شود که سیاست‌ورزی مستلزم قربانی کردن دیگران است. این کشور به طور فزاینده‌ای یک شریک امنیتی کلیدی برای آمریکا در شرق مدیترانه است. یک قبرس امروزی احتمالاً ارزش استراتژیک پنج کشور به اندازه سوئد را دارد؛ صرف نظر از اندازه کوچک ارتش این کشور جزیره‌ای.

 باز کردن هرگونه مسیری برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بدون پایان اشغال و تغییر فرهنگ سیاسی، هم سابقه‌ای برای مماشات و هم قدرت بخشیدن به یک رژیم اساساً ضداروپایی را ایجاد می‌کند که اروپا، ناتو و ایالات متحده برای آن هزینه بسیار بیشتری خواهند پرداخت.