به گزارش اکوایران، جلسه فوری شورای حقوق بشر درباره اهانت به قرآن شب گذشته تشکیل شد. بر این اساس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی کشورهای اسلامی را تصویب و اهانت به قرآن را محکوم کرد.

این قطعنامه ضمن محکوم کردن موضوع اهانت به ادیان، از جمله اقدامات اخیر در اهانت به قرآن کریم که در سوئد رخ داد، بررسی این موضوع توسط کمیسر عالی حقوق بشر و تحویل گزارش‌ آن به این شورا را خواستار شد.

بر اساس این قطعنامه، از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و سایر سازوکارهای شورای حقوق بشر خواسته شده تا با در نظر گرفتن خلاء‌های قانونی در جرم‌انگاری اهانت به ادیان، توصیه‌های لازم به کشورها برای رفع این خلاء‌‌‌‌های قانونی را ارائه کنند.

همچنین در این قطعنامه خواسته شده تا در نشست‌‌‌های ماه مارس و ژوئن ۲۰۲۴ شورای حقوق بشر جلساتی برای بررسی این موضوع برگزار شود.

آمریکا، انگلیس و بلژیک به نمایندگی از اتحادیه اروپا با تصویب این قطعنامه مخالفت کردند، اما شورای حقوق بشر با رای 28 کشور، آن را تصویب کرد. در مقابل، نمایندگان 12 کشور رای مخالف و هفت کشور نیز رای ممتنع دادند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این جلسه بی‌احترامی اخیر به قرآن کریم در سوئد را اقدامی دانست که موجب تحریک خشونت، نفرت، تبعیض و خصومت بر ضد مسلمانان می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان، این اقدامات را نفرت‌انگیز خواند و گفت که باید بی‌درنگ از سوی همه مدافعان حقوق بشر محکوم شود.

به گزارش رویترز، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به شدت با این پیش‌نویس مخالفت کردند و می‌گویند با دیدگاه آنها در مورد حقوق بشر و آزادی بیان در تضاد است.

در مقابل، خلیل هاشمی - نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل متحد در ژنو - با استقبال از رای صادره، مخالفت غرب با این قطعنامه را به عنوان خواسته غرب برای عدم جلوگیری از نفرت‌پراکنی علیه مذاهب دانست و گفت که آنها (کشورهای غربی) فاقد شجاعت سیاسی، قانونی و اخلاقی برای محکوم کردن این اقدام هستند.

«میشل تیلور» - نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل - به عنوان یکی از مخالفان این قطعنامه، رای به این پیش‌نویس را نشانه عقب‌نشینی غرب در این شورا دانست و گفت: من معتقدم با کمی زمان بیشتر و بحث بازتر، می‌توانستیم راه بهتری برای پیشبرد این قطعنامه با همکاری یکدیگر پیدا کنیم.