به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت که ایالات متحده در حال اعزام جت‌های جنگنده در اطراف تنگه هرمز است تا از کشتی‌ها در برابر ایران محافظت کند.

به نوشته الجزیره، روز جمعه، این مقام آمریکایی در گفتگو با خبرنگاران در پنتاگون گفت که در پایان این هفته، ایالات متحده جت‌های جنگنده اف۱۶ را به منطقه خلیج‌فارس می‌فرستد تا به عملیات گشت‌زنی هواپیماهای تهاجمی اِی۱۰ که بیش از یک هفته در آنجا هستند، کمک کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که افزایش توان نظامی واشنگتن در منطقه پس از آن رخ داده که هفته گذشته، ایران دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد.

این مقام دفاعی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزار آسوشیتدپرس گفت: «اف۱۶ها به کشتی‌هایی که از این آبراه حرکت می‌کنند پوشش هوایی داده و دید ارتش آمریکا را در منطقه افزایش می‌دهد و به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر ایران عمل می‌کنند. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که در دو مورد اخیر، شناورهای نیروی دریایی ایران با ورود ناوشکن یواس‌اس مک‌فول به صحنه، عقب‌نشینی کردند.

این مقام دفاعی همچنین به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال بررسی چند گزینه نظامی برای مقابله با تجاوزات فزاینده روسیه در آسمان سوریه است. این مقام از بیان جزئیات گزینه‌ها خودداری کرد، اما گفت که ایالات متحده هیچ سرزمینی را واگذار نخواهد کرد و به پرواز در بخش غربی سوریه به عنوان بخشی از عملیات علیه داعش ادامه خواهد داد.

به گفته این مقام، از ماه مارس، بر دفعات و خشونت فعالیت نظامی روسیه در سوریه علیه نیروهای آمریکایی افزایش یافته است که ناشی از همکاری و هماهنگی فزاینده بین مسکو، تهران و دولت سوریه برای فشار بر آمریکا برای خروج از سوریه است.

در آخرین حادثه، صبح روز جمعه، یک هواپیمای روس بارها بر فراز پادگان التنف در شرق سوریه پرواز کرد، جایی که نیروهای آمریکایی در حال آموزش نیروهای ضددولتی سوری و نظارت بر فعالیت‌های داعش هستند. این مقام گفت که هواپیمای روسی آن۳۰ در حال جمع‌آوری اطلاعات از پایگاه بودند. این مقام گفت که ایالات متحده هواپیمایی در این منطقه نداشت و هیچ اقدام مستقیمی علیه پرواز روسیه انجام نداد. حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی در سوریه حضور دارند و برخی دیگر برای انجام مأموریت‌هایی علیه داعش به این کشور در رفت‌وآمدند.