به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد نظامی ارتش آمریکا ادعا کرده نشانه‌هایی را مشاهده کرده که فرماندهان نظامی روسیه در سوریه در حال هماهنگی بی‌سر و صدا با  ایران برای پیاده‌سازی برنامه‌های بلندمدت برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده برای خروج نیروهایش از این کشور بوده‌اند.  این مقام افزود: «یک تلاقی منافع بین سه گروه، ایرانی‌ها، روس‌ها و سوری‌ها وجود دارد».

دشمن مشترک؛ تاکتیک مشترک

طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، یک مقام ارشد ارتش آمریکا روز جمعه گفت، از زمانی که پنتاگون جنگنده‌های F-22 رادارگریز را در ماه گذشته در منطقه مستقر کرد، خلبان‌های رزمی روسی موج اخیر پروازهای مسلحانه تهدیدآمیز بر فراز پایگاه‌های آمریکایی در سوریه را لغو کردند. این مقام که نخواست نامش فاش شود، ادعا کرده شواهدی از برنامه‌ریزی در سطح عملیاتی نیروهای نزدیک به ایران در سوریه و نیروهای روسی در سوریه وجود دارد.

این مقام از بحث در مورد ماهیت شواهد خودداری کرد، اما زمانی که المانیتور او را تحت فشار قرار داد، این همکاری را به عنوان «برنامه‌ریزی مشترک، تفاهم مشترک و اشتراک اطلاعات» در «سطوح میانی تا بالاتر» نظامیان مربوطه روسیه و ایران توصیف کرد.  این مقام گفت: «صادقانه بگویم، [این] همان کارهایی است که ما با شرکای خود برای رسیدن به اهداف مشترکمان انجام می‌دادیم.»

این مقام مسئول هفته گذشته به حادثه‌ای اشاره کرد که طی آن خلبانان روسی سوخو-35 سه پهپاد آمریکایی MQ-9 را در حالی که برای حمله به یکی از رهبران ارشد داعش در شمال غرب سوریه آماده می‌شدند مورد آزار و اذیت قرار دادند - هرچند این مقام مشخص نکرد که آیا این اقدام به نحوی با نیروهای نزدیک به ایران هماهنگ بوده است یا خیر. 

 مقامات پنتاگون تکذیب می‌کنند که اقدامات نیروهایشان در سوریه ارتباطی با اقدامات روسیه و ایران داشته است و ادعا می‌کنند که واکنش‌های اخیر آمریکا چرخه تشدید تنش را در حال حاضر متوقف کرده است. ژنرال داگلاس سیمز، مدیر ارشد عملیات ستاد مشترک ارتش آمریکا، در اوایل این هفته به خبرنگاران گفت: «ما هیچ مشکلی را پیش‌بینی نمی‌کنیم و سطحی از تشدید را که برخی نگران آن هستند در سوریه نمی‌بینیم».

فرجام نیروهای آمریکایی در سوریه

با این حال، تقریباً 900 نیروی آمریکایی باقی‌مانده در سوریه تقریباً چهار سال پس از عقب‌نشینی ناکامل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق از این کشور که زمین‌های قابل توجهی را در شرق رود فرات به نیروهای روسیه و سوریه واگذار کرد، آسیب‌پذیر هستند. پیش از این، رودخانه فرات به عنوان یک مرز شناخته شده متقابل بین ارتش‌های رقیب عمل می‌کرد. این مقام ارشد نظامی آمریکا روز جمعه استدلال کرد که واگذاری قلمرو یا حریم هوایی بیشتر به نیروهای روسیه و ایران در سوریه غیرمحتاطانه خواهد بود. 

المانیتور برای اولین بار در ماه فوریه نگرانی مقامات ارشد نظامی آمریکا را در مورد احتمال همکاری روسیه و ایران علیه نیروهای آمریکایی در سوریه به عنوان پیامد جنگ کرملین در اوکراین، گزارش کرد. ماه گذشته، واشنگتن پست سند افشا شده پنتاگون را منتشر کرد که ادعا می‌کرد فرماندهان روسیه و ایران برای ایجاد یک مرکز عملیات مشترک برای هماهنگ کردن تلاش‌ها در راستای تحت فشار قرار دادن نیروهای آمریکایی در سوریه توافق کرده‌اند.

ایالات متحده حضور نیروهای خود را در سوریه در پی کارزار چندملیتی علیه داعش تحت قانونی که در ابتدا توسط کنگره در سال 2001 به دولت جورج دبلیو بوش اجازه داد تا برنامه‌ریزان حملات 11 سپتامبر را تعقیب کند، حفظ می‌کند. دولت اوباما، که نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده را در سال 2015 وارد سوریه کرد، مجوز استفاده از نیروی نظامی (AUMF) در سال 2001 را با استناد به این قانون عملی کرد. امروز، نیروهای آمریکایی در شمال شرق کشور و در یک پایگاه عملیات ویژه دورافتاده به نام التنف، که در مجاورت یک گذرگاه مرزی ارزنده در مرز سوریه با عراق و اردن قرار دارد، متمرکز شده‌اند.

نقض مکرر پروتکل‌های هوایی توسط نیروی هوایی روسیه

حضور ایالات متحده در شمال شرق تضمین می‌کند که اتحاد شبه‌نظامیان محلی موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک می‌تواند به نگهبانی از بیش از ده هزار جنگجوی اسیر داعش و بیش از 50000 نفر از اعضای مظنون خانواده آنها که در اردوگاه‌ها و زندان‌های موقت مختلف نگهداری می‌شوند، ادامه دهد. دولت بایدن به دنبال متقاعد کردن کشورهای خارجی برای بازگرداندن شهروندان خود از اردوگاه‌ها با موفقیت محدود بوده، اگرچه چشم‌انداز محدودی برای بازپروری یا دادگاه‌های بین‌المللی جنایات جنگی در افق برای کسانی که باقی مانده‌اند، وجود دارد.

روسیه و ایران  هر دو از بشار اسد طی جنگ داخلی سوریه حمایت می‌کنند، اما رقابت بین این دو بر سر نفوذ در قلمروهای کلیدی و دسترسی به پایگاه‌ها مدت‌هاست که مانع هماهنگی سطح بالا علیه رقیب مشترک آن‌ها -ایالات متحده- شده است.

با این حال، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، خلبانان جنگی روسی به طور فزاینده‌ای نقض پروتکل‌های حریم هوایی توافق شده با فرماندهان آمریکایی در سوریه را با پرواز بر فراز پایگاه‌های آمریکایی در آنجا، به‌ویژه پادگان التنف، آغاز کردند. در ماه مارس گذشته، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، ژنرال مایکل «اریک» کوریلا، به قانون‌گذاران کنگره هشدار داد.

خط تلفن خاص

این مقام ارشد ارتش آمریکا روز جمعه گفت: «در واقع رفتار ما از زمان سقوط خلافت فیزیکی داعش به مدت پنج سال هیچ تفاوتی نداشت». ایالات متحده و نیروهای دموکراتیک سوریه آخرین قلمرو داعش را در مارس 2019 در شرق دور سوریه تصرف کردند. در اکتبر همان سال، یک حمله هلیکوپتری توسط نیروهای ویژه آمریکا به گوشه‌ای از شمال غرب سوریه که تحت کنترل ترکیه است، منجر به کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر ارشد وقت داعش شد.

این مقام روز جمعه توضیح داد که خط تلفنی که در سال 2016 برای کاهش احتمال بالا گرفتن تنش بین طرف‌های آمریکایی و روسیه ایجاد شد همچنان فعال است. این مقام فاش کرد: «حتی یک بار هم نبوده که آنها از پاسخ دادن به تلفن خودداری کرده باشند،» و افزود: «این خط عدم تعارض باز است. گاهی اوقات هم خیلی گرم می‌شود.»

با این حال، مقامات ارشد آمریکایی ارزیابی می‌کنند که نه فرماندهان روسی و نه فرماندهان ایرانی در سوریه نمی‌خواهند به این زودی وارد یک درگیری بزرگ با دشمنان آمریکایی خود شوند. به گفته این مقام، نیروهای روسیه ممکن است تلاش کنند یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کنند.

ماجراجویی خلبان‌های روس

با وجود امتناع روسیه از اعطای مجوز حریم هوایی برای چنین عملیاتی، هواپیماهای بدون سرنشین MQ-9 آمریکایی به طور منظم از عوامل مظنون مرتبط با داعش و القاعده در شمال غرب سوریه تحت کنترل شورشیان جاسوسی می‌کنند.

در ماه مارس، یک هواپیمای سوخو-27 روسی با یک پهپاد آمریکایی MQ-9 بر فراز دریای سیاه در سواحل کریمه برخورد کرد، حادثه‌ای که توسط ژنرال پنتاگون، مارک میلی، به عنوان بخشی از یک الگوی اقدام تهاجمی عمدی توسط خلبانان کرملین توصیف شد. وزارت دفاع روسیه وقوع این برخورد را تکذیب کرد و بعداً به خلبانان شرکت‌کننده مدال تقدیر اعطا کرد.

این مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت: «ژنرال‌های [روس] مسئول در سوریه اغلب ژنرال‌هایی هستند که پس از شکست در یکی از جبهه‌های کیف یا دونباس از اوکراین فرستاده شدند.»

اوایل روز جمعه، یک هواپیمای روسی برای رهگیری یک MQ-9 آمریکایی بر فراز سوریه حرکت کرد که در فاصله سه مایلی دریایی در برخوردی که این مقام مسئول آن را «غیرحرفه‌ای» خواند، حرکت کرد.

ارتش روسیه هفته گذشته علناً اعلام کرد که رزمایش‌های ضد پهپاد و پدافند هوایی را بر فراز این کشور آغاز کرده است، اما مقام آمریکایی در این مورد تردید کرد. این مقام گفت: «هیچ تمرینی که بتوانیم تشخیص دهیم وجود ندارد.»

این مقام گفت همچنین صبح روز جمعه، در جنوب سوریه، یک هواپیمای سرنشین دار آنتونوف An-30 روسیه «برای مدت طولانی» بر فراز پادگان التنف پرواز کرد، ظاهراً برای جمع آوری اطلاعات در خلال شکاف در گشت زنی‌های هوایی ایالات متحده.

ادعاهای مقامات آمریکایی

این مقام به المانیتور گفت که او ارزیابی می‌کند که نیروهای روسیه و ایران اطلاعاتی را درباره پایگاه‌های آمریکا در سوریه به اشتراک می‌گذارند، اما گفت که هیچ مدرکی دال بر نقش نظارت روسیه در حمله پهپادی ماه مارس در حسکه و حمله هواپیماهای بدون سرنشین قبلی به الحسکه ندیده است.

یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز جمعه گفت در سوریه «هیچ تهدید قریب الوقوعی در حال حاضر وجود ندارد، اما گردش تسلیحات همچنان در جریان است». این مقام نظامی روز جمعه تاکید کرد: «ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.»

رقابت بر سر آسمان سوریه

 حضور زمینی آمریکا در سوریه ممکن است کمتر از حضور روس‌ها و گروه‌های تحت حمایت ایران باشد، اما نیروی هوایی آمریکا معمولاً کنترل آسمان را در دست دارد. به گفته فرمانده ارشد نیروی هوایی، پنتاگون ماه گذشته هواپیماهای جنگنده اف-22 را از اروپا در اردن مستقر کرد تا خلبانان روسی را که بارها در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند خلبانان آمریکایی را به جنگ‌ بر فراز سوریه وادار کنند، به عقب برانند.

این مقام نظامی آمریکا روز جمعه ادعا کرد: «اف-22 مطمئناً بر رفتار روسیه تأثیر داشته است. ما توانستیم پشت سر آنها مانور دهیم و موقعیت برتر را حفظ کنیم، [و] آن‌ها دیگر تحریک‌کننده و هراس‌انگیز نبودند.» این مقام از بحث درباره هرگونه استقرار احتمالی جدید ایالات متحده در منطقه خودداری کرد و تنها گفت که هواپیماهای رادارگریز جنگنده حمله مشترک اف-35 برای «اقدامات متقابل دفاعی» «مفید» خواهند بود. به دنبال توقیف‌های اخیر تانکرهای تجاری در خلیج فارس، اف-16 آمریکا پروازهای گشت‌زنی بر فراز خلیج فارس را آخر هفته جاری آغاز خواهد کرد.