به گزارش اکوایران، نشست اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با فرماندهان گروه واگنر نشان‌دهنده حضور قوی او در راس قدرت و بد جلوه دادن شخصیت پریگوژین است. پوتین که تا سالیان زیادی حضور و وجود واگنر را غیرواقعی می‌شمرد بعد از پیروزی‌های این گروه در تهاجم به اوکراین و شورشی ناموفقش اکنون رویکردی متفاوت اتخاذ کرده و به دنبال قانونی کردن این گروه خصوصی نظامی در کشور است. و البته همچنان عاقبت پریگوژن و مزدوران مشخص نشده است.

دوگانگی رویکرد روسیه نسبت به واگنر

به گزارش سی‌ان‌ان، هفته‌ها پس از قیام مسلحانه توسط گروه مزدور روسی واگنر که شکاف‌هایی را در سیستم حکومت تک نفره روسیه آشکار کرد، کرملین در مرکز توجهات قرار گرفته است. با این حال شواهد نشان می‌دهد که پوتین کاملاً کنترل را در دست دارد. روز پنجشنبه، پوتین دیداری چندساعته با فرماندهان واگنر از جمله یوگنی پریگوژین، پس از شورش مافرجام‌شان در مسکو داشت. پوتین این دیدار را مثبت ارزیابی کرد و در جواب سوال: آیا واگنر به عنوان یگان جنگی باقی خواهد ماند؟ گفت: گروه واگنر وجود ندارد و ما قانونی برمبنای سازمان‌های نظامی خصوصی نداریم. روز پنجشنبه در مصاحبه ای با روزنامه تجاری روسی کومرسانت ، دیداری سه ساعته با فرماندهان واگنر، از جمله ، رهبر گروه را ، تنها چند روز پس از راهپیمایی نافرجام شرکت نظامی خصوصی (PMC) در ماه گذشته در مسکو توصیف کرد.

پوتین یک وکیل ماهر است و از نگاه قانونی در ماده 359 قانون کیفری روسیه فعالیت مزدور را غیرقانونی است. این قانون بیان می‌کند که «استخدام، آموزش، تأمین مالی یا سایر حمایت‌های مادی مزدور و همچنین شرکت آنها در درگیری‌های مسلحانه یا عملیات نظامی» مجازات‌های سنگین کیفری دارد. پوتین در ادامه در این مصاحبه توضیح داد: مجلس سفلای مجمع فدرال روسیه (قوه مقننه روسیه) باید قوانینی را برای قانونی کردن گروه واگنر در نظر بگیرد. پاسخ پوتین، باعث ایجاد سوالات بیشتری شد. تا قبل از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در سال گذشته، کرملین اساسا وجود واگنر را انکار می کرد، اما با پیروزی‌های نمادینی روسیه در اطراف شهر باخموت روسیه، رویکرد تغییر کرد. تلوزیون دولتی با استفاده از پیروزی‌ها جایگاه مبارزان را ارتقا بخشید.

اما اگر واگنر در تمام این مدت از نظر فنی یک نهاد غیرقانونی بود، چه کسی استفاده از آنها را مجاز دانست؟ چه کسی آنها را آموزش و تجهیز کرد؟ و چه کسی بودجه آنها را تامین کرده است؟

پوتین پیشگام دنیای پساحقیقت

پوتین در اظهارات روز 27 ژوئن به مقامات امنیتی اذعان کرد که هزینه گروه واگنر به طور کامل توسط دولت تامین شده است که حدود 86 میلیارد روبل یا حدود یک میلیارد دلار بوده است.  موضوع چیزی فراتر از رویکرد پوتین به حاکمیت قانون است. این همچنین یادآور این است که پوتین پیشگام دنیای پساحقیقت است. لازم به ذکر است که رهبر کرملین کسی بود که در سال 2014 شبه جزیره کریمه را تصرف کرد و پوتین چند هفته بعد از اشغال اذعان کرد که نیروهای روسی آن را تصرف کرده‌اند.  

همین امر در مورد حمایت پنهان روسیه از جدایی طلبان در منطقه دونباس در شرق اوکراین از سال 2014 به بعد صادق بود. کرملین بر عدم حمایت از جمهوری‌های جدایی‌طلب اصرار می‌ورزید اما واضح بود که دولت روسیه فعالانه با گروه های جدایی طلب و تبادل زندانیان در ارتباط بود. او در کنفرانس مطبوعاتی در سال2015 به یک خبرنگار اوکراینی گفت: ما از عدم حضور کامل افرادی صحبت نکردیم اما نیروهای منظم روسیه در آنجا حضور ندارند.

پریگوژین ، رئیس واگنر نیز مشهور به بازی با حقایق است. برای مدت‌ها همکار سابق پوتین در زمینه دخالت در انتخابات 2016 ایالات متحده اعترافی نکرد اما پس از تهاجم گسترده به اوکراین به این ماجرا اشاره کرد. وی افزود: من هرگز صاحب آژانس تحقیقات اینترنتی نبوده‌ام و مدتی تنها آن را مدیریت کردم. پریگوژین در فوریه گفت : این سازمان برای محافظت از فضای اطلاعاتی روسیه در برابر تبلیغات تهاجمی تهاجمی از غرب تأسیس شد .

هدف پوتین از دیدار با فرماندهان پریگوژین و واگنر چیست؟

پوتین برای انتقال پیامی مهم به مردم روسیه بر این مبنا که وی همچنان در راس قدرت است و از آن سو نشان دهند که گروه واگنر دو سوی خوب( سربازان آن) و بد(پریگوژین) دارد، این دیدار را هماهنگ کرد. وی در گفتگوی با کومرسانت پیشنهاد کرد که به شکاف ایجاد شده میان پریگوژین و فرماندهان ارشدش اشاره کند. پوتین به مزدوران گفت که آنها میتوانند زیر نظر فرمانده مستقیم به جنگ ادامه دهند. او افشر را با نام مستعار سدوی معرفی کرد. به گفته او، هیچ تغییری در شرایط ایجاد نخواهد شد.

اما طبق روایت، پریگوژین با رویکرد پیشنهادی کرملین موافق نبود. و به سربازانش گفته: با این تصمیم مواقع نیستم. با وجود این شکاف, سوء استفاده از موقعیت توسط کرملین مشخص نیست. همچنین مشخص نیست عاقبت پرونده واگنر چه خواهد کرد.اما روایت یک طرفه پوتین حاکی از آن است که کرملین هنوز در حال کشف چگونگی برخورد دقیق با فرمانده مزدور است.