به گزارش اکوایران، عیسی زارع‌پور در جریان پاسخ به سوال یک نماینده مجلس، همچنین اظهار کرده است: سازوکارهای مختلفی را برای دور زدن دسترسی به سایت ها و سرویس هایی که آمریکایی ها تحریم کردند طراحی شده است.

محمدرضا پورابراهیمی - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس - در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 27 تیر) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزیر ارتباطات باید امکان سرمایه‌گذاری برای به‌روز‌رسانی و توسعه تجهیزات و فعالیت‌های ارتباطی را فراهم کند. چالش اساسی در این حوزه کماکان به قوت خود باقی است.

وی خطاب به زارع‌پور گفت: آقای وزیر برای این تصمیم چه اقدامی انجام شده است؟ وزارتخانه می خواهد چه اقدامی داشته باشد؟ در بحث تلفن ثابت چه اقداماتی صورت گرفته است؟ استان کرمان 30 درصد از میانگین متوسط کشور پایین تر بوده است، استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز با همین وضعیت بوده است.

در همین راستا، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در ابتدای صحبت‌هایش یک کلیپ چند دقیقه‌ای درمورد عملکرد وزارت ارتباطات را پخش کرد و در ادامه گفت: ما برای اولین‌بار جزایر خلیج فارس را با فیبر نوری در دو ماه قبل به سرزمین مادری متصل کردیم. بیش از 150 کیلومتر کابل‌کشی در زیر دریا انجام شد و الحمدالله در حال حاضر نیز سرعت دسترسی به اینترنت در این جزایر برای مردم عزیزمان افزایش پیدا کرده است و ارتباطات پایدار شد و این مهم نیز برای اولین بار توسط شرکت های ایرانی انجام گرفته است.

زارع‌پور می‌گوید 60 سایت نسل پنجم در این مدت راه اندازی شده و برای اولین بار رکورد 6.5 ترابایت در ثانیه برای ترافیک داخل شکسته شد که حاصل استفاده مردم از سکوهای داخل در یک سال گذشته است. او گفته است: سازوکارهای مختلفی را برای دور زدن دسترسی به سایت ها و سرویس هایی که آمریکایی ها تحریم کردند طراحی شده است. همچنین بیش از 100 هزار سایت و سرویس های پرکاربرد را برای IP های ایران ممنوع کردند که ما سازوکاری را طراحی کردیم تا برنامه‌نویسان و نخبگان بتوانند از این سرویس ها بدون نیاز به ابزارهای فیلترشکن استفاده کنند.

زارع‌پور گفت: برای کاهش پینگ و تأخیر بازی‌های رایانه‌ای ویژه گیمرها راه‌اندازی شد، الان شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی مورد اقبال قرار گرفته و بیش از 40 میلیون نفر در ماه از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند که تمام زیرساخت‌های آن را وزارت ارتباطات تأمین کرده است و اتصال متقابل را راه‌اندازی کردیم. پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از 23 درصد ابتدای دولت به 62 درصد رسیده است. در یک دهه گذشته حدود 23 درصد و در طی کمتر از دو سال 1.5 برابر آن مدت کار شده است و الان به این عدد رسیده است. 

وی گفت: در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطات در هر 4 لایه کارهای بزرگی صورت گرفته است، اکنون پروژه بزرگ فیبر نوری کسب و کارها را در حال انجام است که این کار باید 10 سال قبل انجام می‌شد اما به دلیل سختی کار و به دلایل مختلف متأسفانه پشت گوش انداخته شد و آن را شروع کردیم و در حال حاضر نیز بیش از 3.5 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند. در طی 4 سال دولت دوازدهم فقط 20 روستا در حوزه انتخابیه آقای پورابراهیمی به شبکه متصل شده بود اما در کمتر از دو سال 62 روستا به شبکه متصل شده است و 70 روستای دیگر باقی مانده است که تا پایان سال انجام خواهد شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: باید مراجعه کنید به مراجع جهانی که هر ماه سرعت اینترنت را اعلام می‌کند و همین شب گذشته نتایج ماه ششم میلادی اعلام شد که سرعت اینترنت همراه در ابتدای دولت سیزدهم حدود 18 مگابیت بر ثانیه بوده و الان به 35 مگابیت بر ثانیه رسیده است که این نیز بر اساس همین مرجع جهانی است و رتبه 65 را از لحاظ سرعت اینترنت در بین 190 کشور داریم. مرجع این عدد را که ما رتبه آخر در سرعت اینترت داریم را بفرمایید، رسیدگی خواهیم کرد.

زارع‌پور ادامه داد: در حوزه ارتباطات ثابت نیز افزایش سرعت داشتیم اما رتبه 140 را دارا هستیم. حدود 10 سال در حوزه ارتباطات ثابت غفلت شده بود که متأسفانه نه منابع لازم فراهم شده بود و نه عزم و اراده‌ای برای انجام این کار وجود داشت که با پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها این عقب‌ماندگی جبران خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر میانگین سرعت اینترنت ثابت ما حدود 12 مگابیت بر ثانیه است و سرعت‌هایی نزدیک به هزار را به مردم ارائه می‌دهیم. این چشم‌اندازی است که ما دنبال می‌کنیم تا بتوانیم بهترین‌ها را برای مردم عزیزمان فراهم کنیم.

وی افزود: زمانی که با استفاده مردم از سکوهای داخلی مواجه شدیم، مشاهده کردیم شرایط و زیرساخت‌های داخلی مهیا نیست. رکورد تاریخی 6.5 ترابیت بر ثانیه یعنی بیش از مصرف اینترنت را در سال گذشته ترافیک تولید داخل داشتیم البته این قله بوده است و میانگین حدود 60 درصد ترافیک مصرفی مردم داخلی و 40 درصد خارجی بوده است و هیچ محدودیتی برای تأمین پهنای باند اینترنت خارجی نداریم.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: درباره اینترنت نیز مسیرهای ورودی کشور را متنوع کردیم که اگر از یک مسیری اینترنت قطع شد، شرکت‌ها را متنوع کردیم تا مشکل جدی به وجود نیاید. تمام مشکلات حوزه کرمان و تک تک شهرهای کشورمان را حل خواهیم کرد.