به گزارش اکوایران، پس از خروج روسیه از قرارداد غلات با اوکراین، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی طی مصاحبه‌ای به ادامه این قرارداد بدون حضور روسیه تاکید کرد و به مقامات غربی گفت که زیاده‌خواهی روسیه نباید جان میلیون‌ها انسان را در جهان به خطر بی‌اندازد.

مهار جنون روسیه

بنا بر گزارش الجزیره، زلنسکی گفت: عملیات کریدور غذایی و بازرسی کشتی‌ها باید ادامه یابد، اگرچه نگرانی بسیاری بر حمله روسیه به کشتی‌ها وجود دارد.

رئیس جمهور اوکراین گفت: امنیت غذایی هیچ ملتی در جهان نباید به خطر بیافتد و جهان این فرصت را دارد که به اوکراین نشان دهد، اجازه باج خواهی در این زمینه را ندارد. وی با اشاره به لزوم مهار جنون روسیه پس از خروج روسیه از قرارداد غلات دریای سیاه، گفت: با یا بدون حضور روسیه در این قرارداد، صادرات غلات باید ادامه یابد. او همچنین افزود که صادرات غلات اوکراین، امنیت غذایی400میلیون نفر را تامین میکند و نمی‌توان به روسیه اجازه داد که به دلیل هوس‌های خود، چنان ضربه‌ای به جهان وارد سازد و اگر گروهی از مردم در کرملین فکر میکنند که حق تصمیم‌گیری برای وجود غذا سر میز مردم کشورهای مختلف از جمله مصر یا سودان، یمن یا بنگلادش، چین یا هند، ترکیه یا اندونزی و.... را دارند، اشتباه کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، افزود: تمامی دنیا از آفریقا و آسیا حق دارند که ثبات داشته باشند و اروپا نیز توانایی و حق برقراری آنرا دارد، بنابراین همه ما باید به برقراری امنیت و محافظت در برابر جنون روسیه اهمیت قائل شویم. ابتکار غلات دریای سیاه می‌تواند و باید به کار خود ادامه، حتی بدون حضور روسیه.

رهبر اوکراین گفت: اوکراین به همراه سازمان ملل و ترکیه که میانجی توافق اولیه با روسیه بودند، می‌توانند به طور مشترک «عملیات کریدور غذایی و بازرسی کشتی‌ها» را ادامه دهند.تنها چیزی که اکنون مورد نیاز است اجرای دقیق آن و فشار قاطع جهان بر این دولت تروریستی است.

قرارداد غلات، چراغ امید در جهانی آشفته

تصمیم روسیه در روز دوشنبه برای پایان دادن به مشارکت خود در این توافق که اجازه صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه این کشور را می‌داد، اعتراض گسترده‌ای را باخود به همراه داشت. این توافق به تضمین ثبات قیمت کالاهای حیاتی خام مانند گندم کمک کرده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: این توافق یک ساله که راه نجاتی برای امنیت غذایی جهانی و چراغ امید در جهانی آشفته" بود، به طور رسمی در ساعت 21:00 روز دوشنبه به وقت گرینویچ منقضی شد. وی افزود: از اینکه نامه‌ای که هفته گذشته به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ارسال کرده بود، با پیشنهادهایی برای حفظ توافقنامه مورد توجه قرار نگرفت،عمیقاً ناامید شد. در نهایت مشارکت در این توافق یک انتخاب است. مردم در بسیاری از کشورها، مخصوصا کشورهای در حال توسعه، درحال مبارزه با این مشکل هستند. صدها میلیون نفر با گرسنگی روبرو و مصرف کنندگان با بحران جهانی هزینه زندگی روبرو هستند.

دمتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت: روسیه مشارکت خود را به حالت تعلیق در می آورد و تنها زمانی به کشور بازخواهد گشت که شرایط مربوط به محصولات روسیه برآورده شود.در ازای همکاری بیشتر در معامله غلات دریای سیاه، موانع بر سر راه صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه برداشته شود. کرملین، به ویژه، به دنبال رهایی از تحریم های غرب در زمینه پرداخت، لجستیک و بیمه حمل و نقل است.اما ایالات متحده و کشورهای اروپایی شکایات مسکو را بی مورد دانستند و گفتند که تحریم های آنها غلات و کودهای روسیه را هدف قرار نمی دهد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ایالات متحده به همکاری با سایر کشورها برای تضمین انتقال غلات به خارج از اوکراین ادامه خواهد داد.کربی افزود که ایالات متحده در حال بررسی استفاده از دارایی های نظامی برای کمک به حفاظت از محموله های غلات نیست.

جیمز بیز، سردبیر دیپلماتیک الجزیره، که از مقر سازمان ملل در نیویورک گزارش می دهد، گفت: در جریان دیدار با دبیرکل سازمان ملل، وزیر امور خارجه اوکراین، دیمیترو کوله‌با پیشنهاد زلنسکی مبنی بر ادامه این توافق را مطرح کرد، که توسط اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد بدون مشارکت روسیه انجام می‌شود. بیز گفت:اگرچه مقامات ارشد سازمان ملل در این مورد تردید دارند اما آنها می گویند که هیچ شرکت کشتیرانی یا شرکت بیمه ای نمی خواهد کشتی آنها را در معرض حمله روسیه قرار دهد.