به گزارش اکوایران، پس از انتشار گزارش‌هایی از بن‌بست در مذاکرات تهران و واشنگتن به دلیل به نتیجه نرسیدن آزادی چهارمین زندانی آمریکایی در ایران، روز جمعه یک رسانه آمریکایی نوشت که مذاکره درباره این شهروند آمریکایی در کانون گفت‌وگوهای تهران و واشنگتن است. هویت این زندانی فاش نشده است.

وب‌سایت سِمافور در گزارشی به نقل از سه منبع مطلع از این پرونده نوشت که دستگیری این شهروند آمریکایی «اکنون بخش محوری مذاکرات فشرده» میان دو کشور بر سر مبادله ایرانیان بازداشت‌شده در غرب با اتباع آمریکایی است.

این وب‌سایت خبری اضافه کرد که بازداشت این شهروند آمریکایی در ایران، تلاش‌های دولت بایدن برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و کاهش تنش با تهران را «پیچیده‌تر کرده» است. 

مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تازگی در یک مصاحبه به طور گذرا از وجود چهارمین زندانی آمریکایی در ایران سخن گفت، اما نام او را ذکر نکرد.

جیک سالیوان به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت که دولت آمریکا «از روز نخست کار خود، بسیار تلاش کرده تا چهار آمریکایی را که در ایران بازداشت شده‌‎اند، آزاد کند».

او افزود: «در این زمینه با ایران تماس غیرمستقیم داشته‌ایم اما تا این مرحله به تفاهم نرسیده و کار به روی آن ادامه دارد.»

دولت ایران از مدت‌ها پیش آمادگی خود را برای اجرای توافق «تبادل زندانی» که در آن شهروندان زندانی دوتابعیتی به آمریکا بازگردانده شوند، اعلام کرده بود، اما برای اجرای آن شروطی تعیین کرده که به ادعای مقامات آمریکایی مانع از نهایی شدن تفاهم شده است.

در حالی که آمریکا اعلام کرده بود سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، سه ایرانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی زندانی شده‌اند باید آزاد شوند، یک منبع به میدل‌ایست‌آی گفته که مقامات آمریکایی به طور غیرمنتظره‌ای به دنبال اضافه کردن نام چهارمین فرد زندانی به فهرست افرادی بودند که می‌خواهند به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای موقت آزاد شود.

بن‌بست در زمینه احیای برجام و عدم آزادی آمریکایی‌های زندانی و ممنوع‌الخروج از ایران در شرایطی است که رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، خود به تازگی هدف تحقیقات پلیس فدرال آمریکا قرار گرفته است.

اما پیش از اعلام خبر مرخصی اجباری آقای مالی نیز وب‌سایت میدل‌ایست‌آی گزارش داده بود که بحث‌ها بر سر آزادی چهارمین زندانی آمریکایی در ایران، اختلافاتی را در میان مقام‌های جمهوری اسلامی برانگیخته است.

ماه گذشته میدل‌ایست‌آی به نقل از یک منبع گفته بود که ابراهیم رئیسی آماده است چهارمین زندانی را به عنوان بخشی از این معامله آزاد کند اما صداهای مخالفی در برخی نهادهای بانفوذ وجود دارد که اصرار دارند سرنوشت چهارمین زندانی باید به عنوان موضوعی جداگانه مورد بحث قرار گیرد.

این گزارش پس از آن منتشر شد که وزیر امور خارجه عمان گفته بود، ایران و آمریکا به نهایی کردن توافقی برای آزادی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی در ایران، نزدیک هستند.

عمان میانجی‌گر معامله میان ایران و بلژیک برای تبادل اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی محکوم در بلژیک و اولیویه فانده کاستیل، یک امدادگر بلژیکی زندانی در ایران بود.

پیش از آن نیز منابع دیپلماتیک و دولتی کره جنوبی به یک روزنامه اقتصادی این کشور گفتند سئول و واشنگتن در جست‌وجوی راهکارهایی برای آزاد کردن هفت میلیارد دلار پول راکد مانده ایران نزد بانک‌های کره جنوبی هستند.

تحلیلگران معتقدند دولت بایدن بعید است بدون اطمینان از آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران دوباره به یک توافق هسته‌ای مانند برجام وارد شود.