به گزارش اکوایران، بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا به توپخانه‌های اوکراینی در خط مقدم جنگ 17 ماهه روسیه علیه اوکراین رسیده است.

به نوشته فوربز، اگر فیلم‌های خط مقدم را مبنا قرار دهیم، اوکراینی‌ها از «مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره» یا DPICM، دقیقاً همانطور استفاده می‌کنند که ارتش ایالات متحده در نظر داشته است: شلیک یک گلوله انفجاری (high-explosive) به عنوان تست و سپس پرتاب یک گلولهDPICM  که 88 قطعه مهمات فرعی به اندازه نارنفجک را در مساحتی که به طور بالقوه بزرگتر از یک زمین فوتبال است، پراکنده می‌کند.

اگر با دقت به ویدیوی مادون قرمزی که یک پهپاد از تیپ ۷۹ نیروی هوایی اوکراین در روز پنجشنبه یا قبل از آن ضبط کرده است نگاه کنیم، این پهپاد دوربین خود را بر روی شکافی در یک ردیف درخت در جنوب استان دونتسک متمرکز می‌کند، منطقه‌ای که نیروهای اوکراینی به عنوان بخشی از ضد حمله گسترده‌تر کیف که در 4 ژوئن آغاز شد، در حال حمله به مواضع روسیه هستند.

پیاده نظام روسی، که به شکل پیکرهای سفید داغ قابل مشاهده است، در فیلم مادون قرمز از شکاف عبور می‌کنند. این شرایط ایده‌ال برای استفاده از گلوله‌های  DPICM است که به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا «یک قابلیت توپخانه بسیار موثر و قابل اعتماد برای درگیری با اهداف پراکنده‌» است.

یک گلوله انفجاری اوکراینی که احتمالاً توسط یک هویتزر M-777 توسط تیپ 55 توپخانه شلیک شده بود، در لبه شکاف درختان منفجر شد. این انفجاری است که در اثر برخورد گلوله با زمین ایجاد می‌شود، که توپخانه از آن برای تعیین تنظیمات فیوز DPICM که در دور بعدی شلیک می‌کند، استفاده می‌کند.

یک گلوله 45 کیلویی  M483A1 DPICMباز می‌شود و مهمات فرعی خود را رها می‌کند -که طبق دستورالعمل‌های آموزشی ارتش آمریکا، هر یک از آن‌ها «قابلیت نفوذ در بیش از 2.5 اینچ زره همگن نورد شده [یا] ناتوان کردن پرسنل را دارند». وسعت پخش شدن این مهمات فرعی در منطقه‌ بر اساس ارتفاع گلوله در زمان انفجار متغیر است.

ارتفاع مناسب برای انفجار بسیار مهم است، به این معنی که ابتدا باید دقیقاً بدانیم که ارتفاع زمین چقدر است، و شلیک آزمایشی با گلوله انفجاری قبل از شلیک مهمات خوشه‌ای به همین منظور است.

این دقیقاً همان چیزی است که ارتش آمریکا در کتابچه راهنمای میدانی خود تجویز می‌کند. در این کتابچه راهنما آمده است: «برای مأموریت‌های نیازمند تنظیم آتش، هر زمان که امکان پذیر باشد، گلوله انفجاری باید در مرحله تنظیم شلیک شود تا مهمات M483A1 حفظ شوند».

توپچی‌های اوکراینی در ویدئوی منتشر شده اخیر پس از شلیک گلوله آزمایشی، مهماتDPICM  خود را شلیک می‌کنند و بمب‌های خوشه‌ای تا شعاع چند صد متری شکاف میان درختان پراکنده می‌شوند.

مهمات فرعی در میان مزارع و درختان و روس‌هایی که هنوز در آن منطقه هستند پخش می‌شوند. ارتش اوکراین مدعی شد که در این ماموریت یک وبلاگ نویس نظامی مشهور روسی به نام میخائیل لوچین کشته شد.

گلوله‌های DPICM آمریکایی تنها چند روز یا چند هفته پیش به جبهه رسیدند - و روس‌ها از همین حالا با تاکتیک «گلوله انفجاری و سپس بمب خوشه‌ای» اوکراینی‌ها آشنا شده‌اند.

یکی از وبلاگ نویسان روسی در زیر عکسی که احتمالاً بقایای یک حمله DPICM را نشان می‌دهد، گفت: باتری‌های توپخانه اوکراینی «از یک شلیک به محل به عنوان طعمه استفاده می‌کنند و سپس دوباره به همان مکان با مهمات خوشه‌ای حمله می‌کنند.»